Hej
Jag ska bygga en mur mha Bender Boston antik och dess låsplugg. Muren kommer då att luta 4grader mha låspluggen.
Hur bygger man då 90graders hörn?
Går det?
Hur gör man annars med hörnen?

/En som undrar
 
Jag ska också bygga mur med samma sten. På bilderna så syns inget spår i hörnstenen vilket gör att jag misstänker att de bara läggs dit. Tror jag läste att de skulle limmas också. Om du får reda på det så skriv här, annars frågar jag min leverantör ...
 
Framgår inte om det är en stödmur eller fristående mur du tänkt bygga.

Själv håller jag på att bygga en stödmur med Benders Megawall som också lutar 4 grader inåt. Jag har en lång sektion mot gatan och 90 graders hörn in mot sluttande garageinfart och trappa. Jag valde att göra 90-graders hörnen genom att använda lutande stenar på långsidan mot gatan och göra en lodrät mur in mot tomten. På det sättet passar alltid stenarna i hörnen. Skarvarna mellan stenarna i den lodräta muren förskjuts 1 cm inåt per varv med Megawall (400x200x150). Jag tycker det blir en snygg effekt och ser inte alls så konstigt ut som det låter. Tipset att bygga på det här sättet fick jag efter kontakt med Benders tekniska support.

Nu ser kanske inte dina förutsättningar ut på samma sätt. Är det en fristående mur så kanske inte denna metod funkar lika bra och då blir man nog tvungen att anpassa längden på stenarna för att få ihop hörnen.

För övrigt så stämmer det att man limmar hörnstenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.