Ska bygga om entré trappen och frågan lyder om man behöver söka bygglov för det eller bara köra på, kommer bli samma höjd som orginal med lite bredare.
mvh
 
Du kan ju utan bygglov bygga 12 kvm uteplats under tak.
Där borde väl entrén få plats.
Såvida du inte redan har andra uteplatser under tak som har "ätit upp"
de 12 kvadratmetrarna.
 
Om vi nu antar att det kanske gäller själva trappan med vilplan, så misstänker jag att den är bygglovspliktig om den är högee än 50cm. En ändring kan ju ev. ändra hela intrycket av huset.

Ett ev. skärmtak över det hela borde man få ändra enl. reglerna om fritt 15kvm.

Personligen skulle jag nog inte bry mig att söka såvida inte den nya trappan faktiskt ger en väldigt stor förändring i "bilden av huset" eller om jag hade en grannfejd där man kan misstänka lite okynnesanmälningar. Eller om jag av annan anledning kan misstänka att det finns strul. Jag har just byggt en ny trappa till vårt hus med bygglov inbakat i bygglovet för en större ombyggnad, den trappan ligger delvis på prickad mark, som jag var lite orolig över.

När väl din nya trapp finns på plats så är det osannolikt att någon har järnkoll på hur stor den var förut osv.
 
KnockOnWood skrev:
Du kan ju utan bygglov bygga 12 kvm uteplats under tak.
Där borde väl entrén få plats.
Såvida du inte redan har andra uteplatser under tak som har "ätit upp"
de 12 kvadratmetrarna.
Går inte det under friggebodsreglerna (15m2 takad yta)?
 
Friggeboden får ju inte byggas ihop med huskroppen, men han kan ju ställa entrén en bit ifrån..... :D
 
Citat från http://www.viivilla.se/altan-och-uterum/bygg-en-altan-med-tak.aspx
(vilket väl får anses vara en hyggligt tillförlitlig källa):

"Du får bygga ett eller flera skärmtak om högst 12 kvadratmeter vardera (ej sammanbyggda!) över uteplats eller altan utan att söka bygglov, om det når högst 3 meter ut från huset och inte hamnar närmare gräns mot grannen än 4,5 meter (normalt)."

Detta har alltså inget med friggebodsreglerna att göra.
 
Inte tillförlitelig alls...
Skärmtak får vara 15 kvm totalt. (ex. 15, 10+5, 5+5+5). Kan nå 3,6 meter ut från huset.
 
  • Gilla
Flospel
  • Laddar…
Bra med exakt besked haavard, då kan du väl också publicera länken till den rätta källan!

//KoW
 
  • Gilla
HouseMartin
  • Laddar…
Så det jag skrev gäller i huvudsak för en förstukvist, eller hur?
Case settled
 
Försöker du få det till att du vunnit nån diskution?
Jag berättade bara vad som står i lagen om skärmtak, och det var nåt annat än vad du skrev....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.