Har nu genomfört kontrollbesiktningen. Det var mest småfel som lite sprickor, någon lådfront och så ganska mycket böjda och skavda plåtar på utsidan. Det känns som att företaget har en god vilja att åtgärda felen innan slutbesiktningen. Ang. planlösning så har vi valt att öppna upp en meter extra mellan kök och vardagsrum, vilket gjorde mycket. En sak vi skulle gjort om vi vetat bättre är att ta en helt annan trapp än standard, kolla in vilka möjligheter ni har. Även plåten mellan de två taken är ingen hit, kolla om det går att göra något special. Vi har en blogg där ni kan se lite bilder från byggprocessen (granaten4/blogspot.com). Våra erfarenheter är att allt har gått mycket smidigt i hela bygget och håller tummarna för att vi kan flytta in direkt efter slutbesiktning.
 
Bloggen finns på granaten4.blogspot.com och inget annat. Hoppas att den kan hjälpa till lite.
 
Roligt att läsa bloggen! Jo, trappan var faktiskt det första tillvalet vi gjorde så den är bytt :). Bra där med plåten. Det har jag faktiskt inte tänkt på alls. Man kan inte riktigt se på era bilder viilken färg den är. Men jag tar upp det med vår säljare nästa gång vi ses.
 
Vi tänkte måla huset själva. När ställningarna var där, fanns möjligheten att komma dit och måla utsidan då?
 
noem skrev:
Vi tänkte måla huset själva. När ställningarna var där, fanns möjligheten att komma dit och måla utsidan då?
Vi funderade på samma sak men det sa LB-hus nej till. LB-hus ansvarar för arbetsmiljön och säkerheten så länge det är deras entreprenad så om du skadar dig när du målar så är det deras ansvar. Därför fick vi inte måla innan huset var färdigt.
 
Tack för svaret. Tänkte nästan det. Ville bara veta hur hårda de var när det gällde detta. Nu vet jag.
 
Joer1241. Gick slutbesiktningen bra? Har ni flyttat in?
 
Det gick super, mycket nöjd med resultatet. Vi fick tyvärr besök av tjuvar veckan innan inflytt. Husföretaget arbetade dag och natt för att få dit nya vit-varor och nytt golv . De har varit hjälpsamma hela vägen och det är bara att ta av hatten och tacka.

Bara positivt att säga om företaget. Allt från säljare till snickare.

Tips till er som bygger, sätt dit larm innan de levererar vitvaror.
 
joer1241 skrev:
Det gick super, mycket nöjd med resultatet. Vi fick tyvärr besök av tjuvar veckan innan inflytt. Husföretaget arbetade dag och natt för att få dit nya vit-varor och nytt golv . De har varit hjälpsamma hela vägen och det är bara att ta av hatten och tacka.

Bara positivt att säga om företaget. Allt från säljare till snickare.

Tips till er som bygger, sätt dit larm innan de levererar vitvaror.
Lite märkligt att larm inte var installerat. I mitt LB-hus installerades larmet nån vecka efter stomresning. Men larmet spelar inte så stor roll, de ligor som stjäl vitvaror i nybyggen bryr sig inte, de vet att de har 10-15 minuter på sig att tömma och det brukar räcka.

Finns ett par andra bra knep att få behålla vitvarorna också.
1. Få vitvarorna levererade samma dag som slutbesiktningen, det tar inte mer än nån timme att få allt på plats.
2. Om man får vitvarorna levererade tidigare, se till att de avemballeras och emballaget slängs omedelbart. Det är svårare för tjuvarna att sälja saker som inte ser ut att komma direkt från fabrik.
 
Det var kul att se!
Supersnygg bänkskiva på toaletten, betong är snyggt!
Vi har också byggt med LB-hus (Hussvalan) och har bara gott att säga om dem, verkligen.
Vi har nu bott i huset i 5 mån och stormtrivs. :)
 
Sådär, var ett tag sen man skrev här. Nu är vår bottenplatta gjord och vi har fått prislappen på markarbetena. 20 000 kr billigare än beräknat. Så jag är väldigt nöjd :). Än så länge har samarbetet med lbhus gått väldigt smidigt och vi är supernöjda. Denna veckan är det stomresning! Kan lätt säga att det är det enda som upptar mina tankar för tillfället ;).
 
Mycket intressant tråd.
Ska själv bygga ett classic 154 strax utanför Ängelholm i NV Skåne.
Säljkontoret är alltså Helsingborg.

Något jag inte förstår är när ni pratar om markarbetet ?
Det ingår ju 1.2ton/m2 +300kg i grundpriset på huset med entreprenaden NNF (nästan nyckelfärdigt) som vi valde då vi vill måla utvänndigt, tapetsera, lägga trägolven själva o måla det som behövs.
2038000Kr

Hur ser det ut när man öppnar mer mellan kök o vardagsrummet? Trappan är ju längs den väggen, så mycket extra kan det inte ha blivit eller?
Ni som valt annan trappa, vad föll valet på och varför, vad blev prispåslaget?

Vi har kommit till det skedet att vi inväntar nybygnadskarta och byggllovet.

/momin
 
Bygger i Gbg. Då är det alltid nästan pålning eller som i mitt fall sprängning. Optimal 15 har vi valt som trappa. 40 k extra. Titta på bloggen "granaten" i bakåt i tråden. Där finns en bild på öppningen.
 
Såg rätt snyggt ut faktiskt. :)
Hur har ni gjort ovanför trappan längs väggen, har ni kvar spaljén där eller valt en "hel" vägg där ?
Det huset vi kikade på innan vi bestämde oss hade de byggt igen den väggen.

Vi hade lite tur som valde LB-Hus just nu då de kör en kampanj där man får tillval från ballingslöv och siemens för 50.000 + centraldammsugare med sockelsug i köket på köpet till ett totalt värde på 15-20.000Kr :D
Dock har vi valt att ta bort alla vitvaror då sambon jobbar med köksutrustning så vi kommer att tjäna på o köpa in dem själva o lägga allt krut på att förbättra förvaringen i köket och bättre gardrober o bättre standard i badrummen.

Jag förstår att markarbetet blir dyrare för er med tanke på 1300m³ fyllning.

/momin
 
Vi valde att ha spalje men bara till 90 cm. Resten är öppet. Det ger en öppen och skön känsla. Vi är nöjda med det valet. Öppningen mellan vardagsrum och kök blev super och mycket funktionell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.