Jag har installerat en mekaniskt frånluftsventilation i sommarstugan. Ett utsug från badrummet och ett utsug från köket, jag har spaltventiler på att fönster i alla rum förutom kök och badrum. Sommarstugan är på 70m2. Enligt boverkets regler borde det räcka att suga ut 0,35*70=25liter per sekund.

Spirokanalerna har jag dragit upp på vinden, där har jag monterat en kanalfläkt 125C, Max luftflöde: 111l/s (400m³/h), sedan blåser jag ut luften genom taket. Mellan utsugen och fläkten har jag en ljuddämpare. Gummi svep mellan motor och anslutningar. Jag har även monterat en varvtalsregulator.

Huset är välisolerat och tätt, så ambitionen är att ha fläkten gående dag och natt när vi är i stugan, för att slippa ha fönster öppna, speciellt när vi är där på höst, vinter och vår.

Nu till mitt problem. När jag drar ned varvtalet på fläkten så jag närmar mig rimliga luftflöden så börjat fläkten brumma, det brummar inte i utsugen utan genom taket från vinden. Jag har provat olika upphängningar, skruva fast fläkten i en regel, hänga den från takstolarna, gummi mellanlägg mm. Ingenting hjälper. Det jag tror skulle hjälpa är en mindre fläkt som kan gå på högre varvtal men suga rimliga luftmängder.
Någon som kan hjälp mig vidare?
 
Har du en tyristorreglering till fläkten uppstår det brum när varvtalet sänks för mycket. Hade du tex en 125A hade den brummat mindre då tyristorn inte behövt sänka varvtalet så mycket men du kanske har en kökskåpa som det suger ifrån och därför behöver ha såpass stor överkapacitet som 125C har? Isåfall är en transformatorreglering att föredra.
 
Fläkten används bara för ventilationen, ej till kökskåpa. Jag köpte fläkten utan större eftertanke, tänkte att det är bättre att köpa en för stor och sedan reglera ned.

Blir jag av med brummandet helt om jag köper en transformator?

I så fall är min taktik att försöka köpa en traffo. Har jag tur kanske jag kan byta min 125C mot en 125A men det var ett tag sedan jag köpte den, så det kanske blir svårt.
 
Kan det vara ide att reglera flödet med ett spjäll för att slippa dra ned varvtalet, eller leder det till andra ljud problem?
 
Kan orsaka vibrationer samt att det är onödig utgift istället för att sänka och spara energi.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.