Hej!

Förra året gick vi med i ledet i kvarteret, och skaffade en sån där 2,4 meter pool ovan mark till barnen. Oj vilken hit! Klart trevligt.
Förutom temperaturen. Blir rätt kallt ibland. Som hemmapulare inom alla områden (bygger mycket konstiga grejor därhemma som förfärar och förtjusar min omgivning) så tänker jag direkt på en billig uppvärmning.

Poolen står på stenplattor mellan huset och carporten. Carporten har ett svart papptak på kanske 80 kvadrat i låg vinkel, nästan platt.
Tanken jag fick var att köpa en massa meter trädgårdsslang, måla den mattsvart och ringla den på carport-taket.
Kanske får jag skaffa en pump till för att orka dra runt det. Den skulle också sitta på timer förstås. Vi har redan en extra bra pump till själva poolen för reningens skull, men jag tvivlar på att den orkar trycka vattnet upp och igenom.

Vad säger den samlade expertisen? Tips och erfarenheter? Tips på prisvärd pump som kan klara ett sådant jobb? Länt besväret? Billigare och bättre att köpa färdiga paneler som man hittar för 1000:- numera?

Tack!

Mvh
Magnus
 
Trädgårdsslang tål inte solljus så värst bra, brukar svälla upp när den blir varm och att måla den måste bli riktigt knepigt. Jag skulle välja att rulla ut svart plastslang av typen polyetenslang som man normalt använder som vattenledning för kallvatten. http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=905 Kostnad cirka 300 kr för 50 meter slang :).

Borde inte vara några problem för pumpen att "trycka" vattnet uppåt eftersom du bör få motsvarande sughjälp neråt eftersom tillbakaflödet ska ner till samma nivå. Pumpen bör därför bara känna av nivåskillnaden mellan inlopp och utlopp. Däremot så går det ju ganska tungt att trycka vatten genom 50 meter slang. Går lättare om du använder grövre slang som minskar motståndet. Trädgårdsslang är ganska klen i det avseendet när den blir lång.

Se bara upp med alger och bakteriertillväxt i slangen om den inte är tillräckligt varm. Kanske lämpligt att inte cirkulera hela tiden utan bara när temperaturen är tillräckligt hög.
 
För att slippa fundera över bakterietillväxten kan man ju göra ett slutet system som fungerar som en värmeväxlare. Dvs det är inte poolvattnet som leds i PEM-slangen utan en vätska i en sluten krets som värmer vattent i poolbottnen.

Sedan ringlar man inte PEM-slang, den är styv som attan. Det kommer att krävas en hel del PEM-vinklar i plast för att få mycket slang på begränsad yta.
 
  • Gilla
Bolinderm
  • Laddar…
Tack!
Bakterier i slangen är nog inget mot de bakterier vi får i poolen av barn som hoppar i och ur hela dagarna.Det reglerar vi med klor och sådant.

Att vanlig slang inte klarar solljus så bra vet jag inte... mina slangar har legat i solen hela dagarna i flera år och funkar än. Men visst kan det gå hål på dem. Det är dock helt OK eftersom de kommer att läcka på taket som är byggt för att regnas på, med hängrännor och allt.

Att bygga isolerat system = nu blev det dyrt och jobbigt. :)

Tacksam för erfarenheter kring sådana där färdiga paneler man köper.
 
Köp en vanlig mörkgrön armerad trädgårdsslang 99:- och koppla till en vattenpump för 99:- (Clas Ohlson)
Då har du råd att testa.
Men glöm inte ett riktigt filter vid inloppet. Det är om vattnet är smutsigt som pumpens livslängd blir kort.

En granne hade ett liknade system för några år sedan. Funkade fint. Det blir ju inte så högt tryck i slangen, den håller i många år.
 
gamla radiatorer svartmålade funkar kanon, polarn körde me de direkt från gräsmattan o utblåset på reningsverket.
 
Det fungerar inte speciellt bra med svartmålad trädgårdsslang
på ett svart papptak , jag har provat .

Slangen blev så mjuk och sladdrig när den blev varm att den
släppte i kopplingarna , kanske skulle det fungera om man har
en enda lång slinga och drar pexrör upp på taket som man sätter
slangen i , annars stryps flödet när slangen viker sig över takkanten .
 
  • Gilla
haxard
  • Laddar…
Jag skulle börja med frigolit under poolen och plast på ovansudan /skydd. Värmen vill upp. Då kyls vattnet under natten. Rulla den svarta PEM slangen. I cirkeln.
 
Svart PEM-slang körde min morbror med till en stor pool (fast då var det nog nästan en hel trumma slang de la ut, solfångaren låg i en slänt och var väl 2x7 meter eller nåt sånt).

Isolering under poolen tror jag också behövs, stenplattorna isolerar inte särskilt bra från markkylan.
 
joflopp skrev:
Sedan ringlar man inte PEM-slang, den är styv som attan. Det kommer att krävas en hel del PEM-vinklar i plast för att få mycket slang på begränsad yta.
PEM-slang kommer ju färdigringlad när man köper den..;) Jag skulle bara dragit isär ringarna lite.
 
mycke_nu skrev:
PEM-slang kommer ju färdigringlad när man köper den..;) Jag skulle bara dragit isär ringarna lite.
Precis. Men en del vill krångla till det.
 
PEM slang funkar utmärkt. Har en bekant i S-vall som kört så flera år och vi badade kristiflygare för något år sedan i riktigt varmt vatten bara värmt av solen veckan innan då det varit halvmulet. Svart rulle ca 50m som bara är spridd på ett litet farstutak och en pump som gick med termostat styrning.
 
snuttjulle skrev:
PEM slang funkar utmärkt. Har en bekant i S-vall som kört så flera år och vi badade kristiflygare för något år sedan i riktigt varmt vatten bara värmt av solen veckan innan då det varit halvmulet. Svart rulle ca 50m som bara är spridd på ett litet farstutak och en pump som gick med termostat styrning.
Jag kan bara gissa att det kräver en del bakteriedödande tillsatser?
 
Vilket poolvatten är inte klorerat??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.