Jag måste hör om någon har lite kloka kommentarer till följande:

Jag är mycket förtjust i idén av att ha köket vänt mot uteplatsen, för att snabbt komma ut med grilltillbehören ;) :) :cool: och dessutom slippa gräsiga barnfötter på ekparketten i vardagsrummet... Samtidigt vill jag ha vardagsrummet på denna sida för ljusets skull.

Om ett enplanshus disponeras (i stora drag) så att entré + grovkök och sovrum hamnar på ena långsidan (i detta fall öster) och kök och vardagsrum på andra långsidan mot trädgård och uteplats (alltså väster) finns det något som kan vara negativt?

Jag blir alltid förvånad när jag tittar på typhus att inte fler vill ha denna lösning. Men det finns kanske någon teknisk/ekonomisk fördyrande omständighet med denna lösning eller praktiskt problem som jag inte tänkt på.

Snälla hjälp mig.
 
Jaaaa, superläckert. Såg ganska resurskrävande ut dock... ;)

Andra kommentarer?
 
Vilket som är medvetet val och ohämmad vana är svårt att säga. Men de flesta egnahem byggs med långsidan mot gatan, och garage inkilat mellan ena gavel och tomtgräns. Därför lokaliseras grovingång och klädvård på gaveln mot garaget. Entrén kan då nästan bara ligga på långsidan mot gatan.

Var köket "ska" ligga sitter i ryggmärgen. Folk vill - helt enkelt - ha kontakt med gatan från köket. Det är lite kul att kolla in vad som händer. Och det är skönt att överblicka vem som kommer mot entrén. AV husets vardagsrum och uteplats önskar sig folk raka motsatsen. Här ska det vara insynsfritt. Från soffgruppen ska man se trädgård och grönska. Inte nån villagata.

Jag tycker inte alls man behöver häkta upp sig på det här tänkandet. Jag bara sammanfattar förklaringen varför det ser ut som det gör i villakatalogerna.

En alltmer bortglömd (och riktigt vettig) äldre tradition är att lokalisera kökets fönster mot norr (eller möjligen mot öster). Dagsljus från norr är nämligen skönast att jobba i. Man slipper bli bländad av solen. Matlagning och bak i köket alstrar så mycket värme att solens strålning känns enbart besvärande. Tro mig! Om ni bygger ett stort fint fönster i kökets matplats mot VÄSTER kommer ni omedelbart att tvingas skaffa solskydd. Ifall ni nu tänker äta middag någon solig eftermiddag...
 
Mycket bra svar av Billy Baver!!! Tack!

Jag menar, visst måste det väl vara så att det är någon slags konstig oskriven lag som gör att man ska sitta och kika ut genom köksfönstret på vad som händer på gatan... Men jag är mer intresserad av att kika ut på min trädgård och min familj där...

Och din kommentar om solen är mycket relevant. Jag har tänkt på det också och jag är införstådd att markiser är en nödvändighet på sommaren.

Från början tänkte jag att det var käckt att sitta på östersidan att äta frukost (där jag har köket i nuvarande hus), men tjena... hur ofta händer det? Middag ute är däremot mer regel än undantag på sommaren. (Och man kan ju alltid göra en liten uteplats mot gatan för frukosten, det är lättare att bära frukosten på en bricka fram och tillbaka än middags-kitet, tycker jag i alla fall)

Och som sagt så tycker jag att det verkar ovärderligt att ha total kontakt mellan kök och trädgård på sommaren.

Det alternativ jag funderat på är att ha en grovköksentre mot trädgården och den har ju i sin tur förbindelse med köket. Detta funkar ju bra för grill-logistik men jag missar halva poängen, den med trädgårdsvy från köksbordet.

Är det inte trots allt bättre att lägga sovrum mot norr/öster, där vill man ju verkligen inte ha varmt. Och sedan dinera utomhus när köket känns för varmt. Oh härliga tanke... (så här i den isiga snön...)

Jag tar gärna emot fler funderingar och tips kring detta.
 
