Har sett tråden någonstans och har letat till förbannelse utan att hitta den, postar därför frågan igen.

Har tänkt använda 12 V möbelspottar i köket både i tak och över köksbänkarna. Sistnämda är 7 spottar a 20 watt, seperata flexslangar framdragna till varje spott. Trafon klarar 20 m kabellängd. Längsta matningen blir ca 6 m. Frågan är: vilken typ av kabel skall jag använda som förlängare mellan trafo och spott?

Tack på förhand
Anders
 
Om jag förstår dig rätt är de parallellkopplade och trafon är avsedd för parallellkoppling?

Du kommer alltså ha 6 m kabel som går till en 12V/20W spot? Detta ger ca. 1,7A per kabel. Med så låga strömmar räcker det med vanlig 1mm2 kabel.
 
PLS90 skulle jag använt. Värmebeständig kabel som brukar användas vid spott-installationer.

Fast installation kräver minst 1.5 mm2.

//Patrik
 
Finns det föreskrifter om lågspänningsinstallation också? Man lär sig något nytt varje dag här. :)
 
Locke skrev:
Finns det föreskrifter om lågspänningsinstallation också? Man lär sig något nytt varje dag här. :)
Fast elinstallation har kravet på min. 1.5 mm2. Utgår från att samma sak gäller för downlight-installationer. Oavsett så finns inte PLS90 i lägre än 1.5 mm2, så vitt jag vet. :)

//Patrik
 
PLS90 får det väl bli då så är alla tveksammheter undanröjda .
Tack för hjälpend^_^b

/A
 
Observera att detta gäller om du drar en kabel till varje spot.

Ur elsäkerhetssynpunkt så kan du dra fler, dvs vidarekoppla från en till nästa osv, så länge du håller dig under 10A. Men du riskerar att det blir en synlig förlust av ljusstyrka i de spottar som sitter längst bort om strömmen i kabeln är för hög. Det ger ett för stort spänningsfall i kabeln.
 
Har dragit slang till varje spot. Däremot kommer 6 av 7 spottar (2 + 2+ 2) parkopplas i samma utgång. Enligt leverantör skall detta vara möjligt.

/ A
 
Tack för era svar, men nu dök ett moln av osäkerhet upp. Räcker det med 1.5 mm2 kabel för 6 m längder?
Har två kablar som är ca 5 och 6 m långa, övriga är 4 m och neråt.

Skall jag byta upp de längsta till 2,5 mm2?

Har PLS90 kabel oavsett.

//Anders
 
Ja, kör med 1.5 mm2 du. :)

//Patrik
 
Då behåller jag mina 1,5 mm2 kablar och lägger den "energin" på något annat... :)

Tack Patrik.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.