Jag har sått gräsmattan nu för knappt 2 veckor sedan och börjar nu fundera på om det kommer att växa överhuvudtaget. Anledningen att jag undrar är att jag på största delen av gräsmattan enbart har kört med en gallervält efter att jag sått och inte myllat ner jorden någonting. Min sambo krattade fröna som låg i backarna för att han tyckte det var ojämnt.

Nu när det gått knappa 2 veckor så har jag ju inte räknat med att se någonting alls, framförallt inte eftersom att det snöade precis när det var nysått men nu så är det ändå några strån som syns. Och med några strån så menar jag verkligen några, kanske 20 st på 600 kvm sått gräs...

Det som får mig att börja fundera är att av dessa ca 20 strån så är 19 i backen där min sambo krattat och bara 1 på den plana delen där jag bara kört med gallervälten. Så nu börjar jag undra om det räcker med gallervält. Min granne tyckte att jag skulle strö ut lite jord över fröna (bara kasta med handen som när man sår) och nu funderar jag på om jag kanske skulle göra det. Vi har en massa jord kvar i en hög så det finns ju att ta av men samtidigt så är det ju skönt att slippa...

Gräsfröt vi använt är Weibulls Extra green och då vi inte tyckte det var så lätt att bedöma hur mycket gräsfrön som var lagom så gjorde vi av med mer än dubbelt så mycket som den rekommenderade mängden så om fåglarna äter några borde inte göra så mycket.
 
Fröna skall myllas ner, att bara välta räcker inte. De vill ha jord runt om sig. Sen måste man vattna, vattna, vattna och vattna oändligt mycket mer!
 
Vattnar gör jag jättemycket. Jobbar hemifrån på eftermiddagarna bara för att kunna vattna ordentligt...

När man ser på Weibulls beskrivning på gräsfröpaketen så står det att man ska kratta eller välta inte både och så då vältade jag för att det var enklare.

Vad kan jag göra nu då? Tror knappast att det är så bra att börja kratta i det nu. kan det vara någon ide att strö ut lite jord ovanpå?
 
Ge det minst 3 veckor så ska du se att det kommer litta fler strån..

När vi anlade vår gräsmatta för några år sedan gjorde vi inte heller mer än du gjort.. bara strödde ut fröna och trampade ner dom.. efter 3-4 veckor började det växa och ytterliggare några veckor senare var allt grönt.. Vattnade bara lite varje kväll, inget på dagarna.
Men det kräver värme också.. Skiner inte solen och värmer upp marken växer inget.. särskilt inte gräset.
 
Redigerat:
  • Gilla
palman87
  • Laddar…
Vad bra då kan jag vara lugn. Har som sagt inte förväntat mig några gräs ännu men blev lite orolig ändå.
 
Kommer inte riktigt ihåg men går temperaturen under nån viss grad växer inte gräset.. brukar väl sägas runt 7 grader eller nått sånt.. Så blir det kalla kallar o nätter och kanske dagar också så är riksen att det avstannar ett tag tills jordtemperaturen stigit igen en bit..

Jag har på ett par ställen bara slängt ut gräsfrö ovanpå jorden för ett antal veckor sen.. och har vatt jedra slarvig med att vattna och nu har vi haft en preiod med högsommarvärme så jag trodde att fröna brännt sönder men när jag tittade på det igår genom att lägga mig på knä och se i nivå med marken såg jag att det börjar sticka upp små strå överallt..
Gräs har ju en förmåga att växa överallt, även där man inte vill ha det.. bara förutsättningarna stämmer.. = bra temperatur i jorden och vatten..
Vattna på kvällen så håller sig fuktan hela natten..
 
Redigerat:
Du kan vara lugn, det kommer! När vi sådde för 2år sedan använde vi bara vält, lika när vi sådde förra veckan.
 
Kanske kan sluta vara så besatt av vattningen då också. Har en förmåga att bli smått besatt av saker så de ställen jag handvattnar (smalare områden på framsidan) som då får ganska lite vatten varje gång och torkar snabbt vattnar jag morgon, lunch, eftermiddag och kväll om jag hinner. Ibland hoppar jag över antingen morgon- eller lunchvattningen...
 
Sådde nyss på en mindre plätt. Efter 1 vecka var det 1cm strån. Nu 3 veckor senare är de ca 4cm. Dock är det tätheten kvar men den tar mer tid. Vattnar varje kväll eller så fort jorden börjar se torr ut. Vi krattade ner fröna lite löst bara.
 
Bricco skrev:
Sådde nyss på en mindre plätt. Efter 1 vecka var det 1cm strån. Nu 3 veckor senare är de ca 4cm. Dock är det tätheten kvar men den tar mer tid. Vattnar varje kväll eller så fort jorden börjar se torr ut. Vi krattade ner fröna lite löst bara.
Var i landet bor du då?
Vilken sorts frön sådde ni?
 
Benny_o_Lina skrev:
Var i landet bor du då?
Vilken sorts frön sådde ni?
Värmland. Köpte på Ica Maxi. Minns inte namnet tyvärr.
 
Jag sådde Skånefrös Villa Lyx för två år sedan. Det tog nästan en månad innan jag överhuvud taget såg några strån! Men jag hade valt ett väldigt långsamväxande frö och resultatet ser jag faktiskt först nu efter två år - en tät matta som inte behöver klippas så ofta. Om den är slittålig vet jag inte - men det var inte heller det jag var ute efter. Jag använde inte ensingång gallervält utan myllade bara ner fröna med kratta och lite lätt tillplattning med krattan. Det funkade mycket bra. Så stressa inte! Lätt dusch mitt på dan är bra.
 
Idag så har det kommit jättemycket gräs. Små små gröna strån över hela baksidan. Framsidan och kortsidan där det varit lite torrare har bara lite gräs i ett hörn. Men nu känner jag mig lugn att det kommer där också då det är sått på samma sätt som halva baksidan där det nu är en massa gräs. Måste ändå säga att trots min oro så har det hittills gått betydligt snabbare än vad jag räknat med. Exakt 2 veckor sedan jag sådde men då var det ju direkt kallt och snö under första veckan.
 
  • Gilla
yllamon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.