Har precis byggt klart altanstommen med bärlinor, plintar och golvreglar. Tänkte börja lägga trallen (28x120) inom kort, frågan är om jag skall göra det inifrån och ut eller tvärtom...

Förutsättningar;
Altanen är ca 8 meter bred och 3,5 meter djup. Den yttre bärlinan är fastskruvad i 95x95-stolpar som senare skall bilda grunden i mitt räcke. Längst in har huset ett burspråk som skjuter ut ca 80 cm och är 2,5 meter långt. Runt om skall jag rama in med en s.k. fris bestående av en rad 28x145 samt en rad med 28x120 innanför. En ev. kluven sista bräda kommer därför bli ganska synlig...

Skall man lägga dikt an eller med några millimeter emellan bräderna? Vet att åsikterna går isär...
 
Utifrån och in.
Det blir snyggare med klyvd bräda in mot väggen, om det slutar med att du måste klyva sista.
Dikt an, det torkar isär, iaf om trallen är nyköpt och fortfarande lite fuktig.
 
Utifrån och in säger jag med. Med samma anledning som ovan.
Hänger dock inte riktigt med på hur du menar med en "fris" längs burspråket, kan du inte justera de innersta brädorna ändå?
Reserverar mig mot ovan argumentation eftersom jag inte har en blekaste aning om vad en fris är...:)

Och är trallen blöt ska den absolut läggas dikt an.
Jag la blöt trall förra påsken med ca 2mm mellanrum och nu är det mellan 5 och 8 mm mellanrum.
 
En fris är en 'ram' runtom, ofta bestående av en eller två trallbrädor (när vi pratar altaner).
 
Förtydligande; Frisen (ramen) skall alltså gå runt hela altanen med två trallbrädors bredd (28x145 + 28x120). Just det har inget med burspråket att göra... Jag nämnde burspråket för att det kanske skulle påverka läggriktningen av trallen.

Med tanke på frisen kommer ju den (ev.) kluvna brädan hamna ca 27 cm från väggen, vilket gör den ganska synlig, men det är kanske inget man tänker på. Alternativet att få den ute vid staketet är ju inte bättre...

Om man lägger dikt an, så får man ju förutsätta att husgrund/vägg och bärlinor är helt i linje, annars kommer det väl se snett ut? Har man någon mm mellanrum mellan brädorna har man ju möjlighet att justera ev. fel påvägen...eller tänker jag fel?

En fråga oxå om frisen/ramen. Skall man lägga hela den först å skruva fast brädorna efteråt (är det inte svårt att få en snygg rak kant på alla ändträn då)? Eller skall man lämna en sida av frisen öppen, lägga trallen, kapa jämt med cirkelsåg och sedan på med den avslutande frisen...?
 
Jag hade bara kört frisen på de öppna sidorna och inte mot huset/burspråket...
 
Mikael_L
När du lägger trallen så kollmäter du lite då och då avståndet till husväggen, börjar det dra iväg på någon sida så justerar du med litet litet extra mellanrum där det behövs.
Du ska nog normalt inte behöva börja med någon justering förrän du är 1,5-2 meter från väggen.
(dvs börja inte justera 3 meter från väggen bara för att det är en halv cm fel)

Sista brädan mot väggen klyver du upp till rätt bredd, den brädan ser och tänker ingen på.

Och liksom Paul-staffanstorp skulle jag skippat fris mot huset, utan bara lagt fris mot alla öppna ytor. :)
 
Tack för alla tips!

Det kanske ser snyggast ut som ni säger att skippa frisen mot husväggen... Kör nog så! Åsså brädorna utifrån och in kloss an med små milimeterjusteringar om det felar påväg in mot huset. Då är det bara det bara sista frågan kvar innan jag kan börja lägga; när lägger jag frisen enklast & snyggast. Allt innan trallen eller en öppen sida som jag kapar med cirkelsåg och sedan "stänger" med sista fris-sidan.
 
jag la nyss trall, vi började på mitten konstigt nog.
Detta pga att jag ville ha jämna skarvar mellan inglasningen och däcket utanför. (ville slippa listen som dörren går på, så den är infälld trallen)

Vi kontrollmätte var tredje bräda och justerade några mm där det behövdes.
Jag hade tur att det blev en hel planka längst ut men en klyvd in emot väggen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade bara kört frisen på de öppna sidorna och inte mot huset/burspråket...
jag har 3 trall runt om i min fris på hela altanen även mot hus samt burspråk...:rolleyes:.

frisen monterar man dit sist av allt.;)
man lägger alla trallbrädor sen mätar man in å kör av all trall med cirkelsågend^_^b.

mvh
estwing
 
Satt å väntade på dina åsikter Estwing... Har dock redan börjat med läggningen, frisen... Blir dubbel ram dock inte mot fasaden. Kommer lägga hela frisen å sedan måttkapa trallen å få ner den kloss an mot frisen! Litar inte på att min cirkelsåg fixar mig ett helt fläkfritt snitt... Men, shit, va tid det tar att lägga fris när man skall figursåga alla stolpar som ligger infällda i bärlinan. Åsså få till girade kanter som inte glipar samtidigt som man leker med barn å snackar med alla grannar som helt plötsligt behagar dyka upp!
 
  • Gilla
  • Haha
Supportern och 1 till
  • Laddar…
Det här med grannarna känner jag igen :)
Ska alltid komma när man är som mest stressad eller totalt fokuserad på något moment :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.