Hallå.

Måste byta fasad på en av mina väggar! Fasaden är "Ytterpanel" (=20X90 brädor omlott, inga faspaneler) på asfaboard.
Måste jag fästa vindpapp på asfaboarden? Om jag inte behöver vindpapp, måste jag då ha en luftspalt bakom ytterpanelen (mellan ytterpanelen och asfaboarden)?

Hoppas på hjälp!

/Anders
 
Lite av svaret ligger i varför panelen måste bytas. Är den rutten så kan det bero på avsaknad av luftspalt, men det kan ju vara södervägg också.
Är panelen stående så behövs ju spikläckt så då får du luftspalt denna väg.
Vindpapp låter inte som det behövs om asfaboarden är riktigt uppsatt.

Jag brukar resonera som så att har det hållt i 30-40år utan andra problem i konstruktionen, då kör man samma som innan. Men oftast vill man ju också tilläggsisolera också och då ändras förutsättningarna och då blir luftspalt och vindpapp mer viktigt.
 
Tack för svaret.

Det är stående panel, södervägg (syd-ost mer kanske). Panelen är upptorkad, sprucken och förmodligen rötskadad på flera ställen. Anledningen att jag byter hela väggen är att det är gamla mått (20X90) och skulle se tokigt ut om jag körde med andra mått. Det blir smidigare att byta alltihop istället för att skarva.

Då gör jag så att jag kollar hur asfaboarden ser ut, är den hel så gör jag inget mer än ev. spika längsgående tunna reglar (för luften). Sedan bara på med ny panel ..
 
Hos mig är problemet att jag har fasad spikat direkt på/genom asfaboarden, huset skall vara tilläggsisolerat (fan vet när..) och jag antar att spiken går rakt in i den gamla spikregeln!?
Men om jag nu byter ut fasaden (stående "lockläkts"fasad/22X95), gör då en luftspalt mellan fasaden och asfaboarden verkligen någon nytta?
Jag vill ju knappast spika på reglar som är 30-45 mm tjocka, det kommer ju se väldigt konstigt ut och säkerligen skapa problem med djupa fönster etc.

Om man nu är tvungen att ha luftspalt, kan man köra på en tunnare (under 20 mm) och fästa den på asfaboarden på samma ställe man fäster fasaden?

Anledningen att jag byter fasad är rötskador över och under fönster, samt ytterhörn. Fönstren har haft dåliga samt felmonterade fönsterbleck (ena fönstret hade ett fönsterbleck av trä ), ena sidan är en södervägg och sedan rör det sig om spridda brädor som känns en aning för spröda och torra för att slösa dyr färg på.


Jag känner mig lite tjatig men jag har inte många jag kan vända mig till och nu börjar jag få panik :S
 
Antar att det är tilläggsisolerat med minst 45x45 reglar under asfaboarden, då håller denna för fasaden och då räcker en läkt på 11-15x45mm utanpå.
Se till att plåtarna ovanför fönstret bli rätt, fasaden skall spikas i en regel som sitter 10-15cm ovan fönstret.
 
Tack för det ...
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Jag brukar resonera som så att har det hållt i 30-40år utan andra problem i konstruktionen, då kör man samma som innan. Men oftast vill man ju också tilläggsisolera också och då ändras förutsättningarna och då blir luftspalt och vindpapp mer viktigt.
Eller byter till ett tätare färgsystem.
Dvs byter från t.ex. slamfärg till akrylatfärg samtidigt med fasadbytet = förändrar förutsättningarna kraftigt.
 
Mikael_L
p-anders skrev:
Då gör jag så att jag kollar hur asfaboarden ser ut, är den hel så gör jag inget mer än ev. spika längsgående tunna reglar (för luften). Sedan bara på med ny panel ..
Japp, har du inte en massa hål och glipor runt asfaboarden så har den samma funktion som vindpapp. Ska du inte tilläggsisolera så behöver du inte någon mer/nytt där.
Reparera ev hål och glipor bara. Är det mycket kan det vara mer effektivt att dra på vindväv eller vindpapp på utsidan av asfan.

Ska du ha tunna spikläkt måste det finnas OK material bakom läkten - överallt - att spika mot. Spiken drar absolut inte tillräckligt bra i läkt mindre än 25mm tjock. Helst ska man nog ha minst 28x70 glespanel om fasadbrädorna ska hänga enbart i spikläkten.
 
  • Gilla
anojak
  • Laddar…
Tack för svaren..

Jag kan inte sätta dit 2 - 4 cm tjock läkt, det kommer inte se klokt ut. Fasaden är redan tilläggsisolerad. Jag skulle få flytta varenda fönster eller leva med djupt liggande :) Jag sätter dit den tunnaste jag hittar precis på samma ställe där brädan spikas fast. Fasaden har ju hängt uppe tidigare så en cm till och ev. en längre spik blir nog kanon.

Frågan är om man skulle köra på hyvlade eller ohyvlade.. Hyvlade drar väl inte åt sig fukt lika lätt som ohyvlade?

I-landsproblem antar jag!
 
Mikael_L
p-anders skrev:
Frågan är om man skulle köra på hyvlade eller ohyvlade.. Hyvlade drar väl inte åt sig fukt lika lätt som ohyvlade?
Du tänker på den tunna spikläkten?
Spelar ingen roll.

Om du däremot kan få bättre virkeskvalitet så är det bra när det gäller så tunn läkt.
Råspont och 25x50 bärläkt och 25x38 ströläkt för takpannor är exempel på virke med usel kvalitet.

Du kan överväga att klyva upp regelvirke till läkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.