Är det någon som har en aning om hur mycket energi det går för värmekabel i takrännor/hängrännor?
Hur stor del av vintern måste man ha på värmekabeln för att det skall fungera? Måste man ha på den hela tiden?
Vad blir årsförbrukningen?

Räkneexempel. Kanske behöver 100m. =Alla rännor/stuprör och takplåtar. 17W/m -> ca 2kW
En vinter nov-mars ... 4mån ca 150dagar -> 150*24*2 = 7200kWh :@
 
Du räknar lite högt..

4 mån x 30 dagar/mån x 24 h/dag x 100 m x 0,017 kW = 4 896 kWh.

Men givetvis inte billigt ändå. :|

Den STORA kostnaden är nog dock den värme läcker ut genom taket och gör att snön smälter på taket.
 
Den drar väl inte ström hela tiden. De flesta värmekablar, iallafall sånna man lägger i rör för att hindra sönderfrysning, har en inbyggd termostat som slår till när det blir för kallt.. (kan ej vilken temp).

/Mvh
Thomas
 
Det går att köra värmekabeln på timer också. Den behöver ju inte vara på när det inte smälter något vatten.
Eller så kör man den t.ex 3-4 timmar per dygn vilket reducerar förbrukningen till 612-816 kWh under de 4 månaderna
 
ok.... det låter ju bättre om man inte behöver dem hela tiden...

Men är det ingen som har praktisk erfarenhet av hur värmekabel på tak och rännor funkar?

Måste de inte vara på hela tiden, så länge det rinner vatten.... om man stänger av dem blir det väll is runt dem av vattnet?
Om man läser på nätet snackas det om 250-300W/m2 i rännor.
Det kommer gå åt mycket energi då...

För att spara energi är en idé jag har att lägga en vanlig 10W/m värmekabel bara i rännorna på taket, men det kanske inte funkar alls....?
 
Redigerat:
ÄR det ett problem, jag har en hel del byggnader och enda gången är när snön hänger över rännan.
Får man isbildning så måste det vara fel på isoleringen och eller luftspalten.
Jodå, vi har haft problem med isbildning och istappar men det var sågspånet som satt sig i väggen och avsaknad av luftspalt. Sedan det blev åtgärdat har det funkat utan is.

Protte
 
Min erfarenhet av värme i rännor och stuprör är att skiten ändå tenderar att frysa ihop när det kommer lite mer nederbörd än vanligt, vi har haft på en del byggnader på jobbet och det har bara strulat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.