jeffan skrev:
Skumt jag tycker tvärt om. Tycker det tar en evighet att värma krympslangen.
Fast smaken är ju som bekant delad. ;)
Du använder för liten picka... :rolleyes:
Jag tycker att det är ganska "kul" att värma och man ser slangen krymper sig osv. :cool:

//Patrik
 
ason skrev:
håller på att göra om farstu kvisten och bef. armatur ersättas med infällda i inner taket.
Kabeln kommer ut från väggen i ett rör och måste skarvas för att räcka till nya armaturer.
Det är för krångligt att dra in ny kabel i röret så alternativet är att skarva.
Var inne på en lödskarv med krympslang för det skulle jag kunna dölja i byggnationen.

Men nu blir det en dosa istället.
Du får inte dölja skarven, den måste vara åtkomlig på något sätt.
 
ampz skrev:
Tycker du?

Beror mest på hur man värmer den. Använder man en tändare eller en lödpenna för att värma krympslangen så tar det en god stund, men med en varmluftspistol eller hårfön går det fort.
Jag brukar värma med gasbrännare. Men jag tycker inte det går tillräckligt fort. Sen måste man ju ha krympslang på ledarna och runt hela kabeln vilket tar tid. Tycker det går fortare med gel.

ason skrev:
håller på att göra om farstu kvisten och bef. armatur ersättas med infällda i inner taket.
Kabeln kommer ut från väggen i ett rör och måste skarvas för att räcka till nya armaturer.
Det är för krångligt att dra in ny kabel i röret så alternativet är att skarva.
Var inne på en lödskarv med krympslang för det skulle jag kunna dölja i byggnationen.

Men nu blir det en dosa istället.
Varför kan du inte byta kabel?
 
Redigerat:
På skolan jag gick, där fick/får alla el-elever göra en platta med ringklocketryckknappar och en mottagarbox med 10 dioder och en flerparig kabel i mellan.
När man fick det att fungera så fick man klippa kabeln och sedan skarva med krympslang.
Av oss 17 elever så tror jag att det var runt fem stycken som klarade det, för oss andra så var det kortís mellan alla ledare ungefär. :p

Någon som känner igen övningen?

//Patrik
 
jeffan skrev:
Jag brukar värma med gasbrännare. Men jag tycker inte det går tillräckligt fort. Sen måste man ju ha krympslang på ledarna och runt hela kabeln vilket tar tid. Tycker det går fortare med gel.
Du måste väl isolera alla ledare individuellt även med en gelskarv??
 
ampz skrev:
Du måste väl isolera alla ledare individuellt även med en gelskarv??
Nej, det blir ju automatiskt med gelet. Har man en fyrledare så följer det med en seperator (tänk viss TP-kabel) som man kan lägga ledarna och på så sätt separera på dem.

//Patrik
 
Vi städade upp efter en grävmaskinist för nån vecka sen, det gick åt nästan 20 färdiga gelskarvar. Tycker de var smidiga
 
Tycker INTE gelskarvarna är bra. Men det är min personliga åsikt. Tycker det är för mycket mullemeck med gel.. Raychem krympskarv är oslagbar enligt mitt tycke. Gasol och skruvskarvhylsor 2 win ;)
 
ampz skrev:
Du måste väl isolera alla ledare individuellt även med en gelskarv??
Det ingår ett platskryss som man sätter mellan de oisolerade hylsorna.;)

Krympskarv är helt oslagbar när man ska göra en skarv som inte är rak. Tex om någon har kört ner en stolpe på vintern när tjälen gör att det inte går att gräva så mycket.:rolleyes:
 
Redigerat:
snaggletooth skrev:
Du får inte dölja skarven, den måste vara åtkomlig på något sätt.
Gäller inte det bara dosor,
hur kan man annars få skarva i backen?

jeffan skrev:
Varför kan du inte byta kabel?
Orkar inte krångla, den går en bit i VP rör med kassa böjar/skarvar har krånglat förr.
 
ason skrev:
,
hur kan man annars få skarva i backen?
Undantaget som bekräftar regeln. :)

Klämskarvar på FK och sedan gömt i rör är ju en klassiker som är förbjuden.
Och sedan att löda är helt totalförbjudet när det kommer till starkström.

//Patrik
 
ason skrev:
Gäller inte det bara dosor,
hur kan man annars få skarva i backen?



Orkar inte krångla, den går en bit i VP rör med kassa böjar/skarvar har krånglat förr.
q(;^;)p
Man får inte bara skarva ihop två kablar löst i en vägg. Man ska kunna komma åt det. Tex den dag elen ska dras om eller när någon borrar av en kabel då man behöver byta den.
 
jeffan skrev:
Man får inte bara skarva ihop två kablar löst i en vägg. Man ska kunna komma åt det. Tex den dag elen ska dras om eller när någon borrar av en kabel då man behöver byta den.
Jag ska inte skarva i en vägg,
Utan letar efter en dosa för att skarva med.

Och frågan var:
"finns det någon mindre dosa än 80x80 för att göra en rakskarv"

Vill placera dosan på utsidan av en stolpe så den inte syns från insidan / Entre´n

Men nu verkar det inte som att det finns någon mindre så får bli en vanlig dosa då.

Tackar för alla tips iaf..
 
Kan du inte fälla in en ROT-dosa där röret kommer ut då? Runt lock med näsa för kabeln på det
 
ason skrev:
håller på att göra om farstu kvisten
Då räcker det troligtvis med lägre IP-klass än 65. Nån som vet bättre får gärna fylla i. IP54 låter bekant.

Patrik_Hed skrev:
Och sedan att löda är helt totalförbjudet när det kommer till starkström.
Nja, det är förbjudet i "vanlig" fast installerad el, men skruva isär valfri hemelektronikpryl eller liknande så kommer du se 230V anslutet med lödning.

Det som däremot är jätteförbjudet (och också jättedumt) är att förtenna kablar (löda på dem) och sen skruva fast dem! Tennet är så mjukt att det ändrar form med tiden och då blir det glappt när skruven inte trycker tillräckligt.

(Jag vet det här den hårda vägen - tror det var farsan som fyndköpte ett utgående lager med trevägs ihoprullningsbara skarvdosor på sent 70-tal, "luma", med stickproppar med 4mm-stift och maxeffekt märkt både för 220 och 110V... jag har nog fått montera om kabeln på alla av de där skarvdosorna som hamnat bland mina prylar...)

Rikard Ågren skrev:
Kan du inte fälla in en ROT-dosa där röret kommer ut då? Runt lock med näsa för kabeln på det
Finns det ROT-dosor + lock med IP-klass bra nog för utomhusbruk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.