Håller på att lägga grunden till vårat Vimmerby hus nu. Idag undrade entreprenören om vi ville ha golvvärme i garage och uterum? Uterum har vi sagt ja till, men är lite tveksamma att lägga golvvärme i garaget? Vad är fördelar/nackdelar med det? Han vill ha 6000 för att lägga golvvärme i garaget och 3000 i uterummet. Lämna gärna synpunkter genast, ska ha besked snarast!!
 
snälla är det ingen som vill svara!!
 
Vad är en kulvert? Jag är inte så hemma på det här med hus. Garage och huset sitter inte ihop utan var för sig.
Flera som vill svara, är priset skapligt tror ni??
 
Visst vill jag svara.

Har ni råd så tacka ja. Tycker att det låter kanon med värme i golvet i garaget. Tänk hur bra det ska torka upp efter att du har kört in en regnblöt bil. Dessutom slipper du offra väggplats för elementen.

En kulvert är i detta fall ett eller flera rör i en kraftig värmeisolering. en sån använder man för att kunna leda varmvatten mellan byggnader tex
 
6000:- är billigt för att lägga golvvärme i garaget, helt klart.

Frågan är om det är en bra idé. För att golvvärme skall funka som tänkt så krävs att plattan är ordentligt isolerad undertill. Om du inte har det så kommer uppvärmningskostnaderna för garaget att bli mycket höga. Men har man en bra isolerad platta är det ju en höjdare. Torkar ut fukten fint och gosigt om man vill skruva lite med bilen nån dag.

Skall man inte meka i garage ofta så är nog det mest ekonomiska alternativet faktiskt direktverkande el. Ett par bra radiatorer med frostvakt.

Skall man meka lite mer och inte vet beskaffningen på sin platta är en luft/luft som Inger valt helt rätt. Det blir det i mitt hus.
 
6000 kronor för golvvärme i garaget låter väldigt billigt om det är vattenburen.
Låter som att det är en elslinga som läggs i.
Vi har vattenburen golvvärme i garaget med kulvert från huset men som sagts tidigare så är vår betongplatta av samma specifikation som husets (300 mm isolering mm)

Hälsningar

Jesper
 
Materialkostnaden för att lägga slangar i garaget också var i vårt fall 2000:-.
Garaget är 40kvm och sitter ihop med huset.
Självklart lägger man i garaget också, vem vet vad det är där om 10 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.