Hej,
Jag planerar en flytbrygga till sommarhuset och vill ha tips om hur många "blå tunnor" man ska ha før att hålla bryggan flytande, det ar de tunnor som ar 58cm i diameter och 98cm långa(har jag før mig).
Jag ska bygga i 45*145 och bryggan ska bli 3x5m.

Någon som kan hjælpa mig?
//Ulf
 
Eftersom du bygger i trä flyter den *lol*
Skämt o sido, hur mycke vikt ska den bära och hur högt ska kanten vara över vattnet..
jag hadde nog börjat med 2 rader med 3 tunnor, ligger den högt eller lågt då så ökar man antal tunnor eller vikten.. En tung brygga är mer stabil... Tänk på låg tyngdpunkt
 
Jag byggde många flottar och enklare flytbryggor när jag var yngre, och jag tror också att 6 tunnor räcker gott för själva flytkraften till brygga och några personer på den.
Sedan är ju frågan hur högt över vattenytan du vill få själva bryggan. Om dina mått stämmer så rymmer en tunna ca 250 l, dvs den har ungefär 250 kg lyftkraft om du pressar ner den helt under ytan. Men så lågt vill du nog inte ha bygget, men låt säga att tunnan får ligga med drygt halva volymen under ytan, så att du pressat undan ca 150 kg vatten per tunna. Med 6 tunnor har du då en brygga som kan väga 900 kg (och med möjlighet att belasta den ytterligare 600 kg innan den sjunker).

Mycket möjligt att fyra tunnor skulle räcka också, men för stabiliteten på en 5 m lång brygga är det nog bättre med 3 tunnor på varje sida.
 
Så trä flyter...;)?

Ok, tack för era synpunkter, jag är helt novis vad gäller att räkna ut bärighet osv men nu har jag fått tips på hur man ska tänka. Detta ger naturligtvis följdfrågor som jag hoppas ni som har kunskap inom ämnet kan ge mig ytterligare tankar kring.

Jag har läst hos olika bryggtillverkare att deras bryggor håller en flythöjd på ca 25 cm. Jag räknar med att det är ett väl utprovad standardmått, och pressar man ner en tunna till hälften så uppnår man ju det måttet. Mitt fritidshus ligger på en ö, så det här blir även en "lastbrygga" och jag tycker det låter lite klent med 600 kg.

Om jag skulle vilja kunna belasta bryggan med ca 1000 kg som max, borde jag använda mig av 8 tunnor då? 8 x 150 kg = 1200 kg, borde det väl bli. Blir bryggan rangligare då, för tyngdpunkten kommer ju högre om det är mindre vikt på bryggan? Är det något man får leva med eller finns det något smart knep att komma runt det?

Hur mycket tror ni förresten att en brygga som min kommer väga?
- Yttre ramverk 45*145
- Inre reglar 45*120, cc 60
- Trall 28*95 alt 120 (men vikten blir ju ungerfär densamma)

Bifogar en tänkt ritning som jag önskar synpunkter kring.
 
Jag tror inte du kommer ifrån att du måste tänka dig för när du skall lasta 1000 kg på bryggan så att lasten blir någorlunda jämnt fördelad. 1000 kg längs ena kanten blir ingen höjdare. Både bryggor och båtar har en tendens att bli mycket osadiga när de är för tungt lastade. Tack vare att tunnan är rund kommer bryggan att vara ganska vek när den är lätt lastad. Ju tyngre du lastar desto styvare blir den. När vattenytan passerar mitten av tunnan så vänder det och bryggan blir vekare igen. Titta på någon gång när för många glada ungdomar badar från en flytbrygga med begränsad bärighet. Jag har ingen erfarenhet av att bygga flytbryggor, men skulle själv vilja att mindre än halva tunnan var under vattnet.

Erik
 
tack för bra synpunkter Erik (och alla ni andra med för den delen). Ja det är nog viktigt att fördela vikten, det blir ju mest aktuellt när man ska sola många eller lasta av byggmaterial på bryggan:).

Jag är helt med på vad du menar och ser också riskerna med att belasta tunnorna "över hälften". 1000 kg är ju ett grovt mått på vad jag tycker att jag vill att bryggan ska klara av att hålla för, och eftersom jag har stugan på en ö med begränsad tillgång till hjälpmedel, så vill jag gärna försäkra mig om att jag har rätt antal tunnor under bryggan innan jag stjälper i den i vattnet:). Blir ju så jobbigt att ta upp den igen.......

Vad tror ni om ritningen, fungerar den?

Mvh Ulf
 
Om du inte vill ha bryggan så hög kan du fylla 1/4 med vatten. Men du måste då ha fler tunnor för att behålla bärigheten. Blir dock lite "skvalpigt" när vattnet rör sig inne i tunnorna.
De bästa flytbryggorna är av betong för att de skall bli stabila. Ganska tunga helt enkelt.
Så satsa på många tunnor och tung konstruktion.
Ritningen ser bra ut men landgången ser för vek ut.
 
Har byggt två flottar, första var runt 3 * 4-5 meter med 6 tunnor.
Flyter med 10 - 12 pers, men det var i mesta laget, fanns viss risk att bli blöt om fötterna...

Flotte nr 2. är ca 3 * 6 meter och har 12 tunnor, och det räckerr gott och väl till, men det är ej lämpligt att alla passagerare står på samma sida...
 
Tack titanium och zixten før synpunkterna och input, håller med om att det blev før vekt i ritningen, tror du det ær nog med 45*95 eller ska jag gå upp ytterligare en dimension?

Någon som har bra tips på var man kan køpa beslag (till hørnen med øglor till stolparna) och ledgångjærn? Har pratat med Beijer och K-rauta, Byggmax har jag inte ens testat:). Någon som har ett bra tips om www-sida som erbjuder beslag?
 
Man tackar:). Verkar vara precis det jag söker, dessutom med en återförsäljare i Motala!!
 
Ett tips när man använder plastrunnor är att montera en bilventil i korken. Det kan behövas pumpas upp om de tappar luft. Byggde bryggor själv förra sommaren, de flyter än men behövde lite ny luft när jag lade i dom. lycka till
 
Lyfter denna tråd igen.

Jag planerar att bygga en flygbrygga, ev. men den här typen av plasttunnor, men vattenståndet sjunker under vintern så att bryggan blir stående på botten.

Då blir bryggan vilande på flytelementen. Håller tunnorna tror ni? Eller måste jag söka mer rejäla flytelement?

Tack!
 
Om det är någon sten på botten och lite sjöhävning så går nog tunnorna åt rätt fort. Is lär väl också dra en hel del i bryggan när den står på botten. Kan du inte bygga en ram runt så att den står på medar på botten? Jag byggde en flytbrygga med medar för några år sedan. Medarna var då till för att dra upp den vintertid. Den bryggan hade dock frigolitblock istället för tunnor. Funkade fint :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.