Nimajneb skrev:
dålig service, dom orkade väl inte gå o hämta prylen åt dig. stå på dig i dessa fall, du ska inte behöva göra deras jobb.:@
Är detta ironi eller? Om inte tycker jag att detta är att vara petig i överkant minst sagt. På Classe brukar man få ett tillgodokvitto motsvarande prylens pris. Vill man ha prylen utbytt är det ju bara att gå och hämta den och "köpa den igen". Tycker man inte att det duger så har man, enligt min uppfattning, orimliga krav.
 
Alfredo skrev:
Är detta ironi eller? Om inte tycker jag att detta är att vara petig i överkant minst sagt. På Classe brukar man få ett tillgodokvitto motsvarande prylens pris. Vill man ha prylen utbytt är det ju bara att gå och hämta den och "köpa den igen". Tycker man inte att det duger så har man, enligt min uppfattning, orimliga krav.
Inte alls orimliga krav, snarare krasst reglerat i konsumentsköpslagen. Jag som konsument har rätt att få ersättning för mina ansträngningar att få en vara utbytt, och handlar det då om att tex om att lägga ytterligare en halvtimme på att gå o köpa om en vara så har jag rätten att bestrida detta.
Men visst finns det tillfällen då det är en bra service att få pengar eller ett tillgodokvitto istället, men då skall det vara på konsumentens villkor och inte på butikens.
 
Nimajneb skrev:
Inte alls orimliga krav, snarare krasst reglerat i konsumentsköpslagen. Jag som konsument har rätt att få ersättning för mina ansträngningar att få en vara utbytt, och handlar det då om att tex om att lägga ytterligare en halvtimme på att gå o köpa om en vara så har jag rätten att bestrida detta.
Men visst finns det tillfällen då det är en bra service att få pengar eller ett tillgodokvitto istället, men då skall det vara på konsumentens villkor och inte på butikens.
Jag tycker fortfarande att det är helt OK att få ett tillgodokvitto och "köpa om prylen". Konsumentköplagen säger:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).


Jag tvivlar starkt på att domstolarna skulle finna att det faktum att du själv fått gå en sväng i butiken, om det så tar en halvtimma, skulle komma att bedömas som "väsentlig olägenhet".

Samtidigt säger samma lag:

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Och du har ju rätt i att du lider skada om du måste offra en halvtimma genom promenaden runt butiken. Jag har dock mycket svårt att tro att domstolarna skulle komma att utdöma skadestånd för denna skada. Vore rätt intressant om någon rättshaverist prövade det hela så vi få veta vem av oss som har rätt ;)

Hur som helst håller jag med dig strikt principiellt. Jag håller dock inte med om att exempelvis Classe gör något större fel, även om jag måste ta en extra sväng runt butiken. Jag hade ju förlorat tid även om de sprungit och hämtat prylen och jag fått vänta under tiden. Den stora tidsförlusten jag totalt gör på att byta en pryl är nog tiden till och från butiken. Sak jag fakturera för denna också? Formellt kanske jag kan ha rätt till det...
 
Nimajneb skrev:
dålig service, dom orkade väl inte gå o hämta prylen åt dig. stå på dig i dessa fall, du ska inte behöva göra deras jobb.:@
Kan jag inte påstå med tanke på att jag oftast inte vill ha en ny pryl när jag reklamerar så pengarna tillbaka är oftast den bästa lösningen för mig.
 
Lite grann beroende på förutsättningarna så väljer handeln lite skilda väga att gå här.
Det finns ett kundvärde att kunna erbjuda ett garantipaket som överstiger lagstiftarna. I regel handlar det om dom större kedjorna som vill bli uppfatta av marknadens som hyggliga.

Det finns även en affärsmässig sida av detta och det är som jag antytt tidiga att erbjuda kunden tillgodokvitto drar in kunden i butiken igen och i 87% av fallen så handlar kunden mer än bara det han skall byta.
Så från butikens sida så har han tjänat arbetskraft genom att inte serva kunden samt samtidigt lurat in kunden att handla mer.

Jag har ganska bra koll på hur detta fungerar samt även hur personen vid byteskassan gör sin bedömning om han skall låta kunden byta direkt eller om han ska se till så kunden kommer in i butiken igen.

Jag lovar däremot att inte gå in på hur dom sätter kvalitetsnivåer på produkter för att generera trafik till butiken.......
 
Det finns något som kallas för "Fjällräven syndromet" där produkterna har så lång livslängd och tidlös design att kunderna inte hade behov att köpa mera / nytt
Men idag verkar det som alla vill sälja skit eller överprisade hypade produkter.
 
tallmilan skrev:
Men idag verkar det som alla vill sälja skit eller överprisade hypade produkter.
Jag tycker snarare att det är konsumenterna som efterfrågar skitprodukter. Köp Boschs blå maskiner eller Festools prylar så håller dom i många, många år.

När det gäller Lidl, som denna tråd trots allt borde handla om, tycker jag snarare att de flesta i tråden tycker att produkterna är bra i förhållande till priset.
 
Pepparkaka skrev:
Jag tycker snarare att det är konsumenterna som efterfrågar skitprodukter. Köp Boschs blå maskiner eller Festools prylar så håller dom i många, många år.

När det gäller Lidl, som denna tråd trots allt borde handla om, tycker jag snarare att de flesta i tråden tycker att produkterna är bra i förhållande till priset.
Oftast bättre än B&D eller Besttool etc..

men det är ju så att Lidl är varsamma om sitt varumärke.... det ska vara billigt o skapligt bra..

Ta tex McDonalds leksaker... dom har verkligen gått igenom tester för att få ligga i en HappyMeal
 
Från och med onsdag har Lidl en elektrisk häft- och spikpistol. Ni som kan det här, ser den ut att ta standardspik, eller är det som med multiverktyget någon specialvariant?
 
Ett litet önskemål från mig. Hade varit lite lättare att se när det händer någon nytt i lidl-verktygen om man startade en ny tråd när något spännande händer, typ "Lidl-verktyg vecka 25"
 
Mikael_L
pason_67 skrev:
Ett litet önskemål från mig. Hade varit lite lättare att se när det händer någon nytt i lidl-verktygen om man startade en ny tråd när något spännande händer, typ "Lidl-verktyg vecka 25"
Nejdå, det här är mycket bättre.
Nu har du skrivit ett inlägg här i tråden och prenumererar därmed på tråden.
Så nu får du upp i bevakningar så fort något nytt bra erbjudande uppmärksammas. Jättebra tycker i alla fall jag. :)
 
Mikael_L skrev:
Nejdå, det här är mycket bättre.
Nu har du skrivit ett inlägg här i tråden och prenumererar därmed på tråden.
Så nu får du upp i bevakningar så fort något nytt bra erbjudande uppmärksammas. Jättebra tycker i alla fall jag. :)
Agreed^_^b
 
Mikael_L skrev:
Nejdå, det här är mycket bättre.
Nu har du skrivit ett inlägg här i tråden och prenumererar därmed på tråden.
Så nu får du upp i bevakningar så fort något nytt bra erbjudande uppmärksammas. Jättebra tycker i alla fall jag. :)
Man får även en "lampa" så fort någon skriver något om lidls reklamationspolicy ;), helt ointressant tycker jag...:S

Men man kan väl inte få allt antar jag =)
 
Säkert personligt. Men jag använder tapatalk mest så jag missar aldrig nya ämnen. Men hade sluppit se svar typ "den var blå"
 
Men då deras verktyg ofta återkommer eller finns kvar längre tid alt ligger i ofas mellan norra o södra sverige så är det bäst att ha allt samlat i en tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.