Hej!
Jag har ett hus i lättbetong (Siporex) som är plåtbeklätt med en putsad fasad under som jag nu tänkte klä av och ta fram den ursprungliga putsade betongfasaden igen. Problemet är att fasaden är reglad med träreglar som är satta med ca: 120mm lättbetong-spikplugg! och i dessa sitter en huvudlös stålspik som går ut genom sidan på pluggen och vinklar ut 90° en bit från nederdelen av pluggen och rakt ut i betongen på tvären. Detta gör att spik och plugg sitter som F_N!!!

Är det någon som har erfarenhet av att dra ut spikplugg ur betong väggar utan att halva väggen följer med och jag får putsa om hela huset?

MVH/Magnus
 
Om du tar en kofot och bänder lite så att du får en liten springa mot väggen, så kan du sedan ta en vinkelslip och kapa pluggarna för att få bort reglarna. Går inte detta drar du vinkelslipen rakt igenom regel och plugg så nära väggen som möjligt för att få bort reglarna.
Sedan kan du nog rucka bort resten, alternativt skära pluggarna en bit under putsen och låta dem sitta kvar och putsa över om de är rostfria.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.