Har limträbalkar (66x315) som det skall isoleras emellan. Helst hade jag tänkt trycka upp skivor och slippa spruta lösull, men börjar fundera på om det går överhuvudtaget? Under limträbalkarna planerar jag tvärgående 45x45 med cc 600 för att bryta köldbryggan till balkarna, sedan plast och glespanel.

Går det att isolera med skivor i denna konstruktion, eller måste jag ringa slangkillarna med lösull?
 
Hur långt har du mellan balkarna då? Det är klart det går att lägga skivor där, blir lite bökigare att få dem att ligga kvar bara tills du reglat upp under. Annars är det väl inte så dumt att häfta på en duk som de sedan kan spruta lösull innanför genom ett hål bara. Snabbt och smidigt.
 
Avståndet anpassar jag till bra cc för skivorna, blir nog 1220 med 66 mm breda balkar.

Vad jag vet är det lite sämre isoleringsförmåga på lösull jämfört med skivor i samma tjocklek. Dessutom skall glespanel reglas med cc 300, och eftersom jag tänkte ha bruten köldbrygga reglat med 45x45 cc 600 så uppfyller det inte kravet. Men jag kan förstås skippa den extra 45 isoleringen och slå glespanelen direkt på balkarna...

Frågan var mer om det finns någon bra arbetsordning och alternativ med skivisolering istället för lösull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.