Oftast, när det är möjligt, monterar man ihop hela trappan s.a.s. på golvet. Därefter lyfter man den på plats. Detta är det bästa sättet!
Tyvärr är detta inte alltid möjligt, då brukar jag montera ihop andra löpet först och sätta det på plats, innan jag monterar första löpet och sätter det på sin plats.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tackar så hemskt mycket. d^_^b
Nu har jag inga fler frågor, men det uppstår säkert några när jag sätter igång (imorgon eller när det nu blir!)

Jag lovar att posta lite text och bilder över hur jag gjorde i tråden sen.
 
Det ser vi fram emot! :)
 
Mikael_L
Ja bilder lovade jag ju !!! :x
Vill ni ha många bilder och den detaljerade versionen?

Väggen började jag regla med cc30, men då jag behövde lite 45x70 till ett annat ställe slutade jag såsom bilden visar, cc30 i början och slutet av trappan. ;)
Sen hängde jag upp långa vangen lite provisoriskt och mätte och funderade och funderade och mätte.
Räknade på de befintliga steghöjderna och kollade att trappstegen låg i våg såsom vangen var upphängd osv osv.
Det är ju en begagnad trapp, inte måttbeställd, så jag ville få klart vad längd på trapphålet som skulle gälla och ifall jag borde kapa av några mm någonstans pga höjden osv.
Men den uppgivna längden på 3000mm och bredden 900mm verkade stämma bra.
Och vad jag kunde bedöma skulle höjden bli helt perfekt. d^_^b
 
  • mont-trapp#01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen sågade jag av bjälken mellan takstolarna till rätt längd.
Dvs 3000mm + 45mm + 20mm från motstående vägg.
3000mm = trappan, 45mm = avväxlingsregeln, 20mm = justermån.
Justermån med tanke på att det är betydligt enklare att bygga igen ett 20mm oönskat hål än att kapa bort 5mm ur sidan på avväxlingsregeln, ifall saker och ting inte stämmer till sist. :cool:

Avväxling monterad med vinkeljärn.

Sen klädde jag väggen med skivmaterial.
OSB'n som ligger mot reglarna skruvlimmade jag. Vitlimmet fäste lite halvtaskigt mot den glatta OSB-ytan (jag testlimmade en bit) så jag drog ett snabbt tag med slipmaskinen för att få en bättre yta.
Limningen är förmodligen total overkill, men samtidigt lägger jag hellre den här halvtimmen nu än stå där efteråt och fundera om ett ev knarr beror på att jag struntade i att limma.
Efter OSB blev det gips.
 
  • mont-trapp#02.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#03.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#04.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu gör jag en trådkapning och berättar att jag har en bättre beg trappa snarlik Mikaels till salu för en billig penning. :)

Edit: På allmän begäran så skall jag tillägga att trappan är ca 303 cm från golv till golv och har 16 steg. Ungefär. :)
 
Redigerat:
S
aldrig ytskiktsgolvet under trappor eller annat "fast" monterarat. blir så jobbigt om du byter golv och du måste göra så att det blir samma tjocklek under trappen.
speciellt viktigt om du har klickgolv då dom rör sig mer i skarven än limmade skarvar
 
Mikael_L
Ska jag fortsätta ... ;) :p
 
...men då får du rappa på. :@
Somliga har annat att göra. :cool:
De ä ju fredag. :rolleyes: :wow:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Sen när jag skulle sätta fast trappan enl alt1 (i inlägg #28 & #29) så kom jag inte på något vettigt vis att fästa trappan på det sättet. Och det fanns inga som helst hål som avslöjade hur den var fäst i det förra huset. Kanske den endast har legat ner mot någon regel som dom fäst under innervangens ände?

Nåväl, jag bestämde mig för infästning enligt alt 2 istället. Trapphålet skulle ju ändå inte vara bredare än trappan.

1. Så först mätte jag upp 916mm från gipsets yta. 16mm extra spelmån var tanken så skulle jag klämma in en bit 16mm MDF mellan (och limma denna)

2. Märk ut var regeln ska vara. (Min hultafors-vinkel är exakt 45mm bred över bladet, lägg mot och dra ett streck på varje sida ;). Tänk vad kloka dom är på hultafors.)

3,4. En balksko.

5. En bit glespanel som tillfälligt stöd för andra sidan av regeln. :)

6. Jag drog även in två 6x100mm skruvar in i ändträt, här ska inget glappa och ha sig. :)

7. En skruvlimmad bit kortling som håller andra sidan blir bra.
Dessutom finns det en kraftig regel som en del av ett sviktstabiliserande bärverk som takstolsleverantören har föreskrivit. Så jag kunde fästa även mot denna rejäla regel mha ett vinkeljärn.

