Hejsan!

Ska renovera det som ska bli tävttstuga nu. som varit ett kallförråd innan. Har rivit bort gammal plastmatta från stenåldern. Samt bilat upp lite av golvet pga att ja dragit nya avloppsrör pga ombyggnad i badrum. Så golvet är lite ojämnt där ja bilat upp nu (gjutit igen med betong).
Har en fundering nu om jag ska lägga klinkers eller flytspckla och lägga plastmatta alternativt 2komponents golvlim efter flytspackling.
Vore tacksam för positiva o negativa åsikter om de olika varianterna :)

Mvh /Steffe
 
Om det är tvättstuga så kan du spackla och slipa golvet och sedan måla med garagefärg med färgflakes (Hagman)
Lätt att underhålla och du slipper pvc
 
Jag körde med klinkers i tvättstuga i källare. Enkelt att jämna till golvet med fixen och endast en ca 500*500mm våtskikt kring golvbrunnarna.
 
Tack för svar,,, finns ju en del alternativ o välja o vraka på så det är bra o få lite tips o ideer.

Tack
/ steffe
 
@AndersS, behövs det endast fuktspärras runt brunnana, skall det inte vara täckande på golvet samt 10 cm på väggarna. Eller spelar det roll att det är i en källare?
 
Om det finns risk för fukttransport genom plattan (vilket det gör när du har en oisolerad platta på mark) så bör man avstå fuktspärren och endast lägga kring brunnar och i anslutningen golv/vägg.
 
Alltså att plattan transporterar markfukten in i huset?

Är det samma sak med badrum?
 
Det var ett tag sedan jag detaljstuderade branschreglerna men vad jag kan minnas så gäller detta våtrum, inte specifikt tvättstugor - dvs, ja det gäller även i badrum.
 
RealElwood skrev:
Alltså att plattan transporterar markfukten in i huset?
Ja. Med en oisolerad platta har man nog iprincip alltid lägre ångtryck ovanför plattan än under vilket gör att man får en fukttransport uppåt genom plattan.
 
Japp, har även en duschhörna till bastun i "tvättstugan" och där har jag fuktspärrat väggar och golv.
Så fuktspärrat där det förekommer vatten så det leds till golvbrunnarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.