Har ett hus från -42. Kutterspån på vind, Ej tilläggsisolerat.

Samtliga fönster behöver totalrenovering med skrapning, oljning etc. Har börjat med ett, och det går ganska bra. Träet är i kanonskick.

Alternativet är att köra ner till polen och köpa PVC fönster.

Känns som att jag egentligen inte kommer spara mycket på att byta fönster ur ren energisynpunkt, då huset i sig i princip står öppet. Dock skulle det vara skönt med nya fönster. Jobbet med renoveringen skrämmer mig inte. Det är ju lite jobb att sätta i nya, med tanke på att det är eftermonterat tegel på huset.



Hur hade ni gjort? Nya fönster eller fixa till de gamla?
 
Renoverar du dina galma fönster på rätt sett så slår jag vad om att dom håller längre än tråkiga PVC fönster. Kärnvirke användes i gamla bågar till 1950 talets slut (cirka) och är ett helt oslagbart material när det gäller hållfasthet och estetik!

mvh plexi
 
Om bågarna och karmarna är bra skick så hade jag renoverat dom. Dels så blir det väl billigare och så ser det snyggare ut. Behåll orginalglasen. Om Dom är trasiga eller går sönder så ersätt dom med tidsenligt maskindraget glas.
 
renovera om bågarna är OK !

Om inte - riv ut och sätt i 3-glas fönster !

:D
 
Bågarna är kanonfina - Jag fortsätter skrapa.

Tack för inputen!
 
Hemmakatten
Mangelito skrev:
Bågarna är kanonfina - Jag fortsätter skrapa.
Puh, vilken tur! :) Blev lite orolig ett tag att du tänkte sätta i PVC-fönster. Dom är verkligen GRÄSLIGA, både utseendemässigt och ur miljöhänseende.
 
Hmm...stötte på lite bekymmer.

Några bågar och karmar var sämre än jag trodde. Helt grått trä, med sprickor. Ser bedrövligt ut. Det är dock hårt. Min målare till kamrat hävdar att träet är helt dött, och att färgen kommer aldrig hålla mer än något år.

Är det verkligen kört?
 
Vi bytte alla fönster. Dels för att få isolerglas, dels för att vi hade roligare saker för oss än att helrenovera 16 fönster och några altandörrar. Gör man jobb med fasad etc är det ju också kul om alla fönster ser likadana ut och stämmer i indelning och dimension. På äldre renoverade/tillbyggda hus har man ju ofta monterat de fönster man fick tag i....
 
Mangelito skrev:
Hmm...stötte på lite bekymmer.

Min målare till kamrat hävdar att träet är helt dött, och att färgen kommer aldrig hålla mer än något år.

Är det verkligen kört?
Inte alls! Döm inte ut ett gammal fönster så snabbt.... att det är grå är ju normalt och att det är dött material är ju självklart ;). På med rå/kallpressad linolja och pensla på så länge träet sugger in. Man kan fixa dom mest hopplösa fall på detta sätt (men ej rutet trä som smulas sönder). Kan ta tid att olja in uttorkat trä ( pensla, lått dra in, pensla igen och igen kanske under en dag :-/). Med andra ord det räcker oftast inte med bara en inoljning. Om du tycker att den blir mättad rätt snabbt så är det en god tecken på att träet är tätt och kompakt = god virke. Trä med tätta årsringar mattas rätt snabbt. Använd ingen terpentin eller andra lösningsmedel i oljan!!!!! Terpentinet är till ingen nytta när träet skall impregneras med linoljan. Den dunstar ju bort ändå.

Sprickor brukar man spackla över om dom är inte så pass djupgående att fönstrets funktion havereras. Är det riktig illa så kan man ju byta den dåliga träbiten utan att byta hela fönster ;)
Sen är det bara att slipa med fint sandpapper och måla...
Hade det varit fönster från 60-70talet så skulle jag hålla med din målarkompis men jag tror att du har bättre kvalitet i ditt hus från 40-talet.
Det finns biliga pvcfönster i Polen men dom av god kvalitet kostar inte så mycket mindre än här ( ca 30% skillnad). Det finns skillnad mellan dyr pvc och billig pvc som inte syns när fönstren är nya men upplevs med tiden ;).
Lycka till med renoveringen!
gaia
 
självklart nya fönster
 
Inte självklart enligt mig.......jag hade renoverat dem.
Så länge de inte smulas sönder och kan ta emot kallpressad linolja hade jag provat.
Gamla fönster är iregel byggda med ett helt annat hantverk än idag och det skall man ej förringa.
Renovera om det går annars specialbeställ fönster med samma utseende.
Iofs bara min åsikt :)
 
Tack för era synpunkter. Det blev iaf nya fönster. Kände att jag helt enkelt inte hade tid att renovera alla.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.