Passa dig noga !

Det finns bara en handfull småhustillverkare som erbjuder äkta totalentrepenad, troligtvis:
- Älvsbyhus
- Myresjöhus
- LB-hus

Om du kräver totalentrepenad, så bluddrar andra hustillverkare ofta om "bra med nyckelfärdigt" och låtsas som det är totalentrepenad de erbjuder. Men de för dig medvetet bakom ljuset. Så gjorde Eksjöhus med mig, när de lurade mig att skriva två kontrakt, ett på byggsatsen och ett med en generalentrepenör. Eksjöhus är bara en byggsatstillverkare. De tar inget ansvar om det går åt fanders !

Man ska bara skriva på ett enda kontrakt på hela kontraktsumman, om det är totalentrepenad.
Annars är det något annat, och då är du "rökt" om du har otur med entrepenörerna.

Den kvalitetsansvarige då ?
Han är bara en papperssamlare och hans papper kan man torka sig i arslet med !!!!!!!!
:surprised:
 
För att vara tydlig:
Jag tror inte Götenehus erbjuder totalentrepenad.
Som sagt: Skriv bara på ett kontrakt på hela summan !
 
kire skrev:
Jag har också intrycket att Götenehus erbjuder totalentreprenad efter diskussioner med Stockholmskontoret i början av 2004.
Ja, det stämmer...
Här kommer ett par till:
Mjöbäcksvillan och Onsalavillan ;)
 
En säljare jag pratat med som erbjöd totalentreprenad meddelade att dom lägger på ca 100 000 på priset för att de tar på sig totalentreprenad.
Sedan kan man ju diskutera om det är värt det eller inte.
Skönt att slippa bry sig, men 100 000.
 
Vi bygger med Götenehus, totalentreprenad, allt ingår (kakel/klinkers etc). Ett enda kontrakt.
Däremot får man väl läsa igenom kontraktet som man får göra med alla andra husfirmor också. Där måste ju allt vara inkluderat. Läs och läs igen, när du läst andra gången läser du ytterligare två gånger ;D
 
Om det är totalentreprenad skall allt ingå såsom kakel, målning etc. i ett kontrakt.
Götenehus erbjuder det på olika kontor i landet beroende på hur de arbetar. De flesta företag kan säkert erbjuda det men man får betala för det. c:a 10% på entreprenadsposten brukar det ligga på. Ex. kostar invändig målning 70.000 så får man betala 77.000 för att Götenehus skall vara part i avtalet med målaren. Om det är värt 7.000 tvistar de lärde.....

I Gbg så erbjuder Götenehus s.k. generalentreprenad där poster såsom kakling, inv. målning och markarbeten skrivs direkt med entreprenör. Dock fixar Götenehus kontrakt , kontakter och projektledning under byggtid. Givetvis kan man byta entreprenadsformen till totalentreprenad fast då till ett dyrare pris.
Begreppet "nyckelfärdigt" är lika dåligt som bilhandlarnas "i befintligt skick" och varierar från säljare till säljare. Vill man ha koll på vad man får för pengarna så MÅSTE man läsa leveransdeklarationen oavsett vad säljaren har sagt. Det är dumt och kan bli kostsamt att haka upp sig på relativa uttryck.
 
Skönt att slippa bry sig, men 100 000.
Det är en väldigt farlig inställning alldeles oavsett vilken entrepenadform man väljer. Vid totalentrepenad så har man ett bättre läge vad gäller ansvarsfrågan vid fel som uppkommit. Men det finns gott om fallgropar ialla fall. Men man har sämre möjligheter att påverka utförandet, en inte helt ovanlig formulering kan vara att ex. ett golv skall vara Tarkett Ekparkett eller "likvärdigt". Just formuleringen likvärdig kan ge upphov både till besvikelser och tolknigstvister.

En annan fallgrop (som åtminstonde kan hända när det inte är privatpersoner som köper, annars vet jag inte), är att byggaren kommer och frågar om vilket av två material eller metoder han skall välja, dvs vad är er preferens. Om man då inte är väldigt försiktig med hur man uttalar sitt val, så har man plötsligt tagit över ansvaret för lösningen. När det går fel så säger entrepenören: Metoden var olämplig men specificerades av köparen. Detta gäller framförallt om ni under bygget beställer tillval eller förändringar. Förhoppningsvis blir det klarlagt vad förändringen innebär i pengar. Men minst lika viktigt är att klargöra att entrepenören skall ha samma ansvar för förändringen som för resten av entrepenaden.

Vill man slippa bry sig så tror jag inte att husbygge är rätt sätt att fixa en bostad.
 
