Min ett år gamla och svindyra Cylindas vattenmatning efter vi fick nytt vatten till köket.

http://www.beyondthematrix.com/IMG_2191.jpg

http://www.beyondthematrix.com/IMG_2192.jpg

http://www.beyondthematrix.com/IMG_2201.jpg

d^_^b

Om man drar rör genom sågspånsisolerade golv och sen låter de ligga utan att kopplas in ett år kanske det vore en bra ide att rensa ur dem innan de kopplas in till vitvaror. Men oj oj, vad bråttom rörmokarna har ibland så de kan dra till nästa kund...

(Anledningen till att de låg ett år var att vi bad de dra upp ett par extra rör till köket när de drog till nya badrummet eftersom vi eventuellt skulle bygga om det och ville bli av med det gamla...)
 
Redigerat:
Jag tänkte begära en stor fet rabatt på jobbet (all rördragning till nya köket), och ansvar (skriftligt) för alla skador på maskinen som uppstår pga skit i vattnet närmaste X åren. Låter det rimligt? Alla gör misstag, men detta är andra gången samma firma klantar till det; förra gången drog de inte åt kopplingarna till värmepumpen och en källarvägg förstördes av den resterande läckan.
 
Men informerade du rörmokarna innan, nåt i stil med "Jag vill att ni rensar ur rören ordentligt innan inkopplingen, eftersom ni drog dem genom sågspån för ett år sdan"? Man kan ju knappast begära att firman ska minnas alla sina rördragningar hos olika under ett år tilbaka.
 
Även jag, som är ren amatör inom rörmokeri, har lärt mig att alltid rensa ur rör innan man kopplar in dem. Även helt nydragna rör bör rensas för säkerhets skull. Så det måste de professionella rörmokarna vara mycket väl medvetna om.
 
Alla rör man drar där det finns minsta möjliga chans till att det kommer in skit i röret, tejpas eller proppas på annat sätt. Den som har en avvikande åsikt om det borde absolut inte jobba som rörmokare.

b8q: Varför ska kunden tala om för rörmokaren hur han ska sköta sitt jobb????

andersmc: Du har helt rätt.
 
b8q skrev:
Men informerade du rörmokarna innan, nåt i stil med "Jag vill att ni rensar ur rören ordentligt innan inkopplingen, eftersom ni drog dem genom sågspån för ett år sdan"? Man kan ju knappast begära att firman ska minnas alla sina rördragningar hos olika under ett år tilbaka.
Har vi måhända funnit en rörmokare? :D

Även jag som amatörklantare skulle a) tejpat över rören innan jag stack första gången eftersom de skulle ligga halvgömda i ett sågspånsfyllt undergolv och b) sett till att rören var rena innan jag kopplade in dem.

Och de visste precis vad de dragit, de har gjort flera jobb här ute senaste året och känner till huset och allt väl. Så det var inte som om de tänkte "oj, här har nån dragit rör åt mig, bara att koppla in!" (I vilket fall de ÄNDÅ skulle kollat att de var rena.)
 
Nhqp skrev:
b8q: Varför ska kunden tala om för rörmokaren hur han ska sköta sitt jobb???.
Nej, man BORDE inte behöva det, men efter att själv ha varit med och behövt avbryta för att tala om för elektrikern att man ska montera pottorna INNAN man monterar spottarna, så blir man ju lite luttrad...
 
Ja herregud, elektriker...

Har införskaffat ett par fina Siemens ugnar för montering i våra Ikea skåp. Sade till elektrikern att de ska se till att kolla måtten på ugnarna innan de får för sig att installera några uttag för dem (de tänkte sätta uttagen bakom ugnarna). Kom hem och de hade fint monterat en dosa och uttag precis bakom en av ugnarna. Gick och hämtade en tumstock och mätte ugnen. 54,8cm djup i skåpet behövdes. Avstånden till dosan? 54,5cm. Sen hade de monterat uttaget för kyl och frys i fel skåp. De fick jobba sent den kvällen.
 
Helt rätt pingflood du har funnit en rörmokare. Efter 30 år som röris är jag så jävla less på alla trähattar som kallar sig rörmokare o inte kan annat än att skriva antal timmar på en faktura.
 
Nja, nu tyckte jag allt att det var lite väl mycket elektrikerförakt här.. ;):rolleyes:

//El-Patrik
 
Samma "team" sade till mig idag att de hade täppt över båda ändarna av rören innan de lades in och hade "iiiiiiingen aning" hur sågspån tog sig in. Jag minns annorlunda.

Tja, vi kom på senare att frun hade fotat tvättstugan för nåra månader sen.... visst är fotokvaliten inte kanon efter man zoomat in rejält, men det ser ju ut som jag minns. ;)
 
  • pipes.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är för roligt. Efter jag skickat det kortet fick jag ett svar "Jag menade att rören var pluggade uppe i köket, sågspån åker inte in i rör som ligger ner."

Men aj aj, jag hade kort på andra ändarna oxo (fotade mycket när vi rev köket) och de var inte heller pluggade. Svarade med det och har konstigt nog inte fått nån kommentar än. ;)
 
Tror inte att du får något svar.
Tänk att det ska vara så svårt att erkänna att man gjort en miss.
Är väl bara att ta "smällen" på rätt sätt och ta lärdom istället.
Blir det fel är det bara att göra om och göra rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.