Elektrikern har borrat sig ut genom andra sidan väggen så tapeten där flikat sig lite. Vad har jag rätt att kräva då? Att byta en våd känns svårt (färgvariation etc) och eftersom jag har matta vita tapeter så syns det irriterande väl :(
 
Vad man har rätt att kräva vet jag inte, men när en rörmokare sågade sig igenom väggen till vårt sovrum på ett par ställen fixade de tapetsering av väggen, det blev alltså en fondtapet. Vi hade funderat på att sätta upp en sån ändå, så det var helt OK. Om vi hade velat ha hela rummet tapetserat kunde de tänka sig att ta hälften, tapeterna var inte direkt nya, men de var i gott skick.
 
Vi tapetserade om den väggen för bara ett år sen :(
 
Det där beror ju lite på, för det första så kanske ett visst djup var tvunget beroende på vad hålet ska användas till samt om det sen är tex tegelväggar med puts på så behöver man inte "borra igenom" för att den eventuella putsen på andra sidan ska släppa och trycka på tapeten. Så varför hålet är så djupt som det är och varför bör ni ju reda ut först.
 
Min snickare sa inget och åkte härifrån. men rörmokaren skvallrade...
 
Glufsglufs skrev:
Det där beror ju lite på, för det första så kanske ett visst djup var tvunget beroende på vad hålet ska användas till samt om det sen är tex tegelväggar med puts på så behöver man inte "borra igenom" för att den eventuella putsen på andra sidan ska släppa och trycka på tapeten. Så varför hålet är så djupt som det är och varför bör ni ju reda ut först.
Det är gipsvägg. Man har alltså flyttat ett jack nedåt och borrade snett uppåt mot tidigare jacket för att få en öppning för kabel ner till nya stället. I vinkel borrade man då uppåt och när man nådde upp så fläktes tapeten upp på andra sidan väggen ca 1cm brett i ansiktshöjd.
 
Bricco skrev:
Vi tapetserade om den väggen för bara ett år sen :(
Och ni har inte kvar någon rulle för reparation av en våd? På ett år har kanske inte färgen hunnit skifta så mycket.
 
kindvall skrev:
Och ni har inte kvar någon rulle för reparation av en våd? På ett år har kanske inte färgen hunnit skifta så mycket.
Jo det kan vi ha. Ska ha hit målare snart för annan sak så kan kolla med han. Men visst bör jag kunna begära utan att verka grinig att de står för den kostnaden alternativt jag får avdrag på fakturan för skadan?
 
Det är gipsvägg. Man har alltså flyttat ett jack nedåt och borrade snett uppåt mot tidigare jacket för att få en öppning för kabel ner till nya stället. I vinkel borrade man då uppåt och när man nådde upp så fläktes tapeten upp på andra sidan väggen ca 1cm brett i ansiktshöjd.

Ja då är det kanske lite klumpigt.

Jo det kan vi ha. Ska ha hit målare snart för annan sak så kan kolla med han. Men visst bör jag kunna begära utan att verka grinig att de står för den kostnaden alternativt jag får avdrag på fakturan för skadan?

Åtminstonde avdrag på några kronor som målaren i det fallet kostar. Om jag hade gjort samma grej så hade jag frågat kunden först om jag får ta dit målare (då jag själv vet folk som kan laga) och då också stått för kostnaden.
 
janwide
Där ser ni alla elektriker!
Det är bättre att man drar all el själv ;o)
(Skojar bara.)
 
Bricco skrev:
Jo det kan vi ha. Ska ha hit målare snart för annan sak så kan kolla med han. Men visst bör jag kunna begära utan att verka grinig att de står för den kostnaden alternativt jag får avdrag på fakturan för skadan?
Jo, den skadan vi hade fixade de utan att bråka. De ordnade själva betalning med målaren. Om ni har en våd borde de stå för reparationen i alla fall. Det är väl lite beroende på hur mycket ni har anlitat elektrikern.
 
Bör jag informera företaget om att jag vill reklamera skadan innan eller efter jag fått fakturan? Är rädd fakturan saltas om jag säger det innan.. ?
 
En seriös firma saltar inte, det är bättre att hojta till någon chef på firman så löser dom det nog smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.