Planerar lite för var mitt garage ska stå.

Funderar nu lite på att ta ner några träd till för att få lite avstånd mellan "skogen" och garaget. Vad bör det vara, minst 5m?
 
Mikael_L
Om kronan inte projicerar över garaget så håller sig nog rötterna också ifrån grunden.
(Man brukar säga att rotsystemet har ungefär samma yta som kronan)

Så 5 meter borde räcka för det och att man är safe.

Jag har betydligt närmare till framförallt garaget, men även det träd som är närmast huset är nog lite närmare än 5 meter. Jag kommer behöva fälla bort lite till, helt klart. Trädet närmast garaget har grenar över taket = löv på tak och i hängrännor + att det givetvis kommer börja växa mossa snart.

5 meter tycker jag låter bra, min lekmannaåsikt ! :)
 
Nu har jag 6m till stammen på det som är närmast. Mest tall så inga jätte kronor.
Hugger i efterhand om det behövs men nu är inget direkt i vägen.
 
W
Byggde mitt garage halvt under ett träd för att det blev snyggt så. Trädet är en mycket stor ek och garaget står kanske 5-6 meter från stammen men kronan går ändå ca 5 meter in över garagetaket. Fyllde upp för grunden (då det ligger i en liten sluttning) så inga rötter etc grävdes av. Detta är givetvis inte det bästa sättet så det kommer otroliga mängder ekollon, löv, sav etc från eken men det bryr jag mig inte om för det var klart snyggast samt ser ut som om garaget har stått där i 100år. Blir det problem tar jag ner eken, men jag hoppas verkligen jag slipper det.

Hur som helst, är det inget jätteträd med magnifik krona så är nog 5 meter lagom. Arboristen som trimmade min ek sa oxo att rötterna har samma utbredning som kronan.
 
Alla träd beter sig inte likadant. Exempelvis en liten poppel kan ställa till med mycket större problem än den största sparbanksek. Och dessutom är träd föränderliga.

Man kan alltså inte avgöra något minsta avstånd utan att veta vad som växer i "skogen".
 
Om man har en STOR tall då? Brukar inte denna ganska litet rotsystem? Tänker på de rotvältor man ser i skogen (vilket i sig kanske kan vara en anledning att ta bort den...? Den är otroligt vacker och jag skuld helst vilja spara den men den kommer då att hanman inom fem meter från garaget.
 
Tallar brukar knäckas på mitten, tack vare sina djupa pålrötter. De mest imponerande rotvältorna ute i stormskadad skog hör till gran, som har ytligare och vidare rotsystem än tall.
 
Är verkligen i valet och kvalet över om den ska blii kvar eller inte. Och måste bestämma mig ganska snart eftersom det i det i vårt förhandsbesked står typ att vi ska bevara visuellt värdefull vegetation (vad nu DET är). Och om någon får för sig att komma ut och titta nu när vi sökt bygglov så kan ju de ta beslutet åt oss (hemska tanke)!
 
Mikael_L
När det gäller barrträden kan man ju fundera på en sak till.
Barren och kottarna gör det omöjligt att gå barfota i en relativt vid radie runt trädet. Det kan fälla avgörandet och trädet ibland. :)

Jag vågar inte ge råd. Men en vacker tall som jag verkligen skulle vilja ha kvar skulle jag nog låta stå kvar även 3-5 meter från garaget. Bara den verkar frisk, så den inte snart blåser ner över garaget. ;)

Träden medför väl 3 sorts problem nära byggnader, (kanske fler, fyll på i så fall):
* Rötterna, kan skada grunden och dränering.
* Trädet kan falla över huset.
* Det rent biologiska, - träd och buskar nära hus medför blötare fasad och därmed fuktskador, träd över hus medför nedfallande löv osv och gör att man får mossa på taket, måste rensa tak och rännor.
 
Om träden är friska låter ni dem stå. Inget att diskutera....
 
Väcker och lånar tråden lite.. Hur gick det för ts, hur nära blev det? Har nämligen själv ett planerat bygge, men kommer att hamna ca 2 meter ifrån en stor, frisk tall. Kommer det att vara några problem tror ni?
 
Jag skulle gissa på att 2 meter är ett problem.
Där jag bodde tidigare hade vi 3 tallar ca 1,5 meter från den asfalterade uppfarten,tallen var ca 10 meter och då hade vi en rot som lyft asfalten rakt över hela dubbelparkeringen.

Personligen hade jag inte chansat på så nära.
 
Det var tråkigt att höra, då jag gärna hade velat byggt nära för utseendets skull. Kommer att bli en carport, modell större, men är inte roligt om rötterna börjar bråka .
 
Tall är ju djävulens påfund, skräpar ner och dessa barr som man bara hatar tillslut. Sen spelar det ingen roll hur frisk man tycker en tall är, vill den gå av så gör den det ändå.
 
Hehe förstår dig Stefan :) Bor man i skogen så vill man spara på dom få träd man har :p. Är just det att dom kan knäckas och då är det inte roligt :/. Får nog bli att ta ner den när bygget startar.. Finns annars två alternativ.. Mindre bygge eller såga ner tallen. Valt är nog enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.