Jag är lite nyfiken på hur han tycker att det där trädäcket stör honom?
Tomten är er, ni har ju rätt att nyttja den till att ställa ut trädgårdsmöbler och sånt, hade ni istället stenlagt en uteplats på marken på samma ställe så hade ju enda skillnaden varit 20-30cm höjd?
Vilken idiot...
Han kan ju jobba på sina överklagningar, men det där kommer han ingen vart med.
 
Hubbe2 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur han tycker att det där trädäcket stör honom?
Som jag fattade det så är det inte trädäcket utan hela huset och det faktum att han fått en granne. Jag tror inte att han tänker att hans "överklaganden" ska leda till att det blir som han vill ha det, dvs att grannen försvinner med hus och allt. Han är långsint och vill bara göra livet så surt som möjligt för TS. Det finns inga realistiska bedömningar alls i hans åtgärder utan han bara ångar på med allt som går.
 
Antagligen är det så.
Det finns bra botemedel mot grannar på granntomten. Man köper den...
 
Precis våra tankar, hade vi inte haft altanen där så hade vi kanske haft en stenlagd uteplats och skillnaden är ju nada. Dessutom så står det ju explicit på kommunens hemsida att man får göra markutfyllnad upp till 0,5 meters höjd fram till 2 meter från tomtgräns. Med andra ord skulle vi även kunna höja upp marken först och sen lägga stenplattor, vilket skulle resultera i en stenlagd altan på samma höjd som trädecket är idag.

Lite andra tankar jag har kring det här:
Jag har full förståelse för att man är emot en avstyckning av tomten bredvid. Även om det (som i detta fallet) inte borde störa så kommer det trots allt bli kortare avstånd till närmsta granne, vilket kanske inte alltid är önskvärt. Men, om nu kommunen väljer att godkänna avstyckningen (trots överklaganden) så känns det ju som att man får acceptera situationen. Då kan man liksom inte gåra något åt att det byggs ett nytt hus på tomten bredvid. Att gå runt och sura och vara otrevlig, gör ju bara saken värre. Istället för att överklaga allt som planeras bör man väl göra det bästa av situationen och ha en dialog med sin nya granne. Annars skapar man ju sig sitt eget lidande.
 
Antagligen är det så.
Det finns bra botemedel mot grannar på granntomten. Man köper den...
Funkar inte, den tomten har ju också grannar. Man flyttar bara ut problemet en bit...
 
jo, men det var ju det som var problemet, grannen fick grannar för nära sitt hus.
 
Kul läsning..
Blev mest intresserad av hur han fått fram måttet från er altan till tomtgräns? Har han olovligen varit och sprungit på eran tomt o mätt? hehe..
Håller med föregånde om att det är ett fint bygge.
 
Mikael_L
Undrar om det är olagligt att mäta med laseravståndsmätare över annans mark? :)
 
Tyvärr blir man inte förvånad, dessa idioter finns överallt! Oftast har det att göra med att personen i fråga har för lite att göra helt enkelt, Kanske lever ett tråkigt liv i övrigt utan hobby. Nu har han ju fått möjligheten att jävlas med er.

Lycka till, men jag tror som tidigare har skrivit att det är bra att sätta ner foten och säga ifrån att här skall inte jävlas.
 
Om du orkar så anmäl honom för trakasserier :)
 
H
Byggde också en altan, kontrollerade varje detalj med byggnadskontoret, så ingen skulle ha något att säga.
Försökte gjorde någon men har idag papper på att det inte behövs bygglov och jag tolkade att ingen i Sverige har fått riva en altan
som är byggd under 40 cm höjd, vår kommuns höjd är 40 cm, vilket räknas som markbeklänad.
Man får bygga altan/markbeklänad ända ut till tomtgräns, så är det vår kommun i alla fall.
 
nattugglan11 skrev:
Om du orkar så anmäl honom för trakasserier :)
Och sen var grannfejden igång, bättre att göra det moget!
 
Livet (grannar) är inte lätt.
Vi hade en liknande situation när vi köpte en avstyckad tomt. En sk granne började klaga på att vårt hus var 1: för stort, 2: För högt, 3: störde hans utsikt, 4: passade inte in i miljön

Alla desse klaganden slutade med att förvaltningsrätten gav avslag, (och under inhibitionstiden ända upp till regeringsrätten)..
 
Ja, grannar kan vara hur jobbiga som helst. Vår utbyggnad, som följde detaljplanen till punkt och pricka, överklagades upp till länsrätten med allt mer fantasifulla argument. Grannen påstod till och med att vårt hus skulle skugga hans tomt - och då ligger vår tomt rakt norr om grannens! (Midnattssol har vi inte sett ännu i stockholmstrakten)

Han ansåg att vi förstörde hans utsikt, men vårt hus stod ju där redan innan! Han tyckte att det var fult, men stadsbyggnadsnämnden ansåg att vår utbyggnad var fantasktisk (ritad av en arkitekt med stor erfarenhet av området och i exakt samma utförande som tidigare byggnad), han påstod att vi byggde för nära hans tomt - vi fick ta fram måttbandet och visa länsrätten att närmsta punkt på huset är 8,5 m från tomtgränsen vilket är 2,5 m mer än vad detaljplanen föreskriver. Etc...

Han sprang omkring och mätte på vår tomt, påstod att ritningen var felritad och trakasserade stadsbyggnadskontoret med dagliga telefonsamtal så att kommunens stadsmätare var tvungen att åka ut till oss flera gånger bara för att konstatera att allt stod rätt till.

Efter att han förlorade i länsrätten för fyra år sedan har vi inte pratat med varandra.
 
H
Det är synd att att grannen inte använde sin fantasi till något gott, för fantasi verkande han ju ha gott om även om den saknade verklighetsförankring :) Man kan ju undra om hade han fått tillåtelse att springa på er tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.