Hejsan

Tanken slog mig precis att man borde kunna göra fallen i golvet, t.ex. i duschen, med hjälp av en form. Formen definierar ytan på flytspacklet. Någon som funderat eller till och med provat något liknande?

Varför? Jo, vi ska lägga stora klinker i duschen, 30x60cm, och till alla tvivlare: det går alldeles utmärkt om man bara ser till att göra fallet rätt, eller rättare sagt 'fallen', eftersom det blir "flera" fall ner mot brunnen.

Med brunnen i mitten av duschen lägger man klinkerplattorna skurna diagonalt från brunnens hörn ut mot duschens hörn, och varje sådan triangelformad del lutar i ett plan ner mot brunnen. Så tanken slog mig att för att få till ett sådant fall helt slätt borde man kunna lägga en "gjutform" som ett lock och sedan hälla in flytspacklet under denna.

Thomas
 
Det har provats av dom stora byggbolagen men formen måste vara så tung för att den ej ska flyta upp. Dom lade ner projektet och jag tycker nog att du ska göra det också.
 
Tror JM försökte två gånger med mycket dåliga resultat... Som Matti skrev tryckte betongen upp formen. (Dom försökte alltså fixa det direkt i valvgjutningen...)

Det enda som funkar bra är det prefab-badrumsleverantörerna gör, vänder upp och ner på det hela och lägger alltså den färdiga ytan mot formen, sen vänder dom på hela rasket och gör resten. Resultatet är ett perfekt fall med mycket bra yta...
 
Att hindra formen från att flyta upp bör va det minsta problemet här.
Tar för givet där är ett tak ;) som det går att ha som mothåll.
 
Hejsan

Ja, att hindra formen att flyta upp är inga problem i mitt fall, då det är små ytor det gäller och det kommer räcka med antingen tyngder eller mothåll mot taket. Problemet i mitt fall blir att säkerställa total utflytning, men det får ordnas med några avluftningshål i form-taket. Intressant att det görs på "industriell" nivå, om än upp-och-ner, men då förstår jag att det rör sig om hela golv i serieframställning, så jag förstår att det blir lättare att köra upp och ner då, mycket lättare att fylla formen och säkerställa fyllning.

Vi får se om jag kommer testa detta, har inte bestämt än, men det är frestande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.