Har precis rivit ut mitt bad, osäker på vad jag ska göra med en av väggarna som går in till grannen. Den är reglad med 2"2", kan jag sätta kortlingar och montera skivor rätt på dom reglarna? Isf vilka skivor? Väggen ska kaklas sen. Vill helst undvika att regla upp på nytt innanför väggen eftersom jag har ett väldigt litet bad och varenda cm är viktig.
 
Vad är det bakom 2"2? Om väggen är det minsta eftergivlig blir det inte bra. Väggen måste vara helt stum för att inte fixen ska ge sig. Synd att chansa.

Förutsatt en i övrigt bra konstruktion kan du sätta våtrumsgips typ Glasroc GHI 13 el. likn.
 
Spånplattor på baksidan av reglarna. Hade helst rivit väggen och reglat om den men då kommer jag ut i grannens vardagsrum :)
 
Vill du göra väggen stabilare så limma & skruva på en 45x45 regel på befintliga reglar. Det gör underverk.
 
har du en lägenhetsskiljande vägg gjord av 45*45?
lät inge vidare..
 
Jag skulle sätta 15 mm plywood (12 mm är litet för klent att skruva i) på reglarna ( eventuellt med någon horisontell kortling dessutom) och därefter limma och skruva en stabil våtrumsplatta, typ Minerit VT (är dyrare än våtrumsgips, men otroligt mycket stabilare och dessutom litet tunnare, knappt 10 mm). Du får då på köpet en relativt tung vägg med ljudisolerande egenskaper (så att granen slipper lyssna till oljud som ett toalettbesök kan orsaka) och som duger för att skruva upp handdukshängare och dylikt på. Om det är i våtzon 1, måste du dessutom kortla under de områden, där du tänker skruva något i väggen, medan det i zon 2 duger att skruva direkt i plywooden. Totalt bygger detta arrangemang bara knappt 25 mm. Lägg gärna litet hårt packad mineralisolering (t.ex 70 mm isolering som komprimeras till 50 mm) i väggen dessutom för ytterligare ljudisolering.
 
kolla upp om Minerit VT fortfarande är godkänd av BKR innan du börja, någon som sa att dom är bortplockade kolla också med tätskiktstillverkaren innan du köper VT eftersom den är tät
är det verkligen bättre med en 70mm komprimerad isolering? brukar man inte sätta 45mm isolering i 70 väggar för ljudets skull? (eller är det jag som gjort fel i flera år? :) )
 
Tack för tipsen.
Nej jag vet det är helt vildt..är inte ens plattor över innertaket så jag ser rätt över innertaket in i grannens lägenhet. Men då är detta i Norge också :) Här använder dom fortfarande vanlig standardgips i våtrum, helt godkänt.
Tror jag gör så att jag sätter kortlingar på cc 30, isolerar, skruvar på 15 mm plywood ev. limmar också. Sen på med våtrumsplattor typ litex.
Nån som har några invändningar mot detta?
 
Om du kan avvara utrymmet så skulle du ju kunna sätta 45x70 reglar skruvlimmade från sidan in i 45 reglarna, då får du en vägg som är minst lika stabil som om den vore 45x70 från början.
 
Precis vad jag tänkte. Så skulle jag också gjort.
 
Ju mer mineralisolering man får in i väggen, desto bättre ljudisolering, däremot gäller inte detta för värmeisolering, då man skall hålla sig till samma dimension som reglarna, men 45 mm isolering är dock bättre än ingen isolering alls. Minerit VT är godkänd och säljs av Beijers i Sverige, men vilken litet tygre mineralskiva som helst fungerar, även gips, ä
 
jo jag vet att Minerit VT är godkänd, dock så hörde jag av en tätskiktstillverkare att den ev. kommer att försvinna.

Det var just ang. ljudet som jag har hört och även byggt med 45mm isolering i 70vägg
det skulle tydligen vara bättre med isolering och tomrum för ljudets skull?
 
Det som sagts tidigare på detta forum är att det räcker att isolera 1/3 av utrymmet och ändå få lika bra ljudisolering (inte bättre).

Bara så där teoretiskt låter bjurels resonemang tilltalande att det blir bättre ljudisolerat av att packa isolering. Skulle dock vilja se tester på detta! :)
 
Ok nästa fråga. Rörläggaren som var här och bytte golvbrunn sa att jag skulle regla fall mot brunnen. Så att när jag skruvar på golvspånen så böjer den sig och formar ett fall. Låter detta vettigt eler inte? Hade egentligen trott att man bara fixade fallet när man gjuter golvet
 
S
kilsågade regler.
har du fall från grunden till slut finish så får du bästa fallet mot din brunn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.