Jag undrar om man har rätt att kräva att få tillgång till konstruktionsritningen till det nyproducerade huset vi köpt av ett företag som har totalentreprenaden av husbygget.
Vi har nu fått vissa problem i huset som jag vill att en byggteknisk konsult kikar på men han vill ju såklart ha konstruktionsritningarna.
Teoretiskt så skulle ju vi vilja bygga om och då måste man ju veta vad som är bärande eller inte?
 
Rent instinktivt känns det som om det borde går bra. Konstruktionsarbetet är ju bara för just ditt hus och kan inte återanvändas till annat än ett likadant hus. Alltså har det inget ytterligare värde för konstruktören, som förhoppningsvis har debiterat dig fullt.
En arkitektritning är det nog värre med eftersom den innehåller återanvändarbara element, där arkitekten kan gå miste om inkomster för framtida värk. Det är ju inte heller säkert att man ens har betalt för ritningen till "sitt hus" om det nu inte blev någon affär.
 
I detta fall så är ju huset köpt och betalat, och vi vill undersäka en konstruktion som befaras vållt problem med huset, men det är ju svårt om man inte vet hur det "borde" se ut, de vanliga ritningarna visar ju inget om hur huset är uppbyggt.
 
Fråga kommunen om de tog in konstruktionsritningar när huset byggdes.
 
Nej tyvärr, kommunenstadsbyggnadskontoret har inte begärt in konstruktionsritning och den finns inte där, jag har kollat det.
 
Om vi nu antar att du har frågat byggfirman och de nekar att lämna ut ritningen?

Första inlägget är lite otydligt. Har du köpt ett färdigbyggt nytt hus, eller har du varit byggherre för ett hus som byggs på totalentrepenad? Vilken typ av avtal var det för köpet/bygget?
 
Vi har köpt ett fördigbyggt nytt hus, avtalet är ett eget av byggföretaget framtaget som beskrivs som "upprättat i anslutning till ABS 09 allmänna bestämmelser för småhusentreprenader där enskild konsument är beställare".
 
Fortfarande otydligt. Om du köpt ett färdigbyggt hus så har du ett normalt köpekontrakt, det fungerar likadant oavsett om huset du köper är byggt igår eller för 200 år sedan. I så fall har ABS 09 ingenting med saken att göra.

Eller så har du anlitat ett byggföretag för att bygga ett hus, i så fall är du själv byggherre.
 
Jag försöker igen då.
Vi har köpt ett nyproducerat hus, vi har ett köpekontrakt för fastigheten och ett entreprenadavtal för husbyggnationen.
Allt sålt av samma företag.
Allt förvärvades på det datumet som huset var fördigt att tillträda och "entreprenaden överlämnas till beställaren".
 
Konstruktionsritningarna skall överlämnas som relationshandlingar vid slutbesiktnignen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.