Hejsan

Står inför valet att lägga gips eller avjämningsmassa på golvspånskivorna med vattenburen värme infräst.

Tänkte höra vad ni ser för för- och nackdelar med respektive alternativ?

Rent spontant känns avjämningsmassa som enklare, lättare att bära in, "bara" att hälla ut. Mot att bära in otympliga gipsskivor som sedan ska kapas och passas in, limmas och skruvas, och sen skruvas ur.

Mvh Thomas
 
Det blir ju svårt att skapa fall med gipsskivorna och limmet till detta är ganska dyrt.

Kan inte se något vettigt med det överhuvudtaget och är det i ett badrum så är ju kartongbeklädd gips förbjudet också.
Dock finns det nog en leverantör av icke kartongbeklädd golvgips har jag för mig, men lägg ner detta istället för du kommer bara ångra dig.

Limma golvgips kan jag bara tänka mig att göra i icke våtutrymme där det behöver förstärkas innan klinkerläggning och där man inte behöver något fall på golvet...och bara ifall jag inte har hjälp att tillgå för flytspackling...
 
Denna del är till för att förstärka golvbjälklaget ovanpå spånskivan, enligt regelverken, fallet kommer först ovanpå detta lager, så det är inte tal om att bygga fall med gipsplattorna här. Våtrumsgips finns på byggmarknaderna så det är inga konstigheter. Men jag skulle tro att även kostnadsmässigt talar det för avjämningsmassa, men jag har inte kunnat göra en jämförelse än då jag inte hittat någon informatiom om hur stor färdig volym det blir av en säck avjämningsmassa.
 
det är inte alla skivor du får lägga på golv...
som ren förstärkning så är det nog billigast och snabbast att limma iaf om vi pratar torra utrymmen
men kan man verkligen flytspackla direkt på frästa golvspån med vattenburen värme?
 
nino skrev:
det är inte alla skivor du får lägga på golv...
som ren förstärkning så är det nog billigast och snabbast att limma iaf om vi pratar torra utrymmen
men kan man verkligen flytspackla direkt på frästa golvspån med vattenburen värme?
Jepp, det ska gå bra, finns beskrivet i någon av spackelleverantörerans monteringsanvisning, samt här, (och ev. som exempel även i något av våtrumsreglementena om jag inte minns helt fel, eller kanske någon bi-skrift)

http://www.byggahus.se/badrum/138450-hur_flytspackla_pa_sparade_spanskivor
 
jag har frågat i flera trådar men aldrig fått någon länk till en konstruktion med spårade skivor, få se om du kan ordna det?
i länken ovan står det ju bara att olika spackel tillv. löser det olika..dessutom är den nästan 1 1/2år gammal
 
nino skrev:
jag har frågat i flera trådar men aldrig fått någon länk till en konstruktion med spårade skivor, få se om du kan ordna det?
i länken ovan står det ju bara att olika spackel tillv. löser det olika..dessutom är den nästan 1 1/2år gammal
Men varför använda sig av spårade skivor om man ska flyta?
Vid flytspackling så är det ju enklast att lägga värmeslangen i flytspacklet och slippa spårade skivor och plåtar.
 
Gabbe1 skrev:
Men varför använda sig av spårade skivor om man ska flyta?
Vid flytspackling så är det ju enklast att lägga värmeslangen i flytspacklet och slippa spårade skivor och plåtar.
Precis vad jag hade tänkt skriva också? jag använde spårade spånskivor när jag la golvvärme i hall och sovrum i ett av våra tidigare hus för att jag inte skulle ville ha klinker där men skulle jag flyta så lägger jag slangen i flytet.
 
Gabbe1 skrev:
Men varför använda sig av spårade skivor om man ska flyta?
Vid flytspackling så är det ju enklast att lägga värmeslangen i flytspacklet och slippa spårade skivor och plåtar.
För minimal bygghöjd med maximal diameter på slangen.
 
blir väl ganska mycket flyt över slangen...? bör väl vara iaf 20-30 mm för att spacklet ska orka hålla emot rörelserna som blir i slangen
 
nino skrev:
blir väl ganska mycket flyt över slangen...? bör väl vara iaf 20-30 mm för att spacklet ska orka hålla emot rörelserna som blir i slangen
På samma vis som det behövs 20-30mm över slangen när man lägger den ovanpå spånet och gjuter in den där?
 
thomasx skrev:
Denna del är till för att förstärka golvbjälklaget ovanpå spånskivan, enligt regelverken, fallet kommer först ovanpå detta lager, så det är inte tal om att bygga fall med gipsplattorna här. Våtrumsgips finns på byggmarknaderna så det är inga konstigheter. Men jag skulle tro att även kostnadsmässigt talar det för avjämningsmassa, men jag har inte kunnat göra en jämförelse än då jag inte hittat någon informatiom om hur stor färdig volym det blir av en säck avjämningsmassa.
Våtrumsgips är inte godkänt för att förstärka bjälklag utan för det krävs golvgips och då måste det vara den som inte är kartongbeklädd om vi pratar våtrum...och den finns inte på så många ställen.

Förstärkningen får du ju genom flytspacklet också, så av den anledningen behövs ju inte gipset heller men vad gäller flyta ner i spåren så är jag helt novis på om det är ok eller inte... :blushing:
 
Ja, som ni påtalat så var det visst inte så lätt att hitta dessa formstabila golvskivor som det så fint pratas om i reglerna. Vilka skivor finns att välja på egentligen, jag tror inte jag hittat någon leverantör som uttalat att detta är ok?
 
minerit vt är godkänd för golv och vägg (ev. är den på väg bort så kolla det innan du köper och kolla med din tätskiktstillv. om det är ok med den skivan då den är tät)
 
nino skrev:
minerit vt är godkänd för golv och vägg (ev. är den på väg bort så kolla det innan du köper och kolla med din tätskiktstillv. om det är ok med den skivan då den är tät)
Jo, men vad jag kunde se fanns den bara i 8 och 10mm tjocklek, gvk kräver väl 12,5 och bkr 13 mm. (Ibland verkar dom bra mycket mer barnsliga än nöden kräver, dom där två organisationerna ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.