Jag har precis köpt en bostadsrätt och har upptäckt att det från och till är dålig lukt i badrummet.
Är detta något man kan anse vara säljarens skyldighet att åtgärda, eller åtminstone betala för en rörmockare som undersöker problemet?

mvh
 
Dolt fel finns inte i köp av Bostadsrätt. Utan det är köplagen som reglerar, du köper ingen fastighet därav gäller inte jordabalken där dolda fel är ett form av begrepp.
I ditt fall är det att se om varan du köpt inte uppfyller de förväntade krav du kunde ha.

När det kommer till avlopp i en BRF så ligger dessa normalt på föreningen att underhålla. Kan se ut lite olika beroende på vilken rev. av lagen stadgarna bygger på. Den senaste ändringen lägger över ansvaret på Bostadsrättshavaren att ansvara för alla rör som betjänar den egna lägenheten.

Så det första du ska göra är att kontakta styrelsen och be dem kolla vad som är fel. Kan mycket väl vara så att du har ett undertryck i lägenheten och någon otäthet som drar in avloppslukt, alternativt en golvbrun eller annat vattenlås som på något sätt inte tätar i vattenlåset.

Att lasta säljaren för lukten är ingen du kan göra OM inte det är säljaren som har byggt badrummet, bytt rör mfl.
 
Y
Städning kanske räcker?
Annars kontakta styrelsen för vidare åtgärd.:cool:
 
O
Låter som problemet är avloppslukt. Detta beror oftast på att vattenlåset torkar ut. Om det luktar illa när man inte duschat på 3 dagar så är det nog ändå ganska normalt. du kan kolla toalettstolen kan behövas kittas om, är ibland ett ett problem. Annars så beror det hela på att det är undertryck i lgh. Som sagt var detta är inget fel i egentlig bemärkelse. Vad ska styrelsen göra? Om det är undertryck i lägenheten så kan det vara styrelsens ansvar, ananrs så är det inte det.
 
Ja, steg 1 är väl att analysera vad problemet beror på. Att börja ropa "dolt fel" innan man ens vet vad problemet beror på är ju lite häpnadsväckande...
 
Kan ju också vara så att stammarna är dåligt luftade, då töms vattenlåsen så fort grannen spolar. Att kontrollera luftningen är föreningens ansvar.
 
Jag har en annan möjlig teori: Jag har i två tidigare bostäder stött på fenomenet att "packningen" i genomföringen från handfatets vertikala (ofta vita) avloppsrör till avloppsröret i golvet inte är tät längre utan släpper igenom odörer. Så mitt tips är att kolla där och om det behövs byta ut mot en ny gummimuff.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Kan även vara tex tätningen vid toalettstolens avlopp. En kollega upplevde detta efter att de bytt toalettstol och den nya inte slöt riktigt tätt...

Mvh
Thomas
 
Det här med undertryck är lite intressant. Har ganska ofta hållit på med justeringsarbeten i hyreslägenheter. Det gör att jag t ex arbetat i alla lägenheter över varandra i ett åttavåningshus.

Förutom att jag insett att folk lever väldigt olika så har jag också noterat att mer än hälften av de som jag arbetat hos har satt igen springventiler och annan tilluft. Sedan klagar de på att köksventilationen inte fungerar tillfredsställande ;).

Kolla att all inluft fungerar som den skall. Om så... är det inte tillräckligt undertryck i lägenheten för att tömma vattenlås. Förutsatt förstås att inte alla andra lägenhetsinnehavare i huset satt igen utluften, så att hela huset skall ventileras genom din lägenhet.

VH/Findus
 
frohike skrev:
Dolt fel finns inte i köp av Bostadsrätt. Utan det är köplagen som reglerar, du köper ingen fastighet därav gäller inte jordabalken där dolda fel är ett form av begrepp.
Dolt fel är ett begrepp som inte finns i någon lagstiftning, inte heller Jordabalken. Eftersom Jordabalken och köplagen innehåller liknande formuleringar i detta avseende tycker jag inte att det är fel att använda begreppet dolt fel oavsett om det gäller ett hus eller en lägenhet.
 
Y
injonil skrev:
Dolt fel är ett begrepp som inte finns i någon lagstiftning, inte heller Jordabalken. Eftersom Jordabalken och köplagen innehåller liknande formuleringar i detta avseende tycker jag inte att det är fel att använda begreppet dolt fel oavsett om det gäller ett hus eller en lägenhet.
JB 4:19 :rolleyes:
 
Vad menar du?
 
Där beskrivs ju fenomenet, men begreppet "dolt fel" finns inte där heller.
 
Läs vad jag skrev så blir det lättare.. Jag skrev inte att det var ett begrepp utan ett form av begrepp. Det behöver inte betyda att det står ordagrant utan att syftningen är att begreppets innebörd finns i jordabalken. Och det är även den man hänvisar till när man i folkmun pratar om dolda brev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.