Hej!

Ska gjuta plintar till en altan. Underlaget är förstås lera. Den allmänna rekommendationen verkar vara att lägga en platta I botten för att få en större anliggningsyta.
Jag hittar lite olika rekommendationer på storleken på plattan.

Hur stor måste plattan vara för att plinten inte ska sjunka ner i leran?

Det vore ju praktiskt om det går att använda en jordborr så man slipper gräva för hand.

Mvh
Josef
 
Om du gräver, borrar till tjälfritt, sedan ca 30 cm till och häller i singel i botten, gjuter en liten kaka på det, och slutligen plinten eller gjutröret på kakan.
Så gör jag när det är ren lera.

Mvh
Bara jag
 
Vilken diameter bör man borra med då? Dvs vilken diameter borde kakan längst ner ha.

Tjälen är jag inte så orolig för. Leran ligger ca 1 m under mark. Sedan borde lerklumpen vara ca 6 m tjock. Då tror jag att lerklumpen lagrar värmen över året så att tjälen inte går djupare än ca 1m.

Däremot är jag orolig för att plinten börjar sjunka i leran. Om jag har ett hål med 3 dm diameter så borde det ju fungera, men vilken diameter kan man ha som lägst utan att behöva vara orolig.

Mvh
Josef
 
  • Gilla
Magnus Lindgren2
  • Laddar…
Josef.Andersson skrev:
Vilken diameter bör man borra med då? Dvs vilken diameter borde kakan längst ner ha.

Tjälen är jag inte så orolig för. Leran ligger ca 1 m under mark. Sedan borde lerklumpen vara ca 6 m tjock. Då tror jag att lerklumpen lagrar värmen över året så att tjälen inte går djupare än ca 1m.

Däremot är jag orolig för att plinten börjar sjunka i leran. Om jag har ett hål med 3 dm diameter så borde det ju fungera, men vilken diameter kan man ha som lägst utan att behöva vara orolig.

Mvh
Josef
Personligen borrar jag aldrig, utan gräver. Alla hål blir olika breda, men ligger väl mellan 40 och sextio cm beroende på mark. Sedan häller jag i en murarhink med grovbetong i varje hål. 7 säckar till 9 hål cirka. Har aldrig fått några reklamationer (ta i trä).

Men summa kardemumma: Kör så djupt och så grovt, att du kan sova på nätterna utan att fundera på om det räckte,:)

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.