Nyckelfärdigt med mycket hög standard och där allt ingår och då menar jag allt ingår d.v.s även byggel, container och sist men inte minst där du betalar 100% när slutbesiktningen är utförd inte en krona under byggandet, hur många kan erbjuda det?



 
Vi ville ursprungligen bygga Götenehus sitt nya hus Bergsäter med vissa ändringar, som enligt kontoret i Trollhättan inte är byggt. Dom var således väldigt entusiastiska initialt, men sedan blev det av någon anlädning tyst. Priset var OK tills man läste leveransdeklarationen, utan kakel/klinkers, målning och då blev det inte så interessant.
 
Vi bygger arkitektens skiss 102 (tror jag  :-[)
Gar-Bo försäkring ingår. Samt 1 års husförsäkring från Folksam.
 
Vi kommer bygga ett Götenehus med delad entreprenad i Skåne.Vi har valt ett hus som heter Skogås.Avrop och allt är klart och den 15 augusti levereras huset.Än så länge tycker jag allt funker väldigt bra men man vet aldrig ??? hur det slutar
 
Nyckelfärdigt=inflyttningsklart
DOCK
beskriver det inte något alls om kontraktsform.

Sedan blir jag fundersam hur man kan säga nyckelfärdigt men det inte ingår kakel och klinker?

100000 för ett totalentreprenörsansvar känns rimligt tycker jag (köper just på den formen till den pengen), jag har då själv räknat lite på att slippa lite av eget arbete med att vara länken mellan olika entreprenörer (husleverans, grundläggare, rivningsfirma, snickare mfl) Dessutom vill jag inte (som vänner till mig har haft problem med) sitta i rätten och diskutera vems fel det var att grunden inte flytspacklades tex...
 
birgi skrev:
Ett kontrakt, men därmed inte sagt att allt ingår (kakel/klinker osv, varför?)?
Enkelt!

-alla gillar inte de tråkiga (&billiga) vita släta badrumskaklet eller att få ett klinkersgolv man inte gillar bara för att det är billigast..

Skall det ingå så väljer de ett lågt inköpspris på dessa varor..

Du får m.a.o. större valfrihet & kan matcha allt bättre om de UNDANTAR kakel & klinkers från "totalentreprenaden", Däremot ingår ALLTID arbetet att sätta dessa...

Personligen föredrar jag att få välja ett snyggt (och exklusivt) kakel i badrum & toa.. Det är väl ändå inte många som vill ha lägenhetsstandard i sin nybyggda villa... (lägenheter har oftast dessa billiga varianter)

 
Försök förstå att det blir väldigt krångligt...

Iom. att husleverantören isåfall har en firma/kedja som då skall leverera kakel & klinkers..

Hur ofta tror du att det stora flertalet av husleverentörens kunder hittar just sin stil hos denna leverantör..

Husleverantörerna har svårt nog som det är att få kunderna att samsas om samma leverantör av kök...

Skall de börja krångla med det otal kalkel firmor då kommer de att få kritik för att det blir dyrare med kakel från husleverantören än från affären direkt!

Kostnaden för kakel & klinkers bör man räkna som en del av ens insats i huset..

Dessutom är det faktiskt både roligt & trevligt att åka runt & kolla på kakel & klinkers i olika butiker (då får man dessutom förståelse för att husleverantören inte KAN stå för det, såvida man inte vill ha standard vit)
dessutom får man lite mysiga luncher tillsammans..

Man måste förstå att man FÅR anstränga sig lite när man skall bygga nytt hus...

Det är just i de fall som man inte gör det som man får problem... Slipp problem, ha kul samt få det snyggare...

KÖP KAKEL & KLINKERS SJÄLV!

 
birgi skrev:
F ö ingår kakel/klinker hos både Myresjöhus och Götenehus, har jag fått besked om ...
Är nog bara på enstaka kontor. Oftast ingår det i produktionskalkylen men då inte sagt att det ingår i entreprenaden. Arbete (=kostnad) baseras på vanlig sättning och en platta på 200:-/kvm från en plattsättare som Götenehus samarbetar med. Finns sällan ok plattor för det priset...

Sedan är det lite som Dilbert skriver att skall du få med ex. kakelarbete, målning etc. i en totalentreprenad så måste du välja de entreprenörer som Götenehus samarbetar med. När det gäller ex. färg så är det ju skit samma, "Vit som vit" men när det gäller kakel och klinker så kan det faktiskt inträffa att den kakelläggare som ni måste ha inte har de plattor som ni vill sätta.
Just kakel och klinker brukar ligga utanför hustillverkarens avtal av just denna anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.