Jo, Nonkan. Partner direkt är tyvärr nödvändigt.... läs nedan!

I går satt jag och funderade på hur jag skulle fixa en ny motorsåg. Så kom jag på att kolla Blocket. Där fanns en butik som heter STS-Butiken som ligger i Halmstad. Lite långt men de hade begagnade Husqvarna 357XPG för 3000kr och Stihl MS-361 för 4000 kr. Inte gratis men sågarna var genomgångna och servade. Så i morse åkte jag dit. Väl där berättade jag för säljaren att jag behövde en såg som inte gick sönder men att jag inte sågar professionellt och att jag bara har några träd kvar att röja - i framtiden blir det vedkapning och slyröjning för att bygga upp en skog på och runt tomten.

Han berättade då att de hade kampanj på Husqvarna 359. Inga X, inga P och inga G men en professionell Husqvarna för endast 4495 kr. Bara 3.1 hästar men stor slagvolym (60 cc), lite Amerikanskt med andra ord. Försäljaren tyckte det var en avsevärd fördel med 1) en fabriksny såg och 2) stor slagvolym vid vedsågning eftersom man då gasar fullt hela tiden. Jag slog till direkt. Har bara provstartat sågen och gasat lite men den känns som en dröm, sågen känns inte det minsta tung men den rekylerar när man gasar. 2 års garanti fick jag också.

Medans jag betalade passade jag på att berätta mitt dilemma för säljaren. Han bekräftade då att inga garantier gäller om man skruvar själv utöver det som instruktionsboken säger. Vi talar om en säljare i en yrkesbutik så han bör veta. Jag höll på att svimma. Byter jag startmotor själv på min bil och ramlagret rasar lär inte bilmärket komma undan detta, ens om jag tar ner växellåda och transmissionskåpa för att konstatera felet. Trädgårdsmaskinbranschen verkar vara en bekväm bransch att jobba i. Den här gången kommer jag att vara totalt ointelligent och totalt ohjälpsam om något går sönder.

Hoppas nu att min nya såg kommer att ge mig många års problemfri drift. Det fanns en såg kvar när jag åkte för den som är intresserad...

Tror inte Partner levererar en ny såg med helikopter till min tomt inslagen i en sidenrosett men jag vill i alla fall höra vad deras åsikt är.

/Anders
 
Äh, det där är ju en bedömningsfråga från gång till gång, i alla fall hos oss. Att lyfta kopplingstrumman för att kolla lite är inget vi hade nekat garanti för. Man orkar ju inte bråka med kunden för en sån grej, utan försöker ge bra service även om det är en budgetmaskin köpt någon annanstans, för det blir en slags marknadsföring om man sköter det snyggt och förhoppningsvis kommer kunden ihåg det till nästa gång och köper då sin maskin i fackhandeln. Fast det kanske är naivt att tro på det? :)

Undantagen hos oss är varuhusens egna märken (Meec, Biltema, Hondara och sånt) för de betalar inte för det. På ett märke som Partner så får vi ersättning.

Sedan är det såklart en annan sak om sågen kommer in sönderplockad med delarna lösa i en låda. Ska man lägga en halvtimme på att montera ihop något för att ö.h.t kunna börja felsöka så får kunden faktiskt skylla sig själv om man nekar reklamationsjobb. Partner betalar enligt tabeller, så man kan inte lägga många minuter på varje grej innan det blir olönsamt. Sunt förnuft och lite eget ansvar gäller ju även för kunder.

Sen hanteras det säkert olika hos olika ÅF, det är ju fristående företag.

Men iaf, nu har du ju en bra såg anpassad för vedkapning, så liknande problem som du haft lär du slippa.
 
Nonkan skrev:
och förhoppningsvis kommer kunden ihåg det till nästa gång och köper då sin maskin i fackhandeln. Fast det kanske är naivt att tro på det? :)

Undantagen hos oss är varuhusens egna märken (Meec, Biltema, Hondara och sånt) för de betalar inte för det. På ett märke som Partner så får vi ersättning.

Sedan är det såklart en annan sak om sågen kommer in sönderplockad med delarna lösa i en låda. .
Som sagt, håller helt med dig och hade jag träffat en ÅF som dig hade jag säkert blivit glad. Dock köpte jag ju min nästa såg i en yrkesbutik. Och jag hade aldrig någonsin under några omständigheter handlat ett skitmärke. Fast man trodde ju att Partner hade någotsånär kvalitet. Skall jag vara ärlig tror jag att första ägaren på sågen kört skiten ur sågen och så har jag fått sopa upp konsekvenserna.

Återkommer när jag får svar från Partner.......

/Anders
 
Lägger till en såg, vet inte om den finns längre men jag har en Jonsered från tidigt 80 tal går som en klocka fortfarande. Helt otroligt jag har kapat åtskilliga kubik ved med denna. Jag skulle lägga lite mer pengar på en kvalitetsåg inget billigt irriterande skit som inte funkar när man ska ha den. Vet ett antal som kör med Husqvarna och Stihl det senare märket är jag själv lite intresserad av. Ska nog köpa en ny snart den gamla med snart 30 år på nacken får nog gå i pension snart.
 
Ska man kapa hård ved under lång tid, vägrar slipa kedjan och kompenserar genom att lägga hårt tryck på sågen, ska man gå upp till en semi-proffssåg med större volym.

Är det bara mindre mängder ved, några mindre träd, kvistning osv, eller lite mera krävande om man håller kedjan vass, duger en klenare Stihl fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.