Ska plantera häck i helgen, och fick då fälla ett par björkar där häcken kommer att stå. Trädkillen körde stubbfräsen både en och två gånger, men kvar finns rötter med en till två dm i diameter som liksom sugit sig fast längs en bergshäll, typ sex meter, längs en ränna (hmm, borde haft en bild, men det är rätt mycket jord kvar så man ser ändå inte så bra).

Frågan är nu hur man får bort denna, tror att stubbfrässkillen inte ville ta där pga bergshällen undertill. Försökte först hugga med yxa och en sån där liten iofs effektiv Sandvik handträdgårdssåg, men det tar ju tid, måste ju göra många kapningar och även på utlöpare som håller fast eländet stenhårt mot berget.

Bimetal-rivningsblad på tigersågen gick bättre, bitvis kan man få in den under roten/rötterna och såga av uppåt efter bändning med spett. Fick väl bort en meter på en timme igår.

Men som sagt, tid tar det. Funderade på att typ hyra saneringsfräs, i tron att det skulle kunna funka som en ministubbfräs, men den är ju till för att fräsa bort tunna lager av lim etc.

Någon som har andra kreativa idéer på verktygs- /metodval?

/A
 
Mikael_L
Det är nog bara att köpa några goda öl och ställa i kylskåpet.

Sen är det bara att slita på och längta till att det är klart. :cool:
 
Mikael_L
Går dom att hugga av med spettet?
Dvs mellan spett och stenen...

Och måste du verkligen bort med alla rötter?
 
Nej, spettet rår inte på björkrötter på det sättet. Däremot funkar det lite att hugga in den under en rot, bända upp, kila in tigerbladet undertill o kapa. Tar sån jäkla tid bara....

/A
 
Tag en spade gräv med någorlunda rakt skaft. Ta fram vinkelslipen med lamellslipskiva. Vässa spaden och hygg med den som om den vore ett spett. Slipa spaden regelbundet. Det fungerar förvånansvärt bra att kapa rötter på det viset.
Akta fötterna!
 
Aha, jag antog att jag skulle få ett svar som involverade vinkelslip, men inte på det sättet. :)

Ska absolut prova det!

/A
 
Till vinkelslipen rekommenderar jag istället en vanlig kapskiva för metall. Använd den för att skära av rötterna. Den är ohyggligt effektiv för att även kapa trä. Bänd med spaden och gärna en liten kofot. Går förvånansvärt effektivt. Var bara försiktig så att du inte får brytkrafter på skivan. Det gillar den INTE!
 
Redigerat:
Har bara en 125mm:s skiva iofs, men visst, den borde kunna komma åt bättre eftersom man kan jobba uppifrån enklare än med tigersågen. Hur regerar metallkapskivan om den går mot sten?

Annars hade jag konstigt nog inte tänkt på kofoten, den kommer naturligtvis att kunna bända bättre än med spettet. Nu ser jag nästan fram emot att komma hem och ta itu med monstret igen! :)
 
Om du försöker skära i sten så händer egentligen ingenting, annat än du att sliter ner skivan fortare.
Har själv grävt dräneringsdiken med denna metod. Fungerar alldeles utmärkt.
Lycka till!
 
Jag ställer mig frågan precis som Mikael_L -varför måste du ta bort rötterna? Vad jag förstår så ligger dom ju dikt berghällen så"planteringsdjupet"blir ju knappast större(pga.berghällen) o dessutom ruttnar ju rötterna bort men jag kanske har missuppfattat det hela?
 
Redigerat:
Problemet på den aktuella platsen är att vi har en stenhäll på tomten som går parallellt med den gjutna stödmur som utgör gräns mot trottoaren utanför. På muren sitter ett gunnebostaket som troligen avlägsnas när häcken växt på sig)

Mellan den längsgående stenhällen och muren är det typ en halvmeter och inte särskilt djupt, så det är lite plats för idegranen att rota sig just där (som tur är är det mot grannens tomtgräns, så vi slipper en tydlig lucka i häcken om den inte skulle klara att få fäste där, eller växa mycket sämre än i övrigt.

Jag vill alltså maximera möjlighen för häcken att få fäste, och behöver därför rensa alla rötter jag kan (men visst, planteringsutrymmet ökar ju inte så mycket per nedlagd timme...). Förhoppningsvis multnar kvarvarande rötter om inte alltför lång tid, så häcken kan hitta samma vägar till vatten som björkarna trots allt gjorde med sina 15 meters höjd.

/A
 
Alko skrev:
Problemet på den aktuella platsen är att vi har en stenhäll på tomten som går parallellt med den gjutna stödmur som utgör gräns mot trottoaren utanför. På muren sitter ett gunnebostaket som troligen avlägsnas när häcken växt på sig)

Mellan den längsgående stenhällen och muren är det typ en halvmeter och inte särskilt djupt, så det är lite plats för idegranen att rota sig just där (som tur är är det mot grannens tomtgräns, så vi slipper en tydlig lucka i häcken om den inte skulle klara att få fäste där, eller växa mycket sämre än i övrigt.

Jag vill alltså maximera möjlighen för häcken att få fäste, och behöver därför rensa alla rötter jag kan (men visst, planteringsutrymmet ökar ju inte så mycket per nedlagd timme...). Förhoppningsvis multnar kvarvarande rötter om inte alltför lång tid, så häcken kan hitta samma vägar till vatten som björkarna trots allt gjorde med sina 15 meters höjd.

/A
OK! Då förstår jag lite bättre men tycker fortfarande att det är totalt onödigt att ta bort björkrötterna."Små"häckplantor har ju inte särskilt stort/djupt rotsystem.Om du fyller jord upp till kanten på stödmuren maximerar du ju jordmånen(tänk på att jorden sjunker ihop).Häckplantornas rötter kommer när de börjar växa att följa berget o björkrötterna.Med tiden ruttnar björkrötterna o tillför jorden näring.
Du gör naturligtvis som du vill o som tidigare sagts är en väl vässad spade ett vettigt redskap att"hacka"av rötterna med.Har själv använt den taktiken fast då låg inte rötterna mot en berghäll så du lär får vässa ofta.Bunkra upp med några kalla pilsner o spotta i nävarna så är du förhoppningsvis klar till midsommar:D
 
Kan du inte fästa rotsystemet i det närmsta fordonet du kan hitta och dra utav h*vete??
 
får man inte loss det med spett får du nog inte loss det med bil heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.