Tjosan!

Har läst att det är många som har problem med knarrande golv, men orkar helt enkelt inte läsa igenom allas problem för att sedan dra en slutsats av alltihop, utan ställer ist en fråga som är anpassad efter MITT problem :) Hope you dont mind :p

Grejen är den, att mitt golv knarrar, kanske inte extremt, men tillräckligt för att jag ska hålla på få panik när tjejen står framför TVn o dansar Zumba ( :x )
Huset är av typen 1½plans med källare, rummet/rummen det handlar om är på bottenplan. (inte källaren).
I vardagsrummet ligger där fiskbensgolv och under det har jag faktiskt ingen aning om, men antar att det är fiskbenen som ligger o gnor emot varandra...
Har även lite funderingar på att lägga vattenburen golvvärme..

Hur går man tillväga för att lägga om ett helt nytt golv?
Utgår ifrån att man ska lägga vanligt golv på betongplatta (källarens tak så att säg)

Tacksam för svar!
Simon
 
Knarr är trä som gnider mot trä. När det gäller parkettgolv är det inte så ofta stavarna som gnider mot varandra, utan snarare det underliggande golvet (som stavarna är limmade mot) som gnider mot varandra eller mot de underliggande reglarna.

Skall man riva upp golvet kan man ju se till att lägga grålumppapp på reglarna och sedan skruva undergolvet. Då har man eliminerat några orsaker till knarret.

Huruvida man sedan lägger tillbaka fiskbensparketten (dyrt och tar lång tid) eller lägger "vanlig" ekparkett är dock en smakfråga (samt en plånboksfråga).

Personligen hade jag försökt bevara fiskbensparketten om möjligt, eftersom det är mycket snyggare enligt mitt tycke.
 
fiskbenen skiter jag fullständigt i! Dem får åka väck om det behövs, har redan lagt annat golv över, valde mellan det och slipa o det blev nytt golv ist :p
I hoppet på att knarret skulle minska så upplever jag snarare det som att det har ökat =/

Nu hade jag ju gärna vela haft mer info på HUR man lägger ett nytt golv på betongen, vad rekommenderas? Finns väl en uppsjö av olika sätt att regla upp ett golv?
Vad är billigast kontra bäst?

tacksam för svar! :)
 
Jag hade reglat upp, lagt ut isolering (om det inte redan finns) för ljudisoleringens skull. Sedan hade jag lagt ett själbvärande undergolv på reglarna och sedan ytskiktet.

Vilket system du väljer beror väl på förutsättningarna och plånboken, men är betonggolvet ojämnt kan man ju välja nivell t.ex. Det underlättar ju något, men är lite dyrare.

Billigast är väl att bara lägga ut vanliga reglar.
 
Redigerat:
okej, men HUR ska man sätta regelverket? Direkt på betongen? eller ska man ha asfaltspapp mellan eller hur gör man?
Har för mig att man inte bör sätta något trä direkt mot betong?

Tacksam för svar!

Kan lite om mycket, och är osäker på lite smådetaljer :p
 
Är det inte i källaren/bottenplattan utan på ett våningsplan utan ångtryck underifrån, spelar det inte lika stor roll. Men det skadar nog ändå inte att lägga syllpapp under? Jag hade nog kört på något nivell-liknande system eftersom det är enkelt att få det jämnt (betonggolv är inte alltid helt jämna), samt att man då är helt säker att fukt underifrån inte når reglarna.

Har du ändå problem med fukt underifrån eller av andra anledningar vill använda någon form av ventilerande/ljudisolernde matta kan man använda en platonmatta. Gå in på www.isola.se och kolla lite. Där finns även monteringsanvisningar att ladda ner.

Vid läggning av golv i källare/oisolerad bottenplatta hade jag nog absolut kört med något av systemen på www.isola.se
 
Redigerat:
tack för ditt svar!

Det golvet jag pratar om är alltså bottenplan(ovanför källaren) så golvet skulle alltså läggas på källarens tak så att säga....
Räcker det med reglarna direkt på golvet då? :)

Ska kolla upp nivell systemet, så man kan jämföra priserna :)
 
Ja, då räcker det med att lägga dem direkt på golvet. Detta eftersom du inte har någon fukt som tränger in underifrån. Men lägg ut syllpapp under dem ändå. Får du en vattenskada någon gång som "blöter ner" betongen kan det ju vara bra om inte annat...

Nivell är naturligtvis dyrare än att bara lägga ut reglar. Men fördelen är att det är lätt att få jämt samt att man är helt säker på att ingen del står i direkt kontakt med golvet.
 
okej, då får det bli endast reglar för är det pga den anl och fukten inte finns underifrån så :)
O det kan ju inte komma fukt underifrån med tanke på uppvärmd källare :)

Tack så jättemycket för era svar! Extremt tacksamt!
:D
 
Vi har samma i vårt hus, betongbjälklag mellan våningarna. Jag slet ut allt gammalt golv samt isolering och reglar. Betongplattan var extremt ojämn och det lutade över 5 cm i husets längdriktning (ca. 16 meter) så jag flytspacklade upp så el-rören täcktes.
På det har jag lagt fuktspärr (åldersbeständig plast alltså), LK EPS16 vattenburen golvvärme, grålumpapp, sen 12mm spånskiva som jag slagit fast med spikpluggar (8x80mm) mellan vattenrören.
På spånskivan håller jag på att limma fiskben men du kan lägga plankor eller vanlig parkett på istället...

Ja, just, det, vi fick 6-7 cm högre i tak också p.g.a. att reglarna försvann... :)

Mvh,
Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.