Har inte Villa Andersson presenterats i någon inredningstidning...? Tanken att samla sovrum och kök mot svalare och behagligare ljus med möjlighet till öppen utsikt genom gemensamma utrymmen mot trädgården och solen är mycket lockande. Kökets arbetsdel får skugga och svalka samtidigt som avståndet till trädgården relativt kort.

Om man nu har möjlighet att bygga långa slingrande hus.

Ditt resonemang om köket, väderstrecken och utsikten till gatan låter genomtänkt och slutligt. Kör på! Se till att hallen syns till köket så att ni genast ser vem som kommer in.
 
Vi håller på och bygger egenritat hus med köket i öster, söder väster läge (d.v.s. hela husets bredd) med utgång åt söder och huvudsaklig utsikt åt väster och brevid det vardagsrum med utsikt åt väster. Ingången och hallen är på östra sidan såväl som trappa, teknikrum och badrum. I väster-norrläge brevid vardagsrummet har vi ett sovrum. Huset är helt anpassat efter tomten där vi har den fina utsikten mot väster. Vi trivs mycket bra med det hittills. Å andra sidan ligger huset i skogen så att ha utsikt mot någon gata var aldrig aktuellt. Däremot har vi ju fått höra att det skulle vara opraktiskt att inte ha köket brevid hallen för att man nu måste gå med matkassarna via vardagsrummet...det visar sig väl när vi flyttar in...men om man orkat släpa kassarna från butiken skall man väl klara någon meter till. Kör på det ni tycker!
 
Så fint det låter Alsti 18. Inga planer på hemsida? Skulle vara spännande att se ert bygge.

Har ni inte något grovkök kopplat till köket?

Jag för min del hade ju tänkt bära in matkassarna där, och då kommer man ju rakt in i köket.

Och ja, jag håller med. Vadå bära matkassar några meter extra, om man nu får en sådan ljuvlig utsikt och planlösning som du beskriver.

Lycka till med huset.
 
Ibland löser sig det mesta genom att man vrider huset 90 grader. Alltså: Ställ huset med gaveln mot gatan!

Berätta vad du upptäcker, och vad du tycker om det.
 
I och för sig kan man naturligtvis "vrida" köket rätt genom ditt förslag, men då hamnar ju vardagsrummet fel :-?

Jag vill ha de mot trädgården båda två.

Men visst, det "händer" onekligen en hel del med många hus om man ändrar plceringen på tomten.

Jag ska testa vidare.
 
Men du kan väl lägga sällskapsrum och kök i svit mot samma långsida. Sovrummen och entré lägger du mot andra långsidan.

Vill du slippa gräsiga barnspår på parketten kan du för övrigt byta golvmaterial. Varför inte stengolv om du ändå har golvvärme?

;)
 
Så fint det låter Alsti 18. Inga planer på hemsida? Skulle vara spännande att se ert bygge.

Har ni inte något grovkök kopplat till köket?

Jag för min del hade ju tänkt bära in matkassarna där, och då kommer man ju rakt in i köket.

Och ja, jag håller med. Vadå bära matkassar några meter extra, om man nu får en sådan ljuvlig utsikt och planlösning som du beskriver.

Lycka till med huset.
Tackar! Hemsida...ja när vi byggt klart kanske ;) Nu finns det ingen tid. Nää vi är underliga människor som inte fattat vad man ska ha grovkök till. Jag gillar inte att tvätta för hand och stryka vill man ju göra mer socialt-det är ju tråkigt som det är ändå. Vad gör man mer i ett grovkök-förutom att lasta fullt med prylar? Vi har såväl garderober som klähängare i hallen, som är stor. På övervåningen har vi en stor klädkammare. Vi kommer att ha frysbox och tvättmaskin, förhoppningsvis plats för tvättställning (som måste användas när man ej kan hänga ute) och så har vi ett stort städskåp i teknikrummet, men inget traditionellt grovkök...det visar sig om det var en felsatsning.
 
Missuppfattar jag helt? Eller ska ni ha tvättmaskin i klädkammaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.