Hej alla!

Har precis köpt en pelletskorg för att elda i min handöl 10 kamin. Har aldrig förut eldat i den sedan vi flyttade in. Den förra ägaren eldade endast med ved.

När jag skall tända så ryker det in efter ett tag. Vad gör jag för fel?

Har dragit ut den vänstra av de främre reglagen samt aktiverat rökgasspjället. Denna kamin har också en fläkt som jag testat lite lätt. Ändå ryker det in.

Tar tacksamt emot en nybörjarkurs i pelletseldning :)

 
Jag glömde att nämna att det finns en centralfläkt i vårt radhus. Denna kanske man skall dra ned så att det lättare tar sig. Just nu så pyr det bara och ryker som bara f*n. Har också en asklåda som står under korgen. Kan denna på något sätt blockera suget i kaminen?
 
En rapport om olika pelletskorgar, de använder en Handöl 10 som "stora kaminen"

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/Pelletskorgar.pdf

Vi har en  Handöl kamininsats i en öppen spis där jag eldat med pelletskorg utan problem ;) Det finns ingen tilluft på den, men reglagen är de samma.

Dra ut båda reglagen på kaminen.
Häll pellets i korgen, häll på tändvätska eller tändgele eller lägg tändblock på toppen av pelletsen, de ska tändas uppifrån.
Ställ in korgen i kaminen, kolla att den står så att du kan stänga rostret sedan.
Tänd, skjut till luckan (luckorna) men stäng inte förrän det tagit sig ordentligt (10-15 min) Tryck in det högra reglaget (rosterreglaget), ryker det in, öppna det lite igen  ;)

Fläkten ska du bara sätta på när luckorna är stängda. Har du termostat till fläkten sköter den sig själv.

Om du inte har installationsanvisning/eldningsinstruktion till kaminen finns den här
http://www.nibe.se/brasvarme/PDF/011816-5_000.pdf

Vi blev lite besvikna på pelletskorgen för den ger inte alls så mycket värme som ved  :'(

#Edit" Letat efter någon tråd om fläkten, jag har för mig att jag läst något om att den ska stängas av ja. Vi använde inte asklådan i kamininsatsen :)
 
Tusen tack för snabbt och utförligt svar! :)

Så glasdörren skall alltså vara öppen till det tagit sig? Där kanske vi har en av orsakerna till att det bara ryker och inte brinner.

Rökgasspjället, vad fyller det för funktion? Skall man stänga av det när kaminen inte används?

Tack igen :)
 
Vad menar du med rökgasspjäll :question Har du ett spjäll UT från spisen :-/
I installationsanvisningen kallas det förbränningsluftsspjäll och reglage för roster.
Öppna installationsanvisningen och kolla hur spisen är monterad och hur du ska elda ;)
 
Jo, jag har läst bruksanvisningen ;)

Reglaget (rökgasspjället) sitter på röret.
 
Du menar på rökröret (skorstenen) ovanför spisen?

Ser din kamin ut som den på bilderna i installationsanvisningen?

Om du tittar på sidorna 8 - 11 så ser du att det inte finns något rökgasspjäll.

Är den ansluten till en gammal murstock som vår insats eller har den en separat skorsten?
Spjället i vår skorsten är borttaget.

Jag har inte sett någon kamin som har rökgasspjäll monterat, eldningen regleras med förbränningsluften (inluften, antingen separat inluftsrör under kaminen eller rumsluft)

Vet du hur gammal kaminen är och har du något godkännande av sotaren på den?

Därför ska du dra ner på centralfläkten iaf när du tänder i spisen och har luckan öppen.
 
Kaminerna i bladet är identiska med min så när som på spaken för rökgasspjället. Jag vet inte exakt hur gammal den är men skulle gissa på tio år eller något liknande. Skorstenen byggdes nog i samband med installationen. Det är bara några få i vår länga som har skorsten och kamin så...

Ska testa lite mer imorgon. Fick också tipset att värma röret genom att elda en tidning innan man ställer in korgen för att undvika att kall luft motarbetar draget.
 
Det är inte så att din centralfläkt skapar för mycket undertryck så det ryker in?
Har du testat att öppna ett fönster under tiden du tänder ?
 
Nu funkar det bättre!
Först slog jag av centralfläkten. Sedan tände jag en tidning först för att värma röret.
När jag sedan tänt på så lät jag glasdörren stå på glänt tillsammans med öppet roster i ca 10 minuter. Sedan var det bara att stänga igen och slå på centralfläkten samt fläkten i kaminen. Kanon! :)

Tack för all hjälp!

*Struntade också i att använda askfatet. Lite surt bara att man betalat extra för detta... :(
 
Tar upp en gamal tråd men måste bara fråga var man kan köpa dessa pelletskorgar? Och vad kostar dom?

Ni som har dom - Är de värt pengarna? Smidigt eller blir det mycket aska?
 
dannedd skrev:
Tar upp en gamal tråd men måste bara fråga var man kan köpa dessa pelletskorgar? Och vad kostar dom?

Ni som har dom - Är de värt pengarna? Smidigt eller blir det mycket aska?

Köpte en korg för att testa för några år sedan att elda i kaminen. Det funkar men inte mer än så. Med dagens pelletspriser räknade jag ut att det kostar mer att elda pellets i korg per kWh än att köra med elpatronen i acktanken, beroende på den dåliga verkningsgraden i jämförelse med en pelletspanna.

Så mycket aska blir det inte i jämförelse med ved. Enda fördelen som jag ser det är att man kan få en jämnare värmeavgivning med pelletskorg jämfört med ved, men på det hela taget för dyt och för mycket krångel (hanteringen av korgen är rätt skräpig). Tror jag gav 399:- för min korg.
 
dannedd skrev:
Tar upp en gamal tråd men måste bara fråga var man kan köpa dessa pelletskorgar?
Jag tror OKQ8 brukar sälja pelletskorgar ibland. Har iaf sett att de haft någon gång.

Här finns de också: Bioheat - Köp Billig Pellets Briketter & Vedkorgar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.