Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hejsan

Ska montera en golvbrunn i träbjälklag. Då rekommenderas en moteringsplatta i plast. Men när jag läser igenom monteringsanvisningarna får jag intrycket att det enda plattan egentligen erbjuder är ett runt hål, i övrigt kan jag inte se att den fyller någon funktion utöver en vanlig spånplatta med runt hål, utom möjligen att anslutningen mot avloppsröret blir lite enklare om man inte har en stor gipsplatta i vägen.

Har jag missat något?

För mig är det annars enklare att såga upp ett runt hål i spånskivan, än att såga ett fyrkantigt och passa in moteringsplattan, eller i alla fall inte bökigare. Kortlingar som extra stöd kommer så klart dit oavsett.

Mvh Thomas
 
S
den gör så att brunnen är absolut still medans skivan får röra sig som den vill
 
Krilleman
Du ska använda monteringsplattan!

Sida 33 i säker vatten:

"I träbjälklag monteras golvbrunn så att inbördes rörelser
inte kan uppstå mellan golvbrunn, underlag, tätskikt
eller golvbeläggning, exempelvis med leverantörens
tillhörande monteringsplatta."
 
Redigerat:
Nu låter det som att det föreligger lite missförstånd

"den gör så att brunnen är absolut still medans skivan får röra sig som den vill"

"inbördes rörelser inte kan uppstå mellan golvbrunn, underlag, tätskikt eller golvbeläggning"

Det ska alltså inte kunna uppstå några inbördes rörelser mellan brunn och skiva, ty det är ju då sprickor uppstår. Att använda en monteringsskiva borde öka risken för inbördes rörelser, ju fler komponenter ju större risk.

"Du ska använda monteringsplattan!"

Men varför?

Sidan 33 i säkert vatten säger

"exempelvis med leverantörens tillhörande monteringsplatta."

Exempelvis, det är alltså inget krav att använda den, och min fråga är just vad den tillför, vad blir bättre med den? Plattan skruvas i golvbjälklaget precis som spånskivan, den ligger dessutom dikt an direkt mot spånskivan. Brunnen skruvas sedan direkt i monteringsplattan. Så jag ser inte vad som skulle kunna bli sämre om man hade motsvarande runt hål i golvspånskivan och skruvade direkt i den!? Jag förmodar att monteringsplattan finns för att folk tror att det är svårt att göra runda hål.
 
S
du skall använda plattan. därmed slut diskuterat
 
Krilleman
Nej, runda hål är ingen konst, men monterar du med plattan gör du inget fel. det gör du utan...

Står även:
"Golvbrunn ska vara monterad och fixerad i bjalklag med
de fastsattningshjalpmedel som anges av tillverkaren."
 
använder man mont.platta så måste man kortla under brunnen vilket det annars fuskas med
 
S
jag kan göra det lättare också för dig ska du sätta brunnen i spånskivan så måste du fräsa ur så att brunnen går att montera.
mät mellan röret och kragen. så förstår du.
blir lättare med plattan
 
Tolkningen av regelverket enligt de flesta är uppenbarligen att man ska använda monteringsplattan, men jag kan inte se att det är ett krav, och det är inte heller kring regelverket min fråga kretsar, utan vilken funktion plattan har.

I refererade dokument står att man "exempelvis" kan använda monteringsplattan, och enligt uppgift i tråden finns också informationen att man ska använda de fastsättningshjälpmedel som anges av tillverkaren, men tillverkaren anger inte att man ska använda monteringsplattan, det är endast en rekommendation.

Och min fråga kvarstår, vilken funktion fyller monteringsplattan som inte blir uppfylld om man gör motsvarande urfräsnings i golvspånskivan?

SBH, vilken platta har urfräsning för avloppsröret? Någon sådan monteringsplatta har jag inte sett. Och hur gör man i så fall med anslutningen vidare? Där har du nog blandat ihop något, eller menar du något helt annat? I mitt fall är det i alla fall inget problem.
 
S
i en spån skiva så får du fräsa ut. monterings plattan är redan fixad.
underlättar med monteringsplattan.

i spånet och reglar har du rörelse. sätter du fast monteringsplattan. så har du en försäkring om att rören till din inte kommer åka isär.
 
SBH skrev:
i en spån skiva så får du fräsa ut. monterings plattan är redan fixad.
underlättar med monteringsplattan.

i spånet och reglar har du rörelse. sätter du fast monteringsplattan. så har du en försäkring om att rören till din inte kommer åka isär.
För hålet för brunnen kan jag inte se annat av monteringsanvisningarna och ritningarna att det räcker att såga ut hålet för brunnen, skulle jag mot förmodan behöva fräsa in någon form av fasning är det inga problem, men i mitt fall kan jag alltså inte se att det ska behövas.

Rören åka isär, QUE? Hur mycket rör sig reglarna i ditt hus? Varför skulle monteringsplattan fixera bättre än en hel spånskiva? Tvärtom skulle jag vilja påstå! Å de e ju just det, ju färre skarvar ju mindre risk för inbördes rörelser.
 
T
Gör som du vill, det är ditt badrum. Skippa tätskiktet när du ändå håller på:D
 
Jag börjar att be om ursäkt, men jag har väldigt svårt och förstå varför detta med monteringsplattan ifrågasätts...

Har man använt den en gång så fortsätter man använda den p.g.a smidigheten OCH för att tillverkarna rekommenderar detta och man vill ju få ett så bra resultat som möjligt vilket man får med hjälp av monteringsplattan...

Det blir en stabilare konstruktion ihop med tätskiktet...så är det bara...
 
reglar du under golvbrunnen så får du minimalt med svikt/rörelser
fsågar du bara upp ett hål i skivan så rör det sig mer
 
Jag skrev redan i TS att kortlingar så klart kommer på plats även i fallet med enbart spåskiva.

Det är väl inget konstigt alls med att monteringsplattan ifrågasätts, och det visas väl ganska tydligt av det faktum att hittills är det inte en enda person som kunnat förklara vilken faktisk nytta den gör och på vilket sätt den skapar extra säkerhet för tätskiktet, annat än att möjligen förenkla själva monteringen.

Det finns ingen anledning att bli hånfulla eller sarkastiska bara för att jag undrar över nyttan och påpekar sakförhållanden i refererade dokument samt lite väl kategoriska påståenden som inte tycks stämma överens med dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.