Jag blir fastighetsägare nästa vecka ! !

Det är en stor byggnad på över 400 kvadrat!

Det är en hus som byggts på till en butik (en butik som förövrigt gick i konkurs)

Problemet är bara värmen.....

Det har varit en olje/el/ved panna i huset med vatten radiatorer.
men förra året installerades en pellets brännare på olje pannan.
års kostnaden för uppvärmning sänktes rejält!
men det ska tydligen gå åt 3kubik pellets i månaden vintertid.

det tycker jag låtet mycket?

jag har tillgång till gratis ved (jobbar på ett sågverk)
men om man ska elda ved där får man väl sitta där och elda hela dagarna.

någon som har några tips om hur man sparar energi???
 
se över isoleringen på vinden, går det att isolera bättre?
Ger oftast storst värmebesparing för minst investering ;)
gaia
 
gaia skrev:
se över isoleringen på vinden, går det att isolera bättre?
Ger oftast storst värmebesparing för minst investering ;)
gaia
Ska kolla upp det!

en annan sak jag tänkte på är att det är rätt mycket fönster på en av väggarna...

hur isolerar man dom?
 
issolering är oftast det första man bör titta på.
den så är ju inte en gammal panna så bra, så en ny pellets panna skulle säkert vara bättre.
& du ska framförallt se över hur täta fönster o dörrar är m.m.
sen så ska värmesystemet trimas in (strypas in) & helst regleras av en utegivare, så radiatortermostaterna får styra så lite som möjligt.
 
Mb_Star skrev:
Ska kolla upp det!

en annan sak jag tänkte på är att det är rätt mycket fönster på en av väggarna...

hur isolerar man dom?
Är det ex-butikens skyltfönster? Snabbaste åtgärd : häng tjocka gardiner och dra för på nätterna. Släpp in solen bara under soliga vinterdagtimmar ;).
gaia
 
Instämmer i de flesta råden: att se över tätning av dörrar och fönster med med nya tätningslister är enkelt, billigt och effektivt, i alla fall om tätningarna är i dåligt skick. Visst är det bra med riktig värmestyrning, men med 400 kvm antar jag att det finns delar av huset som kan få hålla lite lägre värme. Kontrollera att alla radiatorventiler/termostater funkar som de ska så kan du dra ner värmen i biutrymmen, även detta är ett ganska litet ingrepp som kan ge bra resultat.

Att elda med ved kan vara ett alternativ, men det förutsätter att du har ackumulatortankar så du slipper springa och lägga på pinnar hela tiden. Om du har gratis ved och förvaringsutrymme - och hög energiförbrukning - borde detta vara ganska attraktivt, även om det kostar en slant att installera tankarna. Ett litet frågetecken rör i så fall pannan: gamla kombipannor/dubbelpannor för olja och ved brukar ha förfärande låg verkningsgrad för vedeldningen (jag har en sådan!), och det innebär både mycket extrajobb och höga utsläpp, även om bränslet är billigt/gratis. I vår panna får vi bara elda med ved i undantagsfall enligt sotarn, t.ex. när strömmen går etc.
 
GunnarM skrev:
Instämmer i de flesta råden: att se över tätning av dörrar och fönster med med nya tätningslister är enkelt, billigt och effektivt, i alla fall om tätningarna är i dåligt skick. Visst är det bra med riktig värmestyrning, men med 400 kvm antar jag att det finns delar av huset som kan få hålla lite lägre värme. Kontrollera att alla radiatorventiler/termostater funkar som de ska så kan du dra ner värmen i biutrymmen, även detta är ett ganska litet ingrepp som kan ge bra resultat.