Nu blev det många bilder, dvs lååånga versionen. :D
Det sista kommer nog på söndag ... Påminn mig om jag glömmer.;)
 
  • mont-trapp#05.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#06.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#07.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#08.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#09.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#10.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#11.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Mikael_L skrev:
Sen när jag skulle sätta fast trappan enl alt1 (i inlägg #28 & #29) så kom jag inte på något vettigt vis att fästa trappan på det sättet. Och det fanns inga som helst hål som avslöjade hur den var fäst i det förra huset. Kanske den endast har legat ner mot någon regel som dom fäst under innervangens ände?

Nåväl, jag bestämde mig för infästning enligt alt 2 istället. Trapphålet skulle ju ändå inte vara bredare än trappan.

1. Så först mätte jag upp 916mm från gipsets yta. 16mm extra spelmån var tanken så skulle jag klämma in en bit 16mm MDF mellan (och limma denna)

2. Märk ut var regeln ska vara. (Min hultafors-vinkel är exakt 45mm bred över bladet, lägg mot och dra ett streck på varje sida ;). Tänk vad kloka dom är på hultafors.)

3,4. En balksko.

5. En bit glespanel som tillfälligt stöd för andra sidan av regeln. :)

6. Jag drog även in två 6x100mm skruvar in i ändträt, här ska inget glappa och ha sig. :)

7. En skruvlimmad bit kortling som håller andra sidan blir bra.
Dessutom finns det en kraftig regel som en del av ett sviktstabiliserande bärverk som takstolsleverantören har föreskrivit. Så jag kunde fästa även mot denna rejäla regel mha ett vinkeljärn.

Nu blev det många bilder, dvs lååånga versionen. :D
Det sista kommer nog på söndag ... Påminn mig om jag glömmer.;)
Nu vill vi se de sista bilderna det är ju tisdag eller har du en annan almanacka än vi andra;)
 
Mikael_L
Men det är ju inte söndag än ...
(inte den söndagen jag tänkte på ..., jag sa ju inte vilken ... :p)


OK ok, jag ska ta tag i det, vilken dag som helst. :blushing:
Igår fixade jag till några fler bilder, men ikväll är jag ev borta hela kvällen. Vi får se ...
 
mycke_nu skrev:
Nu gör jag en trådkapning och berättar att jag har en bättre beg trappa snarlik Mikaels till salu för en billig penning. :)

Edit: På allmän begäran så skall jag tillägga att trappan är ca 303 cm från golv till golv och har 16 steg. Ungefär. :)

Har den 16 steg ungefär??? :S:rolleyes:;)
 
I mina projekt ställer vi alltid trappan på betong/bjälklag, och lyfter upp den motsvarande golv-tjockleken. Sen lägger man golv mot trappan och avslutar med nån typ av list t.ex. kvartsstav.
 
Mikael_L
Nu med trapphålet klart så var det dags att montera ihop trappan.
Den korta biten med tre steg gick snabbt och enkelt.
Lite klurigare med långa delen, men det gick riktigt bra. Jag satt in några steg i början och slutet, men drog inte fast skruvarna på korta vangen, typ bara satt in dom något enstaka varv så det höll ihop.
Sen på med alla andra steg allteftersom och slutligen dra ihop alla skruvar medan jag samtidigt kontinuerligt kollade att stegen gick in i sina spår.

Bild#3.
Här började jag lyfta stora delen på plats och tänkte foga ihop med korta delen när jag fått upp den tillräckligt.
Jag är inte säker på om det här var bästa sättet. Så här i efterhand så borde jag kanske monterat ihop de bägge delarna med trappan på golvet.
Synpunkter på detta?

Bild #4, här har jag fått ihop bägge delarna, jag har lyckats tappa ner trappan när den stod stödd på en trappstege, så den kilade fast trappstegen mellan två trappsteg med hyggliga märken i trät som följd. :S
Efter detta missöde blev det att använda bandspännare, som jag satt fast i takstolarna, istället.
Jag lyckades inte heller få ihop den undre trappdelen med den övre förrän jag demonterat trappsteg #4 som jag alltså fick klämma dit efteråt.

Bild#5
Jag kunde inte sen vrida ut trappen nog mycket för att på något bra sätt komma åt att skruva fast trappsteg #4 samt de skruv som sammfogar korta yttervangen med långa yttervangen, samt en skruv till trappsteg #3.
Det fick blir spärrskaft med bitshållare. OK, det funkar ju bra det med. :)

Om någon tycker jag har satt ett vägguttag knäppt så vill jag påpeka att det är ganska smart istället. :p Det är en VP-slang där till upp till apparatdosan för strömbrytaren till trappan. Så ifall jag kommer på att jag vill installera någon ljuseffekt i trappan (lysdioder som lyser upp stegen eller nåt sånt) så har jag förberett för detta. Dessutom har jag satt två apparatdosor vid strömbrytarplatsen, med tanke att kanske ha en rörelsesensor på ena. Den klarrar troligen att detektera både de som är på väg ner i trappen såväl som på väg upp.

Bild #6
Nu är äntligen trappan i stort sett på plats. Bara lite mätande och justerande för det exakt rätta läget och sen skruva fast skiten.
 
  • mont-trapp#12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mont-trapp#17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.