Hur gör jag när jag ska spika upp ny fasad och tilläggsisolera utanpå den gamla panelen som är panel med ribb. Luftspalter? storlek på reglar. och i vilken ordning...har en gammal fuktskada på en sida av huset men är ganska säker på att den är torr sen länge, men visst går det att mäta för att vara på den säkra sidan?:S är det någon här som har gjort det här?
 
S
först måste du kolla hur din fasad är uppbyggd. gärna beskriva den här också
 
SBH skrev:
först måste du kolla hur din fasad är uppbyggd. gärna beskriva den här också
menar du hur det ser ut bakom bräderna? förlåt om jag verkar dum, men det här är nytt för mig...huset är byggt -44 med tunna väggar och spån som isolering, sen e det brädor och ribb som fasad.
 
Håller på med precis samma sak. Var ute efter fasadskivor men de är ruggigt dyra, Beijer skulle t.ex. ha över 100:-/m2. Lutar istället åt att det blir vanlig cellplast, två lager som läggs omlott för att undvika köldbryggor (fasade är dyrare och svåra att få tag på).

Jag plockar helt sonika bort all panel i dagsläget och sätter cellplasten direkt på träväggen.
 
Jag monterade 50 mm fasadskiva på min kåk. Först tog jag ner den gamla panelen (hade ribbpanel).

Kommer inte ihåg vad den kostade men tycker att 100kr/kvm lät mycket.

Hursomhelst ska man komma ihåg att fasadskivan har nästan dubbelt så högt isolervärde som vanlig isolering. Tror att 50 mm fasadskiva motsvarade 90 mm vanlig isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.