Att elda med ved kan vara ett alternativ, men det förutsätter att du har ackumulatortankar så du slipper springa och lägga på pinnar hela tiden. Om du har gratis ved och förvaringsutrymme - och hög energiförbrukning - borde detta vara ganska attraktivt, även om det kostar en slant att installera tankarna. Ett litet frågetecken rör i så fall pannan: gamla kombipannor/dubbelpannor för olja och ved brukar ha förfärande låg verkningsgrad för vedeldningen (jag har en sådan!), och det innebär både mycket extrajobb och höga utsläpp, även om bränslet är billigt/gratis. I vår panna får vi bara elda med ved i undantagsfall enligt sotarn, t.ex. när strömmen går etc.

Hur vet man hur stor panna och acc tank man behöver?

och själva butiksdelen som är hela nedervåningen är ju på 387kvadrat
den hade jag velat hålla ca +10 grader i.

men lägenheten uppepå som ja ska bo i är på ca 100kvadrat.
den vill ja ju ha ca 19-21 grader i.
 
Hur ventileras byggnaden?
 
Mb_Star skrev:
Hur vet man hur stor panna och acc tank man behöver?

och själva butiksdelen som är hela nedervåningen är ju på 387kvadrat
den hade jag velat hålla ca +10 grader i.

men lägenheten uppepå som ja ska bo i är på ca 100kvadrat.
den vill ja ju ha ca 19-21 grader i.
Jag antar att det inte va 10° tidigare i lokalen vilket gör att det kommer bli stor skillnad nu mot tidigare.. Men se över isolering i tak o fönsterlister..
Kanske har du fönster som är på baksidan på huset till lokalen (som ej syns direkt utifrån) som du kan isolera igen vintertid iaf.. Vet en som har liknande hus som du med lokal på bottenplan som helt enkelt isolerar igen fönstren inifrån vintertid där det inte syns från gatan..
 
RoKe skrev:
Hur ventileras byggnaden?

Du tänkte nog i rätt banor!

Jag var där igår och kikade lite höre ett susande ljud när det var alldeles tyst där..

och uppe i taket finns ett luft kanal med massvis med såna där skruvbara ventilationslock!

alla stod på vid gavel och jag klättrade upp och kännde att det sög som en dammsugare där ifrån!

kollade runt lite vid proppskåpet och fick syn på en knapp som det stod ventilations fläkt på!

stängde av den och stängde alla ventilations luckor! (här lämnat några lite öppna på ett annat ställe)

sen hittade jag en till utsugsfläkt som sitter inmonterad i väggen och har sedan ett galler på insidan och ett på utsidan... där såg man rakt igenom!
skruvade lös inre gallret och gick ner i källaren skara till en bit isolering med gallret som mall.. tryckte i den på fläkten och satte tillbaks det.
tejpade även över strömbrytaren så den inte går att sätta igång.
 
2an skrev:
Jag antar att det inte va 10° tidigare i lokalen vilket gör att det kommer bli stor skillnad nu mot tidigare.. Men se över isolering i tak o fönsterlister..
Kanske har du fönster som är på baksidan på huset till lokalen (som ej syns direkt utifrån) som du kan isolera igen vintertid iaf.. Vet en som har liknande hus som du med lokal på bottenplan som helt enkelt isolerar igen fönstren inifrån vintertid där det inte syns från gatan..

Det har varit en butik så alla fönster sitter på framsidan.
på baksidan är det bara lastkaj och små fönster med galler på.

Det har varit 20° inne i butiks delen förut och den är på 387kvadrat.

har sänkt till 14 grader nu men man man kanske kan sänka annu mer??

jag vill inte att vatten och sånt ska frysa bara... det finns 2st toaletter och ett fikarum med kök.

 
Haha... man undrar hur folk tänker ibland...

hittade också gamla ventilations systemet i källaren...
det är delvis bortplockat, men ventilations skorstenen sitter kvar.
sittar man i hålet för den så ser man rätt ut i himlen!

hålet är så pass stort så jag hade kunnat krypa in där om ja velat!

tryckte in en sopsäck full med div insolerings snuttar där.

lite skillnad gör det nog hoppas jag!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.