Hej,

Vi bygger ett lb hus classic 140 som ska stå klart i september. Stomresning var den 3:e Mars. Fram till 1 Maj så har det förbrukats över 15 000 kwH. Detta är för mig helt otroligt. Fönster stod vidöppna när det var som kallast. Påpekade detta och viss justering gjordes. Lite isolering lades i rutan. Vi har alltså hittills lagt 30.000:-! Jag frågade vad som var normal förbrukning under ett nybygge. Detta kunde man inte svara på vilket för mig är väldigt märkligt. Borde man inte vara intresserad av det som entreprenör? Till saken hör att tomten bredvid också byggs av samma byggare och våran byggbod används. Påpekade detta och en elmätare har satts in för att hålla rätt på antal kwH som används. Tanken är att flytta över strömmen på andra tomten och reglera så att man hamnar på ungefär samma kwH. Jag menar jag har fått betala nu när det är som kallast och elen som dyrast.. Hur ska man hantera detta?

Produktionskalkylen drogs det till rejält med elkostnaden eftersom förra året var det som "värst" så en post på 20.000:- sattes upp.

Är det någon annan som varit med om liknande?
Vad ligger folk på för förbrukning just nu under byggtid?

/Christoffer
 
Redigerat:
Byggström? Elmätare kanske saknas? Schablondebitering?

Fast brassar man på med stora elvärmefläktar under lång tid när fönstren står på vid gavel så blir det givetvis snuskigt dyrt. Det kostar att elda för kråkorna.
 
Det har ju inte varit speciellt kallt under denna tid heller, så jag håller med om att det låter väldigt dyrt! Tar man el till det andra bygget också?
Startade elmätaren från noll när den sattes upp?
 
30.000:- för 15.000kwh låter även det dyrt..
 
Vi hade ingen byggel då vi hade ett vanligt abonnemang och vi byggde juli-dec så det var inte så lång tid med byggfläktar som kördes ganska sparsamt så det är ju inte så jämförbart. Däremot så har alla husföretag haft en byggelskostnad på 25000 i kalkylen. Känns ju inte riktigt ok att de står och brassar på med byggfläktar och öppna fönster. Du får ta en diskussion med byggaren tycker jag.
 
Tänkte inte på det men jag tog med hela kostnaden så inte bara kwH kostnaden. Tycker bara att det känns så oansvarigt att elda för kråkorna! Mycket i dagens samhälle går annars ut på att vara resurssnål. Entreprenören borde vara intresserad av att förbättra sig och framförallt kunna svara på vad en normal förbrukning ligger på i kwH.

Sen blir det ju rätt konstigt när det råkar vara så att det är samma byggare som bygger på tomterna bredvid varandra men jag tycker ändå att det inte är bra skött.
 
byggankan skrev:
Känns ju inte riktigt ok att de står och brassar på med byggfläktar och öppna fönster.
det gör man för att bli av med byggfukten .... man värmer och vädrar .... det är priset för att kunna bygga snabbt
 
Jaha. Ja vi byggde ju inte så snabbt.
 
Vi har tillträde i mitten av september så jag vet inte om det är speciellt snabbt..
 
Precis som gaia skriver ska man slippa en massa problem vid garantibesiktningen MÅSTE man vädra mycket och värma mycket för att försöka få bort fuken. Gör man inte det kommer man tveklöst att få en massa torksprickor på väggar och tak. Att spackla, måla/tapetsera om är inte nått som en byggare vill bekosta.
 
Ställa in avfuktare?

//Patrik
 
Ofta behövs både avfuktare och hög värme. Inte minst i vissa hus som kommer som "halvfabrikat".
 
Om man gör av med såhär mycket el för att driva byggfläktar under byggtiden så måste det väl löna sig att installera luftvärmepump(ar) redan bara för värmen under byggtiden? De kan ju sen sitta kvar som en bonus och användas som AC när huset är färdigt ifall man tänker använda nån annan uppvärmning...

Det finns portabla AC-aggregat med separat utomhusdel, där det alltså är en slang och inte rör som kylmedlet går i. Det verkar faktiskt vara en vettig idé att försöka få till nåt liknande med större luft-luft-värmepumpar. Släng in inomhusdelen genom fönstret, ställ utomhusdelen på nån provisorisk ställning, och kör igång...

(P.S. en AC/värmepump med inne- och utedelen i samma rum är en förträfflig avfuktare ifall man bara ser till att kondensvattnet samlas upp och inte sprutas ut i luften igen...)
 
Det är bara svammel att man behöver köra med så hög värme och vädra ut fukten. Har man byggt med färskt virke direkt från skogen? En betong platta behöver normalt 16 veckor för att torka ut tillräckligt. Det brukar vara den som ska ha längst tid för att torka ut. Regnade det in mycket innan taket kom på? Vad jag kan se kommer LB- hus i block färdigt med gips på ytterväggarna, då är detju bara gipsen man kan torka ut. Tror du ska ta ett snack med din byggare om elförbrukningen.
 
Att "halvfabrikat" kommer dåligt uttorkade är mycket vanligt. Jag bara i år medverkat vid 4 garantibesiktningar på hus, som enligt tillverkarna är "lite bättre" (dyrare), där det har varit omfattande torkskador på ytskikten. Orsaken är med säkerhet dom pressade byggtiderna och i två fall vet jag att byggherren, för att spara, stängde av värmen när byggubbarna gick hem, Det får nu "husmontören" betala med omfattande ommålningar.
Jag har svårt att förstå att man bygger hus för flera miljoner och sedan snålar på uttorkning, har man inte råd finns det hus som kostar betydligt mindre. Men dom kanske saknar vissa statushöjande detaljer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.