Har byggt ut vårat hus med 12 kvm burspråk och har fått preliminära slut notan nu på 360 480kr dock inte inräknat måleri, ytbeläggning golv och el dragning.
Det är byggt på platta på mark med vattenburen golvvärme, inget lyxigt bygge utan bara vanlig lockpanel, falsat plåttak och 6 st fönster (2 st öppningsbara).
Blev informerad innan byggstart att det var svårt att sätta pris på bygget och att han rekomenderade löpande pris för att få bästa ekonomi i det hela, dock nämnde han att ett kvm pris på nybyggnation av hus var ca 15- 20 000 kr inklusive allt.
Skulle vara intressant att höra era åsikter om detta och tips om vad man ska göra, jag har räknat ut att kostnaden för arbetet är ca 30 000:- per kvm, 550 man timmar, 380 kr/h + moms.
Är det verkligen rimligt?????


:S:@:x:(
 
Redigerat:
Kanske inte så konstigt att det blev dyrt...

Ett burspråk är ju mest vägg/fönster, dvs väldigt lite husvolym i förhållande till väggytan.
Jämför tex fönster per golvyta: 6 fönster på 12 kvm skulle motsvara 60 (!) fönster på ett hus på 120 kvm.
Fönster är dyrt så det är klart att slutresultatet blir dyrt.

Samma resonemang kan man nog föra om tex taket. Att lägga 12 kvm plåttak måste innebära orimliga startkostnader per kvm jämfört med att lägga 120 kvm.
 
Ja jag vet att det inte går att jämföra rakt av men bortsett från fönster 12 532kr och plåtläggning 23 542kr så tycker jag att

1. 550 timmar för en van snickare för att bygga 12 kvm = en vecka drygt (45h) per kvm = länge

2. 360 480 kr för 12 kvm = 30 040 kr kvm = Dyrt

sen tillkommer ju målning, eldragning, flytspackling och ytbeläggning av golv.
 
monin skrev:
Ja jag vet att det inte går att jämföra rakt av men bortsett från fönster 12 532kr och plåtläggning 23 542kr så tycker jag att

1. 550 timmar för en van snickare för att bygga 12 kvm = en vecka drygt (45h) per kvm = länge

2. 360 480 kr för 12 kvm = 30 040 kr kvm = Dyrt

sen tillkommer ju målning, eldragning, flytspackling och ytbeläggning av golv.
Jag gick löpande förra året på ett liknande bygge (timmässigt sett)
Gjutning platta 40kvm, murning källarplan (garage), ett kök ovan detta ca 36kvm, komplett snickarfärdigt in och utvändigt med tegeltak, inkl fem fönster. Exklusive köksmontering och ytskiktet på golvet och ej heller listning invändigt. Och naturligtvis ingen el eller VVS i de timmarna.
541 timmar.

Som jämförelse.
 
550h är ju typ 14 veckor heltid. Höll han på så länge?
 
Jepp 550 timmar, 45 timmar per kvadrat. Vad ska man göra???
 
De kan ju inte va möjligt att ha jobbade i 14 veckor?
Såg du att han jobbade hela tiden i 14 veckor?
Eller låg han och sova halva dagarna?
 
Gjorde något som liknar det som barajag beskriver.
60m2 tillbyggnad med torpargrund. med 7 fönster varav 3 i ett burspråk. Oregelbunden månghörning med sadeltak. Ingen plattgjutning alltså, men med golvläggning och lister.

Tog 640 timmar utom el och målning. Då ingick omisolering av två väggar på det befintliga huset. Rivning av den gamla fasaden och även byte av de fönster som satt i väggarna jag gjorde i ordning.

Men det är inte självklart att en liten tillbyggnad går så mycket fortare. Det är samma moment som skall göras. Det går att krångla till saker väldigt mycket.

En fråga...
Hade du inte någon sorts uppsikt över bygget så du kan bedöma om tiden är rimlig? Såg du folk på platsen under hela projekt-tiden?

Även om din ställning är svag så borde du kunna kräva en detaljerad redovisning av allt du förmodas betala för. När det är löpande räkning skall du inte behöva uppskatta antalet timmar. Beräkningsgrunderna borde framgå.

VH/Findus
 
monin skrev:
Blev informerad innan byggstart att det var svårt att sätta pris på bygget och att han rekomenderade löpande pris för att få bästa ekonomi i det hela, dock nämnde han att ett kvm pris på nybyggnation av hus var ca 15- 20 000 kr inklusive allt.
Din byggare har alldeles rätt i att det blir det bäst ekonomi med löpande pris. Bäst för honom, alltså.
 
Bestrid, helt orimlig byggtid för så liten utbyggnad.
Byggde själv 12kvm i somras. I princip ensam, tog c:a 3v av semestern, visst vissa dagar var långa, andra var korta. Nästan alla dagar innehöll avbrott för bad och wakeboardåkning (samt en och annan pilsner)
Inte lika många fönster, men de tar inte längre tid att sätta än att spika panel.
Summa max 150h. Invändigt saknas ytskikt precis som ditt bygge.
Det enda som skiljer är plattan, jag reglade upp en botten på plintar.
 
Hubbe2 skrev:
Bestrid, helt orimlig byggtid för så liten utbyggnad.
Byggde själv 12kvm i somras. I princip ensam, tog c:a 3v av semestern, visst vissa dagar var långa, andra var korta. Nästan alla dagar innehöll avbrott för bad och wakeboardåkning (samt en och annan pilsner)
Inte lika många fönster, men de tar inte längre tid att sätta än att spika panel.
Summa max 150h. Invändigt saknas ytskikt precis som ditt bygge.
Det enda som skiljer är plattan, jag reglade upp en botten på plintar.
Vore kul att få adresserna på trådskaparen bygge och den citerades bygge... Är övertygad om att ett av dom är ett fuskbygge...
 
Mikael_L
Hubbe2 skrev:
Inte lika många fönster, men de tar inte längre tid att sätta än att spika panel.
Pyttsan, :O :p.
Det tar ju en vansinnigt massa mer tid att greja med fönster än att spika ihop en ren rak vägg!

Dock inte så mycket tid att det skulle förklara den enorma tidsåtgången för TS.
 
Självklart var det lite generaliserande, men i och med att det faktiskt var ett bygge utan det invändiga klart så är ju inte fönsterisättning så himla tidskrävande.
Ni är välkomna att komma och kika, finns intresse så pm:ar jag ut adressen.
Mitt bygge är klart utvändigt, golvspån, osb och gips invändigt. Resten skall göras i sommar.
Tillägg till tidsåtgången: Bygget sker på en ö, dvs allt material har hämtats med släp på brädgård, burits ner i 5m snurrebåt, körts över och sedan flyttats från båt till byggplats för hand.
 
Monin,
kan du inte redovisa hur länge snickaren ha varit och jobbat på din tillbyggnad?
Blir ju då mycket lättare att bedöma var i priset det har gått fel.
Du har väl fått en någotsånär specificerad räkning?
 
Både kostnad och tidsåtgång låter helt vansinningt. Dessutom helt orimligt at debitera 100% mer än vad man angett att det normalt kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.