Jag har köppt en tomt i Värmdö, äntligen!

Det är en bergssluttning som inte är helt lättbyggd.
Står lite i valet och kvalet om man ska spränga ur och fylla ut eller om vi ska bygga på plintar. Skulle helst bygga på platta, eftersom det verkar finnas en del fallgropar med golvvärme i träbjälkeslag. En del huslevereantörer bygger ju inte på plintar över huvud taget.

Tror att det i slutändan kommer att bli en kostnadsfråga, någon som känner till en entreprenör i området som kan komma ut, titta på tomten och ge råd/kostnadsuppskattning.
 
Hmmm
I mitt huvud finns det ingen koppling mellan plintgrund och träbjälklag.
Det går alldeles utmärkt att ha ett betongbjälklag på plintar.
 
Jaha det var ju intressant!

Alla husbyggare pratar om träbjälkeslag när det handlar om plitntgrund.
Du råkar inte känna till någon som gör betongbjälkeslag på plintar i Stockholmsområdet?
 
Nu är jag inte lokaliserad i Stockholm, men det finns tex ett otal prefab bjälklag (så heter det) att köpa.
De flesta byggentreprenörer borde klara av att fixa detta.
 
OK, tack för input!
Får kolla runt i området
 
Vet ingenting om bjälklag men jag tycker att plintar känns som den absolut bästa konstruktionen. Har själv platta på mark och ogillar skarpt det faktum att vi nu är låsta till de rördragningar som vi bestämde när vi ritade huset för 1,5 år sedan. Mina föräldrar har plintgrund i sommarstugan och förutom det att det ser rätt häftigt hus när huset står på plintarna så är det sjukt praktiskt när de kommer på att de vill ändra i planlösningen. I princip traskar de bara in under huset och borrar ett hål där nya slangar ska dras ut eller in.
 
Ja det är ju ett väldigt bra argument.

Vi vill har golvärme i hela bottenplanet och de motargument som husbyggare kommer med handlar mycket om det:

1. Temperaturändringar i träbjälkeslaget kommer att bli stora pga golvvärme - golvet kommer att röra sig förhållandevis mycket - sprickor uppstår

2. För att kunna använda golvvärme i träbjelkeslag måste man issolera tjockt nedåt, fräsa in rören i skivor och isolera med aluminiumplattor som reflekterar värmen uppåt - dyrt

3. Rören ligger inte lika skyddat som i en gjuten platta. Dras en spik eller skruv ned i ett rör är grunden mer eller mindre förstörd. (Ett argument som inte känns så tungt då det väl egentligen handlar om att ha koll på läget!)
 
Mina föräldrar som har golvvärme och krypgrund gjorde precis det du säger, de drog en skruv i golvvärmen. Min pappa och rörisen kröp då in under golvet och reparerade utan att behöva bryta upp parketten. Mycket refererande till mina föräldrar här :)
 
Så vitt jag vet så finns det färdiga skivor för golvvärme. Kolla på villa varma hemsida t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.