Hej,

Jag ska installera infällda spotlights i mitt entrétak. Det är uppreglat med 45x145 reglar och taket är cirkus 2,5x2,5m stort totalt.

taket kommer inte att isoleras utan det ska endast spikas på ett undertak av spont på reglarna.

Min fråga är, behöver jag använda skyddskåpor ovanför spottarna även fast det inte är någon isolering? Värmen borde väl spridas jämt ut i taket och sen eventuellt ut ur en öppning som är vid balken längst ned?

Spottarna som ska sitta är 6st Markslöjds 35W, 230V, och dom har ett inbyggnadsdjup på min 110mm.

Utan att låta dryg så skulle jag uppskatta ett svar från någon som vet vad som faktiskt gäller och inte vad som har "funkat" för någon. och. Självklart görs installationen av behörig elektriker jag ska bara förbereda all installation.

Tack på förhand

Mvh

Marcus
 
Det är bara armaturtillverkaren, Markslöjd som kan svara på det.
Det är i slutändan de som måste hålla garantierna att det inte blir för varmt.
Maila/Ring Markslöjd och fråga.

Även om du redan har reglat ner och säger att du ska ha spontat tak så måste jag ändå rekomendera plåtreglar och gipstak till alla andra som läser pga brandfaran.
 
Tack för svaret, får kolla med markslöjd helt enkelt.

Däremot har jag aldrig hört talas om att använda plåtreglar och gips i ett tak som ska vara utomhus?

\\M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.