Har mörkgrå plattor. Nu har vi sopat i stenmjöl. Efter att vi fyllt fogarna en gång vattnade vi med slangen ganska rikligt. Massor av stenmjöl kom ju då med vattnet. Vi sopade en gång till och nu vattnade jag igen men även denna gång forsar det med stenmjöl ur fogarna. Stenmjölet lägger sig på våra mörka plattor och gör dem helt vita. Vi har försökt skölja ordentligt men det hjälper inte. För att få plattorna rena skulle vi behöva typ högtryckstvätta och borsta men då följer ju bara ännu mer stenmjöl med upp och så måste vi foga om. Ingenstans på nätet står det om detta problem med att stenmjölen gör plattorna jättefula. Hur sjutton ska jag få rent plattorna utan att all fog följer med upp igen??? Kommer fogen någonsin sluta släppa?? När kan man gno med rotborste och varmvatten?Fogade sista gången ikväll och vattnade därefter.
 
Tänk på att nya stenar släpper ut ett ämne första tiden som kan göra att dom ser vita/grå/flammiga ut.. detta försvinner efter ett tag.. Det framkommer särskilt vid regn eller när man spolar stenen..
Detta är vanligt med "munksten".. Vet inte riktigt vad det släpper ut men de kan vara kalk eller liknande..

Tänkte mest på att missfärgningarna är kanske inte av stenmjölet..
Du skriver inte vilken sort sten du har men antar att det är dessa munkstenar.
 
Redigerat:
Nej det är platta Vara. Tror du menar kalkutfällning och det är inte det.Detta syns att det blir av stenmjölet:(
 
Du får inte skölja så hårt utsnitt bara dimma på vattnet så att inte stenmjölet flyter upp. Då blir det hårt och ligger stilla mellan plattorna.
 
  • Gilla
neeej
  • Laddar…
S
varför har du stenmjöl då?
sättsand hela vägen.
själv har jag stenmjöl istället för sten, grus eller asfalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.