Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ja som jag har fått förklarat för mig så ska mont.platta användas för att säkerställa att kortlingar används under brunnen samt att monteringen förenklas
vet inte om det var BKR eller Länsförsäkringar som sa det
 
Har man en gång monterat en golvbrunn mha monteringsplattan så vill man aldrig mer göra det utan.

Plattan kostar 150 kr och är väl investerade pengar.

Vad reglerna säger vet jag inte men jag vet att jag inte kommer att göra på något annat sätt innan det kommer en bevisligen bättre lösning
 
vojma skrev:
Har man en gång monterat en golvbrunn mha monteringsplattan så vill man aldrig mer göra det utan.

Plattan kostar 150 kr och är väl investerade pengar.

Vad reglerna säger vet jag inte men jag vet att jag inte kommer att göra på något annat sätt innan det kommer en bevisligen bättre lösning
Du har alltså monterat golvbrunn i golvspånskiva utan platta? Vad var problemet med det upplevde du?
 
Jag har bara monterat två golvbrunnar i hela mitt liv, men det är ändå rätt uppenbart vilka fördelar monteringsplattan (Jafo i itt fall) har.

-Brunnen kommer i rätt höjd.
-Brunnen blir förankrad i bjälklaget och inte endast i spånskivan (vilket är ett krav?).
-Monteringsplattan gör det svårare att glömma/fuska bort kortlingar i bjälklaget runt brunnen.
-Vid flytspackling (som de flesta använder sig av) så slipper du förhöjningsringar, får rätt höjd direkt.
 
nino skrev:
ja som jag har fått förklarat för mig så ska mont.platta användas för att säkerställa att kortlingar används under brunnen samt att monteringen förenklas
vet inte om det var BKR eller Länsförsäkringar som sa det
Ja, det där med att säkerställa att kortlingar används lästa jag också någonstans, men det går ju att montera plattan utan kortlingar också (vid golvbjälklag cc300 alltså), och som väl någon av länsförsäkringars killar noterade här i veckan, gds'are gör det oftast mycket bättre än "riktiga" hantverkare. Det går ju, som jag redan nämnt, att sätta kortlingar under golvspånet också. Slutsatsen kanske blir att monteringsplattan egentligen är till för att hantverkarna ska fuska lite mindre ;-)
 
Eller för att det ska gå fortare=billigare för kunden.
 
Gabbe1 skrev:
Jag har bara monterat två golvbrunnar i hela mitt liv, men det är ändå rätt uppenbart vilka fördelar monteringsplattan (Jafo i itt fall) har.

-Brunnen kommer i rätt höjd.
-Brunnen blir förankrad i bjälklaget och inte endast i spånskivan (vilket är ett krav?).
-Monteringsplattan gör det svårare att glömma/fuska bort kortlingar i bjälklaget runt brunnen.
-Vid flytspackling (som de flesta använder sig av) så slipper du förhöjningsringar, får rätt höjd direkt.
Men,

- Den kommer i samma höjd med monteringsplattan som med golvspånskiva, och med dagens regelverk är det fel höjd i så gott som alla fall (vad jag kunnat utröna).
-. Brunnen blir väl inte mer förankrad i golvbjälklaget med platta än med golvspånskiva? Plattan förankras i bjälklaget, brunnen i plattan. Spånet förankras i bjälklaget, brunnen i spånet.
- Som nämnts, plattan kan underlätta montering och minska risken för fusk, själv ser jag inget förenklat monteringsarbete, ett rundsågat hål eller 2,3 eller 4 raka spår, ett runt är enklare tycker jag.
- Finns det alltså en monteringsplatta som bygger 22mm + vilken tjocklek då? Det har jag inte sett någon, var hittar man dom? Däremot har jag sett minst 3 olika varianter av förhöjningar, alla 3 kan, men måste inte nödvändigtvis, användas tillsammans med monteringsplattan.
 
blackadder skrev:
Eller för att det ska gå fortare=billigare för kunden.
För mig går det fortare att såg ett runt hål med ett snitt, än ett fyrkantigt dito med 4 snitt ;-)
och på kuppen sparar jag kostnaden för monteringsplattan, = dubbelt billigare för kunden. :)
 
jafo har en blå ring som lyfter brunnen 12mm över plattan som är 22mm
purus har klackar som man sätter under plattan som bygger 6mm eller 12mm
 
nino skrev:
jafo har en blå ring som lyfter brunnen 12mm över plattan som är 22mm
purus har klackar som man sätter under plattan som bygger 6mm eller 12mm
Ja, och det finns också förhöjningssatser som sätts i brunnen och justerbara förhöjningssatser som sitter under.
 
Som sagt, min erfarenhet är begränsad och jag pratar endast om min egen erfarenhet av ett badrum och två brunnar.

Så här såg det ut när jag monterat mina båda brunnar i monteringsplattor, rätt höjd för flytspackling direkt (ca 13mm över spånet vill jag minns) och massor med hålrum i plattan för flytspacklet att få fäste i.

Nedan syns en av brunnarna underifrån.
 
  • IMG_1186.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gabbe1 skrev:
Så här såg det ut när jag monterat mina båda brunnar i monteringsplattor, rätt höjd för flytspackling direkt (ca 13mm över spånet vill jag minns)
Fast det ser ut som du använt förhöjningsringar också, jafo-brunnar med monteringsplatta 2 och 12mm förhöjningsringar kanske? Som jag ser det kan man lägga förhöjningsringen direkt på spånet om man skippar monteringsplattan.
 
thomasx skrev:
Du har alltså monterat golvbrunn i golvspånskiva utan platta? Vad var problemet med det upplevde du?
Ja för många år sedan hjälpte jag en kopis att göra en bagarstuga beboelig för att ha under tiden dom byggde sitt eget hus. Då monterade vi en golvbrunn direkt i spånplattan.

De problem jag uppfattade då var att det var svårt att lirka ner golvbrunnen genom hålet och samtidigt säkerställa att avloppsröret gled ihop tillräckligt mycket. Nu hade vi iofs inte tillgång till golvet underifrån som man ser på bilderna här ovanför.

När jag sedan byggde om hemma fick jag syn på Purusbrunnen med tillhörande platta och kan bara bekräfta hur enkelt det är att kortla upp en kvadrat och montera dit ramen för att sedan såga in spånskivorna.
 
Inga föhöjningsringar i brunnarna, endast de blå 12mm som fungerar som distans mellan platta o brunn.

Men om du nu är så sugen på att skippa monteringsplattorna så tycker jag att du ska göra det, det kommer säkert funka utan.
Dock får du svårt att övertyga mig, och tydligen även de flesta andra här, om varför det skulle bli enklare och/eller bättre utan plattorna.

Oavsett om det är ett krav eller inte och även om monteringsplattorna är en kommersiell bluff som hela branchen gått på så kommer jag använda dem igen vid nästa badrumsbygge.
 
Krilleman
Jag kan fortfarande inte förstå dig varför man INTE ska anvvända mont.plattorna från brunntillverkarna. Alla gör som dom vill, men jag har monterat många golvbrunnar och skulle aldrig montera en utan. Det blir helt enkelt överlägset bäst!

Kolla på bilderna så får du ett superbra skolexempel på hur det ska se ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.