fick ett brev ifrån Eon där det står att de skall ta ner luftledningen och placera ett elskåp på vår tomt, för detta får vi 3000 kr för intrånget om man skickar tillbaka detta inom 2 veckor. min fråga är vad brukar ersättningen ligga på? Då det i kontraktet fans en snabbhetspremie på 500 kr om man bara skrev på och skickade in papperna! För mig låter detta som att handla på ICA,(detta pris gäller v.18). De har i kontraktet klassat vår tomt som åker, är ersättningen lägre på åker än tomt?
 
Jag var med på en Lantmäteriförättning då elen drogs om över bl.a. vår mark. De som fick ersättning alls fick löjligt lite är allt jag kommer ihåg.
 
Vi fick ungefär samma för en liten transformator. Det går nog att få mer om man bråkar, men jag orkade inte.
 
Om du är smidig kanske du kan ha en hel del att säga till om var den ska hamna. (Typ längst bort, längst ner, ej synlig) :D
 
Göran.W
Du kommer inte undan el skåpet för triskas du kräver EON lednings rätt och det får dom med efter juridiken gjort sitt till 99%
Detta är något Eon vill undvika för det kostar pengar och tar tid så du har all möjlighet att förhandla fram en bra placering av elskåpet och kanske tom högre ersättning.
Det bästa är väl att få ut någon som tittar och diskutera placeringen osv.
Sätter du dig på tvären kör dom över dig totalt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731144.htm

Skyldighet att avstå utrymme

12 § Mark eller annat utrymme för ledning eller sådan anordning som avses i
2 a § Lagen gäller även för tunnlar, kulvertar, rör och andra liknande anordningar, om.
2 a § får tas i anspråk på fastighet, om det inte orsakar synnerligt men för fastigheten.
Även om synnerligt men uppkommer, är fastighet skyldig att avstå utrymme, om ledningen eller den avsedda ledningen är av väsentlig betydelse från allmän synpunkt eller om den enligt beslut av koncessionsmyndighet ska dras fram över fastigheten. Om ägaren begär det, ska fastigheten inlösas. Är olägenheten begränsad till viss del av fastigheten, ska endast den delen inlösas.
Ledningsrättshavaren är berättigad att lösa sådan fastighet eller del av fastighet som avses i
Även om synnerligt men uppkommer, är fastighet skyldig att avstå utrymme, om ledningen eller den andra stycket, om detta skulle medföra endast en ringa höjning av den ersättning som tillkommer fastighetsägaren och denne inte har ett beaktansvärt intresse av att behålla fastigheten eller fastighetsdelen. Vid bedömande av frågan om rätt till inlösen föreligger, ska kostnad för åtgärd som anges i 4 kap. 1 § fjärde stycket expropriationslagen (1972:719) räknas in i ersättningen.
Bestämmelserna i 3 § Exproprieras fastighet med äganderätt, upphör sådan särskild rätt till fastigheten som.." 1 kap. 3 och 4 §§ expropriationslagen ska tilllämpas vid upplåtelse och inlösen enligt denna paragraf. Trots dessa bestämmelser kan dock särskild rätt som tillkommer staten och inte utgör vägrätt rubbas. Vidare får förordnas att rätten till utrymme för ledningen eller anordningen ska ha företräde framför särskild rätt som har tillskapats genom expropriation eller annat tvångsförvärv eller vid fastighetsbildning eller på liknande sätt, dock inte om den särskilda rätten utgör vägrätt. Lag (2010:819).
 
Redigerat:
Är det modell mindre eller modell större (transformatorstation)? Modell större brukar brumma en hel del. I vårat område såldes en tomt med ett elskåp modell större i ena hörnet för ca 50000 mindre än normalt. De som byggde där har nu byggt ett stort plank där för att slippa se och höra det.

/S
 
Enda sättet Eon kan få ställa en transformator på din mark är genom att tvinga till sig en ledningsrätt. Detta kostar ca 20 000 för Eon att genomföra om ni accepterar ersättningen som blir ca 3-4 tkr.

Det är inte alls säkert att de får en ledningsrätt, det beror på många faktorer, bland annat detaljplan, lämplighet, hur stort intrånget blir osv.

Jag hade som jag brukar referera till: 40 000kr i ersättning annars driver jag ärendet och överklagar till första instans och då kostar det dem ca 80 000kr. Du har rätt att överklaga ett ledningsrättsbeslut utan kostnad i första instans där de står för dina advokatkostnader...

//Anders
 
Framför allt är det nog tidsfaktorn som gör att elbolag kan vara villiga att betala extra. En process kan ta flera år, och dessutom skapar det mycket bad-will vilket dom gärna vill undvika.

En bekant här i socknen fick fö 50 000 i dagarna för intrång efter att ha bråkat rejält, men då talar vi om en av huvudledningarna (70 kV) till Sveriges största vindkraftspark. Det var dessutom ett mycket stort intrång i skyddad mark med gamla ekar etc.

Meda dom förhandlade stod i princip grävmaskinerna och väntade, vilket nog hjälpte en del..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.