Lite gips, och virke för att glesa golvet... från Byggmax ;)
Gula Byggmax-säckar med gips och virke på en trottoar vid huset, redo för golvarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titthål
Inredning under renovering med OSB-skivor på väggar runt fönster som tittar ut på trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör klart den sista osb'n ikväll. Sen dags att gipsa!
 
Redigerat:
Blev nästan klar med all osb. Bara smygarna till skjutpartiet och köksdörren kvar.

smyg2.jpg

smyg3.jpg

smyg4.jpg

Började montera ihop radiobus centralen också.
Monterad radiobus central bestående av flera GIRA enheter med kablar i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu vet jag inte om jag har missat någon bild med osb i taket eller om du inte ska ha gips, men ska taket gipsas bör du ha 300cc
 
TomasTe skrev:
Nu vet jag inte om jag har missat någon bild med osb i taket eller om du inte ska ha gips, men ska taket gipsas bör du ha 300cc

Taket ska gipsas. Har reglat cc60 i tak tidigare utan problem. Kanske är en chansning men jag vågar tro att det inte är någon större skillnad...
 
Jag vill inte vara en pessemist men tro mig, du kommer ångra dig. Kan garantera att du kommer få sprickor redan första året. Och det skulle ju vara tråkigt när det blir så fint! :)
 
TomasTe skrev:
Jag vill inte vara en pessemist men tro mig, du kommer ångra dig. Kan garantera att du kommer få sprickor redan första året. Och det skulle ju vara tråkigt när det blir så fint! :)
Finns nog risk för att det är jag som är optimist! Det vore ju som du säger förbannat trist om taket började spricka efter nått år.... Det får bli en omgång till med 28x70 innan gipset ska upp.

All osb är på plats och jag har börjat gipsa väggarna. Nu blir det lunchshopping med sambon. Lilltjejen har vuxit ur stl 50 nu :)

Fotar ikväll!
 
Dagens jobb i bilder.

Började med att bygga ett arbetsbord av lite spillvirke. Borde jag gjort för länge sedan, väldigt bekvämt att ha!
gipsbord.jpg

Sen har jag skruvat gips tills skruven tog slut. Orutinerat att inte ha mer hemma!
gips1.jpg
gips2.jpg
gips3.jpg

Hole in one för 1,5 dosor är lätt värt sina 500kr!
gips4.jpg

Blev klar med Radiobus-centralen igår också :)
gira.jpg
 
Redigerat:
Imponerande projekt! Är det vanligt att använda OSB före gips? Jag har själv gjort det vid renovering men är nyfiken på om det är någon form av standard?
//Frank
 
Det skulle jag som hemmapulare av högsta graden säga att det är :)
 
9 av 10 nybyggen har OSB bakom gipsen nu för tiden.
 
frasse_E skrev:
Imponerande projekt! Är det vanligt att använda OSB före gips? Jag har själv gjort det vid renovering men är nyfiken på om det är någon form av standard?
//Frank
Tackar! Kul att du gillar det!

Din fråga är redan besvarad men jag tror att det är lite utav en oskriven standard idag. Har för mig att BBR (Boverkets byggregler) bara föreskriver OSB då väggen ska uppnå speciella krav som ljudisolering eller brandsäkerhet osv. MEN, de flesta väljer ju att bygga med osb bakom gipset överallt...
 
Kort byggdag idag...

Gipsat lite mer...
gips1.jpggips2.jpg
gips3.jpg

Kvar att gipsa ärgips4.jpg
samt alla smygar och taket
 
Redigerat:
Bokat gipslyft, köpt mer läkt och burit in gips! På måndag ska taket vara klart, då har jag en vecka på mig innan rörpularn kommer och kopplar in golvvärmen... Hmm undra hur det ska gå??
 
Hur kommer det sig att du använder Giras Radiobus istället för trådbaserat KNX?
 
Arkitekten2 skrev:
Hur kommer det sig att du använder Giras Radiobus istället för trådbaserat KNX?
Självklart har jag tänkt tanken med KNX både en och 2 ggr, tekniknörd som man är. Men efter att tänkt till och rannsakat mig själv så blev det radiobus istället.

Jag kommer ju bara använda funktionalitet för att tända och släcka lampor i olika scener. Dessutom ville jag ha möjlighet att kunna styra det trådlöst via fjärrkontroll. Jag kommer eventuellt lägga en markis och ett par rullgardiner på den också, men det fixar radiobus också. Att bygga detta med KNX är overkill. Det blir dyrare och mycket svårare att programmera.

Den lösningen jag har nu för vardagsrum/kök innehåller följande:
5 dimmeraktorer
1 radiomodul
3 väggsändare
1 fjärrkontroll
+lite lullull som glasramar osv

Prislapp: ca 15 000


Så, hoppas det besvarade din fråga d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.