Slog på vattnet i fritidshuset i söndags. Våran 30 liters varmvattenberedare i köket droppade undertill :(. Alltid är det något som behöver lagas...
Då det är trångt och bökigt monterade jag ner den och tog med mig den hem.
Ställde upp den på diskbänken i tvättstugan och fyllde med vatten.
Det läckte runt "bottenplattan" på den. Lossade muttrarna som håller bottenplattan. Här hade det bildats rost på bottenplattan och vv beredaren runt packningen. Till slut tätade tydligen inte packningen då metallen blivit rost och lösts upp.
Synade anoden som ska förhindra att vv beredararen ska rosta. Den var helt slut!
Efter kontakt med tillverkaren GG carat så tipsade dom om att jag kunde beställa ny Anod hos K-rauta men de kunde inte ge ett ungefärligt pris.
Jag är "allergisk" mot att man inte kan få ett ungefärligt pris.
Därför kollade jag med Biltema där i alla fall priset är känt. De hade en Anod för deras vv beredare. Den hade exakt samma skruv för fastsättning (M6) på deras 88-027 (dimension på anod: 22 x 234 mm) och den gick att köpa för 99:90.
Har slipat bort rosten med fint sandpapper så nu återstår bara lite packningsmassa tillsammans med den begagnade packningen innan jag skruvar ihop och testar täthet.
Bifogar några bilder på bla gamla och nya anoden.
 
  • DSC00342.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00343.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00344.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du köpt en magnesium eller zinkanod?
 
Det är magnesium som jag köpt. Jag har fått för mig att Zink används i salt vatten (tex på anoder på båtar).
 
Zink kör du på vatten med högt svavelinnehåll. Det märks då tydligt att varmvattnet luktar fis
man får säga att den anoden gjort ditt jobb
 
Se där, då fick man lära sig något nytt idag med :)
Har inte känt någon fislukt från vårt vatten i alla fall :)
Undrar vad orignalanoden är gjord av. Det gick inte att se på den gamla i alla fall. Vad är det normala på nya vv beredare?
 
magnesium är vanlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.