Mitt nya hus är gjort med 45 mm liggande planktimmer, som bärande del i konstruktionen. Det finns alltså ingen luftspalt bakom denna, utan vindpappen och isoleringen (och därefter byggplast) börjar direkt innanför planktimret (isolering: 190+45).

Ska nu måla ytterfasad och blev lite fundersam på färgval. Som jag ser det kan inte fukten vandra utåt med en tät plastfärg som Demidekk / Bestå. Å andra sidan bör detta bara vara byggfukten, eftersom byggplast finns innanför.

Alternativet verkar vara "Alcro Allmoge" eftersom slamfärg ej funkar på hyvlat virke.

Huset är grundat med en falupigmenterad oljegrundfärg.

Erfarenheter / tankar någon?
 
Om du låter huset stå omålat ett eller två år så går slamfärg alldeles utmärkt att använda sedan. Virket blir lite väderbitet och slamfärgen fäster bra trots att det är hyvlat.

Så hade jag gjort. Slamfärg är enligt mig den ultimata färgen. Om det inte skvätter eller läcker orimligt mycket vatten på fasaden är det ingen fara att låta det stå omålat.
 
Redigerat:
Huset är ju redan grundat med oljegrundfärg. Intressant ide att låta huset stå, sedan slamfärg, men jag gissar svårt att få slamfärgen att fästa på oljegrunden.

Jag funderar nu på Alcro Allmoge. Jag tror både Bestå och Demidekk bildar en vattentät hinna ovanpå planktimret - och då kan virket ej andas ut fukten.

Någon som har en känsla för om Allmoge (alkyd/linolje baserad) är ett bättre val med tanke på att låta träet andas och ventileras?

(goda råd välkomna nu - på lördag är det tänkt att målas)
 
Jag missade att huset redan var grundat. Det gör förstås saken lite värre, då är min lösning inte längre något tänkbart. Slamfärgen fäster inte på grundfärgen.

Hoppas du hittar någon bra lösning.
 
  • Gilla
NJG
  • Laddar…
Olkydoljefärg eller linoljefärg är det du bör köra med. Akrylatfärger bör du undvika.
 
Hustillverkaren säger nu "lasyrfärg".

Är lasyr tekniskt en alkyd eller linoljefärg?

Det känns som att huset bör kunna andas lite genom färgskiktet - eftersom luftspalt saknas innanför.
 
Va? Nu är de nog helt ute och cyklar. Lasyr är väl bara något som säger hur täckande färgen är, inte vad den är baserad på.

Se Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lasyr

Skulle inte för allt i världen lita på den hustillverkaren. Hoppas de är bättre på hus än färg...
 
Det blev Allmogefärg (linolja/alkydolja). På liggande planktimmer utan luftspalt passar ej akrylatfärg - det blir för tätt med plastfärgen utanpå.

Färghandel hade inte riktigt koll på detta.

Jag tror lasyrfärg i allmänhet är oljebaserad, ej akrylat. Därför hade hustillverkare i viss mån rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.