Hej alla köksbyggare..

Blev otroligt glad bär jag hittade hit, har nu fått en hel del att fundera på inför min kommande renovering. Ritat på mitt kök i flera veckor nu men har kört fast, är det någon vänlig själ som har några ideér.

Mvh
Thomas
 
  • vy.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke var att ugnen kanske är lite opraktiskt placerad utan någon avställningsyta bredvid. Inte skoj att hålla i en supervarm plåt och behöva gå en bit... bara en tanke dock.
 
Sannerligen inget lätt kök att inreda! Dörrar och fönster åt alla håll, ett element också? Är en av dörrarna in i ett skafferi? Var ligger matplatsen? Många frågor som har betydelse för hur man tolkar ert förslag.

Ett par omedelbara reflektioner:

Har du nog med plats att öppna side-by-side dörrar? Krävs betydligt mer än traditionella 10 cm mot en vägg!

Jag är ingen anghängare av hörnspisar, men här skulle det vara ett alternativ för att få in mer arbetsyta mellan diskho och häll. Annars får ni nöja med 40 cm.

Varför ugn på arbetshöjd? Stora side-by-side dörrar och en ugnslucka tävlar om utrymme, krockrisk? Ni har inte heller naturlig avlastningsyta för heta plåtar. Ytterligare risker! Trots att det är trendigt och snyggt, blir inte lösningen lika lyckad här. Köket vinner i utseende om ugnen placeras under hällen och det mastiga kylskåpet får sällskap av en lite nättare bänkskåp. Eller inget skåp alls. Smaksak.

Lycka till med slutspurten!
 
Tjohoo vad snabbt det dök upp svar.. :D

Ja en av dörrarna är till ett stort skafferi, den bli väl den högra dörren enligt ritningen. Matplats blir i angränsande rum.

Jag har också varit inne på hörnspis men har inte fått till det riktigt.

Helt rätt att det inte finns någon avställningsyta till ugnen och har oxo sett detta som ett problem.

Som tur är har jag drgit tillbaka tömmarna när det gäller köket, skulle har påbörjat det om 1 månad ca men hon får vänta till Augusti för jag känner att jag har för lite på fötterna än.. ::)
 
Finns det ett störande element under det större fönstret? Kan nedanstående vara ett alternativ till elementet för att få bänkskåp även framför det fönstret? Jag har inte själv erfarenheter av fläkten, men låter lockande (även för oss som kämpar med liknande köksproblem). Du kan få en bättre lösning för en hörnspis.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10321/0#0

Ge inte upp om pusslet inte går ihop på det sättet du önskar! Du lär få göra kompromisser med tanke på alla öppningar. Bara du själv vet vad du inte kan kompromissa om och vilka "obekvämligheter" du är beredd att leva med.



 
Det ser konstigt ut med den pyttelilla skåpluckan under spishällen.
Jag håller med om att ugnen får en mer lyckad placering under hällen.

Skulle ni inte kunna byta plats på diskmaskin och diskhoar ??
Man står ju inte och tittar ut när man diskar, men det kan vara trevligt med utsikt när man gör i ordning maten. Ni får en bra arbetsyta mellan diskhoar och häll och fortfarande nära till diskmaskinen.

Annars tycker inte jag att köket ser så omöjligt ut. Ni har ju trots allt två väggar intill varandra som är dörrlösa plus att det är trevligt med fönster vid arbetsbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.