Jag är nu nästan klar med våran vinterträdgård som har en betongplatta med dragna rör för vattenburen golvvärme. Rummet har isolerglas, isolerade väggar samt 50mm kanalplasttak. Våran VVS-kille säger att det räcker att dra ut fjärrvärmen direkt, men jag är orolig att det kan frysa då det är stränga vintrar med ner till -25 grader kallt. Han säger att det blir mycket dyrt med ett separat system med sprit och att det är onödigt.

Möjligt att det fungerar, men tänk om fjärrvärmen går söner under något dygn?

Vad säger ni? Är det ett separat system som gäller och hur skulle lösningen se ut? Kostnad? Kan vara bra att veta så jag inte blir lurad till att betala 30.000 kr extra för att få ett separat system.
 
VVS Killen har rätt det är onödigt dyrt med separat system!
Du har värre problem om fjärrvärmen faller bort så glöm det!

Vill du säkra dig mot frysning så måste du i så fall skaffa en gaseldad rörvärmare och batteridrivna cirkulationspumpar..samt spritfyllt värmesystem med brandrisk...nej lyssna du på VVS killen och dra vanlig golvvärme.
 
Jag är INTE expert inom området men varför skulle det inte gå att bara fylla upp systemet med en glykolblandning?
 
Man vill väl helst inte ha spritblandningen i hela systemet?
Av vilken anledning minns jag inte...

Går det inte att lösa nån form av värmeväxlare?
 
Risken att fjärrvärmen skulle falla ur under så lång tid att det skulle hinna frysa är väl nästan noll. Sprit i systemet är såvitt jag vet inget problem.
 
Tack för svaren, då kör vi på att bara dra ut fjärrvärmen i plattan. Jag antar att en platta håller värmen hyfsat länge även om värmen skulle slås ut. Och att den skall bli så kall att det blir minusgrader kanske är osannolikt.

Om någon tror att det är helt tokigt så säg till. Det kommer antagligen inte kopplas in förrän tidigast om någon månad, så än finns det tid att ändra.

Men vad jag förstår av er så är det normala att inte ha spritblandning i en platta. Kanske därför det var så svårt att hitta information om separata system och PUSH20 för att dra runt ett eget system för plattan :)
 
mycke_nu skrev:
Risken att fjärrvärmen skulle falla ur under så lång tid att det skulle hinna frysa är väl nästan noll. Sprit i systemet är såvitt jag vet inget problem.
Det är väl det om alla delar tål glykolen?
Gummitätningar i presskopplingar, cirkpumpar mm.?

Här är en av trådarna där garageuppvärmning diskuteras (med eller utan vvx och spritinblandning).
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40983.0
 
Push används väl när man har radiatorsystem i övriga huset och golvvärme i en del. Golvvärmen ska gå på en lägre temperatur än resten av systemet och det är det som Pushsystemet gör: kör en egen slinga på lägre temperatur genom att shunta in varmare vatten från huvudsystemet.
Push har inget med spritblandning eller annan lösning att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.